حنا و خواص آن برای مو!

 در پوست و زیبایی, سلامتی

حناچیست؟

حنا به عنوان تنها گونه در تیره لاوسونیا ، حنا در سرتاسر جهان دارای نام های مختلفی می باشد،که همه این نام ها توصیف کننده همان گیاه فوق العاده ای هستند که نام علمی آن Lawsonia inermis می باشد.

گیاه حنا دارای گل های سفید یا صورتی و همچنین میوه هایی کوچک است. طیف گسترده ای از روش های استفاده از حنا، به شکل رنگ، عصاره آبی، تنتور و مرهم پوست، دانه و یا برگ وجود دارد. این تنوع پذیری، حنا را به عنوان عنصری ارزشمند در میان داروهای سنتی تبدیل کرده است.

یکی از استفاده‌های رایج از پودر برگ‌های خشک شده حنا، برای موها است. این گیاه از دیرباز به دلایل مختلفی مثل رنگ کردن، برطرف کردن شوره، درمان و رشد موها استفاده می‌شده است. این گیاه  خواص زیادی برای موها دارد،مانند:

۱)بالا بردن سرعت رشد مو

بسیاری از خانم‌ها دوست دارند که موهای بلندتری داشته باشند یا از توقف رشد موهای خود شکایت می‌کنند. حنا با افزایش جریان خون در پوست سر و تغذیه فولیکول‌های مو، سرعت رشد موها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا علاوه بر موهای بلند، موهای قوی و سالمی نیز داشته باشید.

۲)جلوگیری از ریزش مو

دیدن تار موهای خود روی بالش، کف خانه یا در حمام هنگام شست‌وشو یکی از آن اتفاقاتی است که بیشتر افراد ناخوشایند بودن آن را تجربه کرده‌اند. هیچکس دوست ندارد موهای خود را از دست بدهد و شاید یکی از بیشترین دلایل مراجعه به پزشکان پوست و مو، ریزش موها باشد. محصولات زیادی برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن در بازار وجود دارد اما حنا، این گیاه مفید و زیبا، هم به حل این مشکل کمک می‌کند. حنا استحکام موها را افزایش می‌دهد و شکنندگی ساقه‌ی مو را از بین می‌برد. حنا موهای ضعیف و شکننده را تقویت می‌کند و به این ترتیب ریزش آن‌ها را متوقف می‌کند.

۳)نرم‌کنندگی موها

اگر موهای فر یا خشکی دارید احتمالا بارها به این فکر کرده‌اید که چطور از وز موهای خود خلاص شوید. تعداد زیادی نرم کننده مو در بازار وجود دارد که احتمالا تا امروز آن‌ها را امتحان کرده‌اید. یا شاید کارهایی مثل کراتین و بوتاکس مو شاید راه‌حل‌هایی باشند که بارها به آن فکر کرده‌اید اما همه‌ی ما می‌دانیم که مواد شیمیایی در کنار فواید خود، آسیب‌هایی هم به همراه دارند. یکی از خواص حنا برطرف کردن وز موهای شما است. حنا با چسبیدن به کوتیکول‌های ساقه‌ی مو، موها را آبرسانی می‌کند و به این ترتیب خشکی آن را از بین می‌برد. اگر از حنا برای نرم شدن موها استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را با روغن‌های گیاهی (مثل روغن نارگیل یا بادام)، آلوئورا یا تخم مرغ ترکیب کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

۴)برطرف کننده خارش سر

خارش پوست سر اتفاقی کلافه کننده است که علاوه بر کلافگی، مشکلاتی مثل شوره را هم به همراه خواهد داشت. حنا، به دلیل خاصیت آنتی‌باکتریال خود، خارش پوست سر را برطرف و شوره را درمان می‌کند. حنا با پاکسازی پوست سر از باکتری‌ها و قارچ‌ها، خارش را از بین می‌برد و از پوسته‌پوسته‌شدن کف سر جلوگیری می‌کند. در واقع برطرف کردن خارش پوست سر، یکی از خواص حنا برای مو است.

۵)درمان موخوره

تا به حال چند بار عبارت «درمان موخوره» را در اینترنت جست‌وجو کردید؟ همیشه راه‌حل‌هایی برای موخوره مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها کوتاه کردن مو است.. تقریبا همه‌ی خانم‌ها یک بار چنین مشکلی را تجربه کرده‌اند و با ناراحتی سراغ کوتاه کردن موهای خود رفته‌اند. حنا حتی برای چنین مشکلی نیز، راهکار خودش را دارد. موخوره اغلب به دلیل خشکی بیش از حد ساقه مو اتفاق می‌افتد. موهایی که خشک و شکننده هستند از پایین شروع به دو شاخه شدن می‌کنند و تبدیل به موخوره می‌شوند. این گیاه با تغذیه ساقه موها و با خاصیت نرم‌کنندگی و رطوبت‌رسانی خود، از موخوره جلوگیری می‌کند و موهایی نرم، درخشان و سالم را به شما هدیه می‌دهد.

۶)رنگ موی طبیعی

تغییر رنگ موها کاری متدوال برای زیباتر کردن آن‌ها است اما همه ما می‌دانیم که رنگ‌های شیمیایی چه آسیب‌های جبران ناپذیری به مو وارد می‌کنند. بسیاری از افراد بعد از رنگ کردن موهای خود از خشکی موها یا شکننده شدن آن‌ها شکایت می‌کنند. حنا علاوه بر تمام خواص خود، یک رنگ موی طبیعی است که با آن می‌توانید رنگی جدید روی موهای خود داشته باشید. رنگ حنا نه تنها آسیبی به موها وارد نمی‌کند بلکه موها را شاداب‌تر از قبل خواهد کرد.

۷) حنا ،برای درمان شپش

یکی از درمان های خانگی و بی ضرر برای از بین بردن شپش سر اینست که موها را حنا بگذارید. دو تا سه نوبت پشت سر هم و در فواصل نزدیک، موها را حنا گذاشته و چند ساعت صبر کنید. در این مدت از کلاه رنگ برای مرطوب ماندن پوست سر استفاده کنید. به این ترتیب شپش و تخم آن از بین خواهد رفت. البته اگر رنگ قرمز حنا را دوست ندارید از روش های درمانی دیگر استفاده کنید. داروهای شیمیایی برای کنترل شپش توسط پزشک معالج تجویز می شود.

۸)از بین بردن چربی پوست سر

افرادی که موهای چرب دارند می توانند با استفاده از حنا، مشکل چرب شدن موها را به طور کلی برطرف کنند. حنا چربی اضافی پوست سر را کاهش می دهد. به این ترتیب موها نیز وضعیت بهتری خواهند داشت.

طرز استفاده از حنا برای موها:

مرحله اول:

قبل از حَنا گذاشتن مو، باید موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید. از نرم‌کننده استفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند از نفوذ حنا جلوگیری کند. روغن نارگیل یا وازلین را روی پیشانی، گردن و گوش خود بمالید تا از لک‌شدن آن‌ها جلوگیری شود. برای محافظت از دست‌ها و ناخن‌های خود، دستکش بپوشید.

مرحله دوم:

برای حناٰ گذاشتن مو ابتدا پودر حَنا (۱۰۰ گرم برای موهای کوتاه، ۲۰۰ گرم برای موهای متوسط و ۳۰۰ گرم برای موهای بلند) را در یک ظرف آهنی حاوی دمنوش چای یا قهوه، یک شب خیس کنید. افزودن قهوه باعث می‌شود رنگ قرمز حنا بیشتر نمایان شود. در صورت تمایل می‌توانید قبل از استفاده از حنا، برای افزایش حالت‌بخشی، به پودر حَنا کمی آب‌لیمو، ماست یا تخم‌مرغ اضافه کنید.

مرحله سوم:

موهای خود را کاملا شانه کنید تا تمام گره‌های آن از بین برود. برای حناٰ گذاشتن مو، یک قسمت کوچک به عرض حدود ۵ سانتی‌متر از موها را از بالاترین لایه بردارید و با استفاده از یک برس، خمیر حنا را آزادانه از ریشه به سمت نوک موها بمالید. مطمئن شوید که تمام موهایتان به حنا که یک شبانه‌روز مانده و به شکل خمیر درآمده است، آغشته شده باشد.

مرحله چهارم:

هنگامی که تمام قسمت‌ها را پوشاندید و مطمئن شدید که حَنا گذاشتن مو را به‌طور یکنواخت انجام داده‌اید، یک نایلون پلاستیکی بردارید، موهای خود را بپوشانید و اجازه دهید ۲ ساعت بماند. این روکش به گرم و مرطوب نگه‌داشتن حنا کمک می‌کند.

مرحله پنجم:

بعد از حَنا گذاشتن مو، برای شستن آن ابتدا مقداری آب گرم روی موهای خود بریزید و با یک شانه موهایتان را شانه کنید. شانه‌کردن مو باعث جداشدن تکه‌های خشک‌شده حَنا از موهایتان می‌شود. یادتان باشد این کار را با ملایمت انجام دهید.

برای این‌که حنای باقی‌مانده از موهایتان خارج شود، از نرم‌کننده استفاده کنید. یادتان باشد موها را با آب ولرم یا سرد بشویید. برای گرفتن بهترین نتیجه، بلافاصله بعد از حنا گرفتن مو از شامپو استفاده نکنید.

حنا فواید زیادی دارد اما این دلیل نمی شود که حنا را برای ساعات بسیار طولانی روی موها و پوست سر قرار دهید. به همین دلیل به نکات زیر توجه کنید!

۱)همه رنگ های طبیعی دارای مدت زمان اثرگذاری مشخصی هستند. مدت زمان طولانی تر موجب افزایش جذب مواد مفید حَنا نمی شود بلکه به پوست سر و موها، آسیب می رساند. اگر پس از رنگ کردن موها با حَنا به خارش و التهاب پوست کف سر دچار می شوید احتمالا حناٰ را به مدت خیلی طولانی روی موها قرار داده اید.

 ۲)ظهور علائم آلرژیک از دیگر عوارض حناٰ است. حتی در حنای طبیعی و با کیفیت نیز امکان بروز این مشکل وجود دارد.  رنگ کردن موها با حنا باید در حد متعادلی باشد. چنانچه گیاه حناٰ پشت سر هم در هر بار استحمام استفاده شود حساس شدن پوست سر را در پی خواهد داشت. استفاده متعادل و حداکثر هفته ای یکبار هیچ عارضه ای ندارد.

_____

گردآوری: مرسده رنجبر

اگر به بخش پوست و زیبایی علاقه مند هستید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

روغن کرچک، یک روغن تقویت کننده برای مو

maahkhatoon97

_________________

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt