به لیمو گیاهی با مزایای درمانی بسیار بالا

 در تغذیه سالم, سلامتی

به لیمو یک گیاه شگفت انگیز است که مزایای درمانی و سلامتی اش بسیار ارزشمند می باشد. همچنین دارای عطر و طعم فوق‌العاده لیمو است. استفاده های معمول از به لیمو به عنوان چای گیاهی همراه با طعم لیمو، خوشمزه است.

سابقه ای طولانی در مصرف به لیمو در جنوب آمریکا وجود دارد. اعتقاد بر این است که در زمان های قدیم، قوم اینکاها اولین کسانی بودند که خواص سودمندش را کشف کردند.

به لیمو امروزه به عنوان یک طب سنتی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد که در این بخش خواص و فواید به لیمو برای سلامتی، اعلام شده توسط کارشناسان را آورده ایم.

بیایید نگاه دقیق‌تری به خواص به لیمو بیاندازیم.

کاهش وزن:

در حالیکه اغلب چای سبز به عنوان یک دمنوش لاغری معرفی می‌شود، به لیمو نیز در این زمینه بسیار موثر است. هر وعده‌ مصرفی از این گیاه تنها ۲ کالری دارد، علاوه بر این ترکیبات آلی غنی موجود در آن نیاز شما به مصرف تنقلات را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر ترکیبات آلی تقریبا بدون مصرف کالری به بدن شما می‌رسند. همچنین به لیمو می‌تواند به افزایش میزان چربی سوزی کمک کند.

کاهش استرس‌:

به لیمو، آرام بخش مؤثر است. زمانی برای خودتان اختصاص دهید و از یک فنجان چای خوشمزه لذت ببرید که باعث از بین رفتن تنش و کاهش استرس می شود. اما اجزای موجود در به لیمو، اثر آرام بخش کننده را تقویت می کند و بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و به کاهش تنش عضلانی کمک می کند.

این ویژگی های آرام بخش، باعث بهبود اعصاب، اضطراب و استرس می شود. مطالعات نشان داده اند که ورباسکوزید، یک جزء بیولوژیکی در برگ به لیمو، عنصر اصلی است که مسئول بهبود استرس و اضطراب می باشد.

تقویت ماهیچه‌ها:

این یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد این گیاه و خاصیتی است که در تعداد کمی از دمنوش‌ها مشاهده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند هنگامی که از دمنوش به لیمو به عنوان یک مکمل ورزشی استفاده شود، آنتی اکسیدانی زیاد آن باعث کاهش آسیب به عضلات در هنگام تمرینات می‌گردد و این امر بدون جلوگیری از رشد بیشتر عضلات بدن و افزایش استقامت آن‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین دمنوش به لیمو یک همراه فوق‌العاده برای دقایق قبل از تمرین شماست.

هضم غذا:

دمنوش به لیمو دارای خواص تسکین دهنده خاصی است که به طور سنتی در فرهنگ‌های مختلف برای تسکین مشکلات معده و سو هاضمه استفاده می‌شود. این داروی گیاهی ممکن است دارای خواص بالقوه ضد اسپاسم باشد که می‌تواند به آرام کردن معده و از بین بردن گرفتگی و نفخ کمک کند و مانع از ایجاد مشکلات گوارشی شود. همانطور که قبلا ذکر شد، دمنوش به لیمو با تاثیر بر هورمون‌های خاص اشتها را تنظیم می‌کنند.

کمک به خواب:

بسیاری از اثرات آرام بخش به لیمو به عنوان درمانی برای اختلالات خواب، مانند؛ بی خوابی استفاده می شوند. خواص مشابهی که باعث کاهش تنش و استرس می شود، بدن و ذهن را آرام می کند و باعث یک خواب خوب می شود.

به لیمو همچنین غنی از ملاتونین است، هورمونی در بدن که مسئول ریتم شبانه‌روزی می باشد. تولید آن توسط تاریکی شب تحریک می شود و موجب خواب آلودگی می شود. نوشیدن چای به لیمو یک راه طبیعی برای کمک به افزایش مقدار تولیدی ملاتونین در بدن شما می شود.

درمان سرماخوردگی:

علاوه بر کاهش تب این داروی گیاهی یک داروی خلط‌آور است که باعث می‌شود گرفتگی‌های جاری تنفسی به دلیل سرماخوردگی باز شده و زودتر بیماری شما رفع خواهد شد.

طرز تهیه دمنوش به لیمو

مواد لازم برای تهیه دمنوش به لیمو عبارتند از:

  • ۵ عدد برگ های تازه به لیمو (یا یک قاشق چای خوری برگ های خشک شده به لیمو)
  • یک فنجان آب جوش
  • عسل به مقدار دلخواه

برگ‌های تازه یا خشک شده گیاه به لیمو را تمیز بشویید و به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد، از صافی رد کرده و بنوشید.

بهترین زمان استفاده از دمنوش به لیمو ۲ ساعت بعد از هر وعده غذایی به ویژه ناهار و شام است.

عوارض جانبی به لیمو

مصرف خوراکی به لیمو در حد اعتدال برای بسیاری از افراد بی‌خطر است، اما به لیمو در برخی افراد می‌تواند باعث درماتیت شود. همچنین گفته می‌شود مصرف زیاد به لیمو در بیماران کلیوی می‌تواند کلیه‌ها را تحریک کردن و بیماری را تشدید کند.

در رابطه با خطرات مصرف به لیمو برای زنان باردار و شیرده اطلاعات موثقی در دست نیست، بنابراین این افراد باید از مصرف بیش از حد آن خودداری نمایند و پیش از اضافه کردن این گیاه به رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنند.

 


اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt