شنبلیله و خواص دارویی آن

 در تغذیه سالم, سلامتی

شنبلیله یک گیاه علفی است که ارتفاع آن به طور متوسط بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر می باشد. جالب است بدانید شنبلیله بومی ایران است و برگ های این گیاه از قدیم الایام در پخت و پز و پزشکی مورد استفاده قرار می گرفته است. شَنبلیله دارای برگ های سبز روشن می باشد و دانه های آن معطر و تند است.

شنبلیله دارای خواص دارویی زیادی برای سلامتی می باشد. این گیاه را می توان به صورت خام استفاده نمود یا از برگ و تخم آن استفاده کرد.

خواص شنبلیله برای سلامتی بدن

تسکین درد قاعدگی

شنبلیله را می توان برای درمان دردهای قاعدگی به کار گرفت ، قاعدگی دارای نشانه های مختلف می باشد که یکی از آن ها گر گرفتی است. دانه های شنبلیله باعث می شود تا دردهای ناشی از قاعدگی کاهش پیدا کند. همچنین بذر شنبلیله برای درمان سردرد و تهوع نیز مفید است.

تقویت مغز و حافظه

شنبلیله از گیاهان دارویی محسوب می شود که برای تقویت و سلامت مغز بسیار مناسب است. شنبلیله علاوه بر اینکه به سلامت مغز کمک می کند برای افزایش یادگیری و تقویت حافظه نیز یک گزینه بسیار مناسب محسوب می شود. ضمن اینکه مصرف شنبلیله با تقویت عملکرد مغز باعث می شود که خطر ابتلا به بیماری های شناختی مرتبط با افزایش سن مثل آلزایمر و پارکینسون (یکی از بیماری های مخرب و تاثیرگذاری روی سیستم عصبی مغز) نیز کاهش یابد.

رفع جوش های سر سیاه

برای درمان جوش های سرسیاه به کمک شنبلیله می توانید یک ماسک عالی درست کنید که برای درمان این امر بسیار مفید می باشد. شما برای اینکار می بایست مقداری بذر شنبلیله را با آب بجوشانید و ماده خمیری به دست آمده را بر روی پوست صورت خود قرار دهید و بعد از یک دقیقه صورت خود را بشویید تا تاثیر آن مشخص شود.

رژیم لاغری و کاهش وزن

کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند بهتر است تخم شنبلیله را مصرف کنند. برای لاغر شدن می بایست مقداری تخم شنبلیله را خیس دهید و روز بعد ناشتا میل کنید. همچنین فیبر موجود در این گیاه باعث می شود که شما احساس سیری کنید.

البته در برخی افراد به دلیل عطر و طعم عالی شنبلیله باعث افزایش اشتها می شود.

کاهش کلسترول خون

اگر با مشکلاتی مثل چربی خون و کلسترول بالا دست و پنجه نرم می کنید بهتر است شنبلیله را در رژیم غذایی غذایی خود جای دهید. فلاونوئید نارینجنین که در شنبلیله به وفور یافت می شود می تواند به کاهش سطح چربی و کلسترول بد خون کمک کند.

بهبود سلامت قلب

این گیاه خواص آنتی اکسیدانی و محافظت از عروق دارد، این خواص به حفظ سلامت کلی قلب کمک می‌کند. این گیاه به عنوان رقیق‌کننده‌ی خون عمل می‌کند و به این ترتیب از تشکیل لخته در خون که ممکن است مانع جریان خون به قلب، ریه‌ها و مغز شود، جلوگیری می‌کند. شنبلیله فشار خون را نیز کاهش می‌دهد.

مضرات شنبلیله

  • به دلیل اثرات هورمونی و ایجاد انقباضات رحمی، بایستی از مصرف بیش از حد شنبلیله در دوران بارداری خودداری شود.
  • بیماران مبتلا به دیابت یا مرض قند که تحت درمان‌های دارویی هستند، بایستی در مصرف شنبلیله به ویژه تخم آن با احتیاط عمل کنند. در صورت مصرف مقادیر تخم شنبلیله برای درمان بیماری، بایستی در طول مدت درمان آزمایش خون از فرد بیمار، برای اندازه گیری میزان پتاسیم به طور دوره ای انجام شود.
  • توصیه می‌شود از مصرف زیاد و طولانی مدت شنبلیله همراه با داروهای ضد انعقادی از جمله آسپیرین و مهار کننده های MAO خودداری شود.
  • لازم است بین مصرف داروها و شنبلیله حداقل مدت زمان ۲ ساعت فاصله حفظ شود.
  • در برخی افراد به برگ و تخم شنبلیله حساسیت وجود دارد، به ویژه حساسیت به شنبلیله در افرادی که به بادام زمینی نیز حساسیت دارند، بیشتر دیده می‌شود.

 


اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt