لیمو شیرین مهمان پاییز و زمستان

 در تغذیه سالم, سلامتی

لیمو شیرین از خانواده مرکبات است که عمدتا در جنوب شرقی آسیا واقع شده است. میوه‌های لیمو شیرین معمولاً مرکبات کوچک سبز و به شکل بیضی گرد هستند که مانند اکثر میوه‌ها هر زمان برسند، زرد می‌شوند. آب لیمو شیرین در هند و همچنین پاکستان بسیار شناخته شده و خاصیت قلیایی آن بیشتر از خاصیت اسیدی‌اش است. بنابراین مانع اسیدی شدن محیط روده و معده می‌شود و اسید موجود در لیمو شیرین برای از بین بردن سموم از طریق مجاری روده بسیار مفید است.

لیمو شیرین، دارای مقدار زیادی ویتامین C است. این ویتامین در بسیاری از واکنش‌‌‌های بدن نقش اساسی دارد و برای ادامه ی حیات ما بسیار مهم است. ویتامین C از ویتامین‌‌‌های محلول در آب است و بدن نمی‌تواند مقدار اضافی آنرا ذخیره بکند. به این ترتیب باید ویتامین C را به صورت روزانه مصرف کنیم و لیمو شیرین یکی از برترین گزینه‌ها برای جذب این ویتامین است.

 

 

طبع لیمو شیرین در طب سنتی چیست؟

قسمت‌های مختلف لیمو شیرین، طبع متفاوتی دارند. طبع پوست و هسته‌های لیمو شیرین گرم و خشک است، درحالیکه طبع بافت خوراکی لیمو سرد و‌ تر است. هرچه طعم لیمو شیرین‌تر باشد، میزان سردی آن کمتر است. همچنین لیمو شیرین‌هایی که رگه‌های تلخی دارند، طبع متعادل تری دارند و اگر افراد سرد مزاج بتوانند این طعم تلخ را تحمل کنند، مصرف این لیمو‌ها برای آن‌ها مناسب‌تر است.

 

لیمو شیرین را با پوست داخلی آن مصرف کنید:

پوست داخلی لیمو شیرین منبع غنی از ویتامین C است، بهتر است در زمان پوست گرفتن قسمت داخلی پوست را کاملا جدا نکنید تا به بدنتان ویتامین C بیشتری برسد. لیموشیرین به دلیل دارا بودن موادی به محض قرار گرفتن در مجاورت هوا طعم تلخی پیدا می‌کند. اما این طعم تلخ تاثیر منفی برای دستگاه گوارش و سلامتی بدن ندارد و اگر با تلخی طعم آن مشکلی ندارید، باخیال راحت می‌توانید آن را میل کنید.

چرا لیمو شیرین تلخ می‌شود؟

علت تلخی لیموشیرین وجود موادی به نام نارینجین و لیمونین است. هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، طعم میوه به سمت تلخی می‌رود مشروط بر اینکه میوه باز شده و در معرض هوا قرار گیرد. در این صورت لیمونین و نارنجین موجود در میوه با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می‌شود. در بین مرکبات نارنج و لیمو هر دو این خاصیت را دارند اما هر چه درجه شیرینی یک میوه بیشتر باشد، تلخی خود را بیشتر نشان می‌دهد. این تلخی از لحاظ سلامت، هیچ تاثیر منفی بر دستگاه گوارش ندارد و جزء ذات طبیعی میوه محسوب می‌شود.

لیمو شیرین باید پوستی نرم ، بدون لک و فرورفتگی و سالم داشته باشد همچنین هر چه وزن لیمویی

که در دست می گیرید سنگین تر باشد حاوی آب بیشتری می باشد.

خواص لیمو شیرین

درمان کم خونی

از دیگر خواص لیمو شیرین درمان کم خونی است. میزان اسید فولیک موجود در لیمو شیرین نسبت به میوه های دیگر بیشتر است از همین رو نقش موثری برای افراد مبتلا به کم خونی ایفا می کند. اسید فولیک به بدن کمک می کند تا خون بیشتری در بدن تولید شود و کم خونی بهبود یابد. پزشکان به افرادی که دچار کم خونی شده اند مصرف لیمو شیرین را توصیه می کنند.

استخوان ساز

لیمو شیرین همچنین کلسیم بسیار زیادی دارد که می‌تواند بهترین میوه استخوان‌ساز باشد. میزان بالای کلسیم در این میوه خوشمزه از پوکی استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. البته این به شرطی است که روزانه حداقل یک لیموشیرین مصرف کنید.

کمک به کاهش وزن

امروزه کم نیستند افرادی که به دلایلی مایل به کاهش وزن هستند؛ بنابراین توصیه می کنیم که از لیموشیرین در برنامه ی غذایی شان استفاده کنند. در واقع لیموشیرین میان وعده ی مناسبی است که می تواند گرسنگی شما را کاهش دهد و انرژی مورد نیاز بدنتان را تأمین کرده و سیرتان کند. یک لیموشیرین متوسط در حدود ۸۶ کالری انرژی دارد.

کمک به گوارش

از خواص لیمو شیرین می‌توان به کمک به گوارش اشاره کرد. فلاونوئیدهای موجود در لیموشیرین به خنثی‌کردن اسید شیره‌ گوارشی کمک می‌کنند و موجب تسهیل گوارش برای انسان می‌شوند. بنابراین می‌توانید از لیمو شیرین به‌عنوان دارویی برای کمک به سلامت گوارش استفاده بکنید.

بهبود سرما خوردگی

حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می دهد و به همین دلیل این میوه خاصیت ادرار آور و همین طور ملین دارد. ضمناً آب فراوان موجود در این میوه باعث کاهش تب و دمای بدن به خصوص هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود.
مصرف لیمو شیرین در زمان سرماخوردگی و گلودرد بسیارمفید است ومصرف آن درآنفولانزا وافرادی که دچار تب ناشی از بیماری شده اند توصیه می شود چرا که این میوه خاصیت سم زدایی داخل بدن را از خود نشان داده است.

 

لیمو شیرین برای خانم های باردار

لیمو شیرین مفید ترین میوه برای خانم‌های باردار و یا شیرده می‌تواند باشد. کلسیم موجود در لیموشیرین می تواند به رشد کامل جنین کمک کند و از بروز بیماری‌هایی چون پوکی استخوان در مادر جلوگیری کند. این میوه از کمبود کلسیم در بدن مادر و کودک جلوگیری می‌کند و باعث بالا رفتن میزان تقویت سیستم ایمنی مادر و کودک می‌شود.

مضرات مصرف لیمو شیرین

  • آب لیمو شیرین ممکن است باعث رفلاکس اسید معده شود. که با علائمی همچون تهوع، سوزش سر دل و استفراغ همراه است.
  • مصرف بیش از حد لیموشیرین در دوران بارداری میتواند به جنین آسیب بزند.
  • مصرف بیش از حد آن در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی خطرناک است. زیرا افزایش پتاسیم بدن به برهم خوردن تعادل الکترولیتی منجر خواهد شد.
  • سولفیت موجود در آب لیمو شیرین در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شود.

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt