اسکی روی یخ ( پاتیناژ)

 در سلامتی, ورزش

اسکی روی یخ:

ورزشی است که بر روی یخ با استفاده از کفش اسکیت انجام می شود.

نحوه ی انجام این ورزش به دو صورت تک نفره و دونفره و گروهی می باشد. هدف از انجام اسکیت روی یخ برای حمل و نقل، سرگرمی یا بعنوان ورزش می باشد. این ورزش در کشورهای اروپایی و سردسیر بر روی یخ دریاچه و رودخانه ها صورت می پذیرد. پاتیناژ در پیست های سرباز یا سرپوشیده در اکثر نقاط دنیا در حال برگزاری می باشد.

تاریخچه اسکیت روی یخ:

مردمان کشورهای هلند و انگلستان در قرن های گذشته به اسکیت روی یخ ، توجه بسیاری نشان می دادند. و درواقع یکی از ورزش های مورد علاقه این دو سرزمین در زمستان به شمار می رفت. برای نخستین بار ، اسکیت روی یخ بر روی رودخانه ها، حوضچه های طبیعی و دریاچه های یخ زده به منظور سرگرمی انجام میشد. ولی با گذشت زمان، خودش را در میان ورزشها جای داد. هنوز هم اطلاعات دقیقی درخصوص روند شکل گیری دقیق پاتیناژ دردست نیست. ولی باستان شناسان بر این باورند که اسکیت روی یخ گسترش جغرافیایی زیادی داشته است. پیدایش ورزش پاتیناژ بر طبق قدیمی ترین مدرک جهان، مربوط به یک راهب اهل کانتربوری به نام ویلیام فیتز استفن بود. که بین سال های ۱۱۷۵ تا ۱۱۱۸ در لندن می زیست.

تاریخچه پاتیناژ در ایران:

حدود ۵۰ سال قبل ، یعنی در اوایل دهه ۵۰ اسکیت روی یخ به ایران وارد شد. نخستین سالن پاتیناژ، پس از ورود این وررزش به ایران و برگزاری مسابقات آسیایی ۱۳۵۷ در ایران تأسیس شد. و مسابقات آسیایی در این سالن، برگزار شد. بانوان ایرانی در ابتدا از این رشته استقبال کردند. ورزش اسکیت روی یخ به دلیل محدودیت های ورزش بانوان در ایران و لاکچری قلم داد شدن این رشته، پس از انقلاب ۵۷ در ایران موردتوجه قرار نگرفت. و به دلیل هزینه های بالای نگهداری سالن اسکیت پاتیناژ، پس از گذشت دو الی سه سال، این سالن دچار تغییراتی کاربری شد. و کاربرد خود را در رشته های دیگر، نشان داد. این رشته با بهبود وضعیت اقتصادی ایران در دهه ۸۰ شمسی، مجددا در باشگاه قصر یخ پاتیناژ مجددا برگزار شد. در سال های بعد بر تعداد علاقمندان این رشته در ایران افزوده شد.

انواع پاتیناژ:

پاتیناژ نمایشی یا Figure Skating:

افراد در ورزش اسکیت روی یخ به انجام حرکات پرشی، سرعتی و تعادلی به صورت تک، دو نفره یا گروهی می پردازند. و معمولاً با یک قطعه موسیقی مناسب، این حرکات را انجام میدهند.

 هاکی روی یخ یا Ice hockey:

یکی از ورزش های تیمی به نام هاکی روی یخ میباشد. که اعضای هر تیم با کمک چوبدستی هایی با لبه برگشته می کوشند تا یک گوی مخصوص را وارد دروازه حریف کنند. نحوه ی ساخت چوبدستی های این ورزش متناسب با راست دست یا چپ دست بودن بازیکن است.

 پاتیناژ سرعتی یا Speed skating:

شرکت کنندگان در ورزش پاتیناژ سرعتی باید با سرعت زیادی، مسافت مشخصی را طی کنند.

پاتیناژ نوردیک یا Tour skating:

با توجه به هیجان انگیز بودن پاتیناژ نوردیک، شرکت کنندگان بر روی یخ های طبیعی، یک مسافت خیلی طولانی را سپری می کنند و زمان در این نوع ورزش، بدون کاربرد است.

 رینگیت:

از رشته های جذاب و دوست داشتنی در پاتیناژ که تلفیق هاکی و بسکتبال است، می توان به رینگیت اشاره کرد. شرکت کنندگان این نوع مسابقه، خانم‌ها هستند.

نحوه استفاده از کفش های پاتیناژ:

امروزه تیغه های جلویی کفش پاتیناژ برای کنترل حرکات و سرعت بخشیدن به آن در اسکیت پاتیناژ، به سمت جلو خم شده است تا حرکت ورزشکار، بهبود یابد. جنس زیر کفش، از تیغه فولادی است که حرکت این تیغه به سمت اطراف، با کم ترین اصطکاک ایجاد شده با یخ می باشد. چنانچه ورزشکار به میزان کمی، این تیغه را در یخ فشار دهد، تأثير به سزایی در حفظ بهتر اصطکاک و کنترل حرکات دارد. ورزشکار باید برای سرعت بخشیدن به حرکات و استفاده از نیروی جاذبه برای کنترل آنها ، به حرکت بر روی لبه تیغه اقدام کند و با خم کردن زانویش، بدنش را در زاویه ای مناسب قرار دهد. ورزشکار باید تیغه جلویی کفش را برای شتاب بیشتر، بر روی یخ فشار دهد تا یخ بریده شود. اسکیت باز با انجام این کار، با شتاب به سمت جلو هل داده میشود.

_______

گردآوری: مرسده رنجبر

اگر به بخش ورزش علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

اسکیت نمایشی

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt