بعد از غذا نخوابید!

 در تغذیه سالم, سلامتی

همه ما می‌دانیم که خوابیدن با معده پر، درست نیست. اما این کار دقیقا چرا نادرست است و چه آسیبی به ما می‌زند؟حتما برای همه ما پیش آمده که تازه غذا خورده‌ایم، سیر شده‌ایم اما باید برای باز نگه داشتن چشمان‌مان تلاش کنیم. چرا اینطور است و آیا اجازه داریم بخوابیم؟

به طور کلی، کمی خواب آلودگی بعد از غذا خوردن کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. عوامل متعددی در ایجاد این پدیده بعد از غذا نقش دارند. در این مطلب قرار است درباره خواب بعد از غذا و عوارض آن صحبت کنیم. پس پیشنهاد می‌کنم تا آخر با ما بمانید!

چرا بعد از غذا خوردن خواب‌ مان می‌گیرد؟

نوع غذای‌تان خواب آور است

وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات و پروتئین می‌توانند باعث ایجاد احساس خستگی در فرد می‌شوند. برخی از محققان بر این باورند که فرد بعد از غذا خوردن احساس خستگی می‌کند، زیرا بدنش سروتونین بیشتری تولید می کند. سروتونین یک ماده شیمیایی است که در تنظیم خلق و خو و چرخه خواب نقش دارد.

چند ساعت بعد از غذا بخوابیم؟

با توجه به اینکه باید اجازه دهید معده سبک شود و سپس دراز بکشید، ساعت خوابیدن بعد از غذاخوردن به نوع غذا بستگی دارد. اگر زیادی غذای سنگین خورده‌اید، باید حداقل ۳ ساعت فرصت دهید و سپس دراز بکشید. وقتی غذای سبک و قابل هضم خورده‌اید، بدن در طی یک ساعت آن را هضم می‌کند. هر چند اگر بیشتر صبر کنید بهتر است.

وقتی به مدت ۳ ساعت بعد از غذا خوردن دراز می‌کشید، بروز مشکلاتی مثل سوزش معده و حتی بی‌خوابی در زمان شب درمان می‌شود.

عوارض خوابیدن با معده پر

رفلاکس معده

یکی از عوارض خوابیدن بعد از غذا عارضه ی رفلاکس معده می باشد بنا بر نظریه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت اگر بلافاصله بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین دراز بکشید اسید معده برای هضم شما شروع به ترشح می کند در صورتی که حالت دراز کش قرار گرفته باشید ترشح این اسید بازگشت می‌ کند و باعث می‌شود شما در سر معده خود احساس سوزش پیدا کنید که اگر ادامه پیدا کند مشکلات گوارشی روی معده شما ایجاد خواهد کرد.

عدم هضم غذا

اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا به خواب بروید، غذای شما در معده هضم نمی شود. دلیل این امر این است که بعد از خواب، سیستم بدن در حالت ثابت و استراحت قرار گرفته و کار را متوقف می کنید. به این ترتیب، روند هضم در طول خواب نیز متوقف می شود، که سبب مشکلاتی در سیستم گوارش می شود.

افزایش وزن

یکی از پیامدهای خوابیدن بعد از غذا، چاقی است. اگر جز افرادی هستید که بلافاصله بعد از صرف غذا به خواب می روید، پس از مدتی کوتاه وزن شما افزایش خواهد یافت زیرا، در حالت خواب متابولیسم بدن کاهش می یابد و همان طور که قبلا اشاره شد، سیستم گوارش در حالت خواب به درستی کار نخواهد کرد. بنابراین، جای تعجب نیست اگر وزن شما رو به افزایش است.

اختلال در کیفیت خواب

خوابیدن بعد از غذا، کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می دهد. این امر بسیار طبیعی است، به خصوص اگر غذاهایی که حاوی مقدار زیادی چربی و ادویه بودند، خورده باشید. دلیل این امر این است که غذا در معده شما انباشته شده و روند هضم غذا به تدریج کاهش می یابد. هم زمان از سوخت و ساز بدن نیز کاسته می شود. به همین علت شما خواب خوب و آرامی نخواهید داشت.

چند نکته در مورد خواب و غذا

با توجه به عوارض خواب بعد از غذا بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

  • در زمان شب غذاهای سنگین نخورید و به سراغ غذاهای سبک و زود هضم بروید.
  • اگر مجبورید به خوردن غذای سنگین هستید، آن را در ساعات اولیه شب میل کنید. غذا خوردن را به ساعات پایانی شب و قبل از خواب موکول نکنید.
  • با پیاده‌روی و قدم زدن می‌توانید خوابیدن و دراز کشیدن را تا مدت ۳ ساعت بعد از غذا خوردن به تعویق بیندازید.
  • اگر به سوءهاضمه مبتلا هستید و بدن قدرت هضم غذا را ندارد، بهتر است از روش دارودرمانی استفاده کنید. دراز کشیدن بعد از غذا شاید سوءهاضمه را برای مدت برطرف کند. اما مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt