اهمیت مصرف سبزیجات برای بدن

 در تغذیه سالم, سلامتی

خوردن سبزیجات اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خواصی دارند که از بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و چاقی جلوگیری می‌کنند. انسان روزانه باید ۲۰۰ گرم سبزیجات مصرف کند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن تامین شود.

در ادامه مقاله بیشتر درمورد اهمیت فواید سبزیجات برای بدن و پوست شما توضیح خواهیم داد. همراه ما باشید.

سالم‌ترین سبزیجات کدام است؟

در این بخش برخی از سالم‌ترین سبزیجات را به شما معرفی می‌کنیم:

اسفناج

اسفناج منبعی مغذی از ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگون از جمله ویتامین A، کلسیم، آنتی‌اکسیدان، ویتامین K و ویتامین C است. برگ‌های تیره‌رنگ اسفناج سرشار از آهن است و توصیه می‌شود که برای حفظ خواص آن، به‌صورت خام در اسموتی یا انواع سالاد مصرف کنید.

یک پیمانه اسفناج تنها ۷ کالری دارد و از مقدار زیادی آب تشکیل شده است. اگر دچار یبوست هستید یکی از گزینه‌های خوب برای بهبود این مشکل، مصرف اسفناج است.

اگر معده درد دارید و نمی‌توانید از سبزیجات خام استفاده کنید، بهتر است که اسفناج را بپزید یا بخارپز کنید

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌های K، C و B6 است. این گیاه مغذی به دلیل اینکه حاوی ماده‌ای به نام سولفورافان است، به‌عنوان یک ضدسرطان قوی شناخته می‌شود. کلم بروکلی را می‌توانید به‌صورت پخته یا خام مصرف کنید. افرادی که مشکلات غده تیروئید دارند، بهتر است کمتر از این سبزی استفاده کنند.

کاهو

کاهو حاوی ویتامین‌های A، C، B6 و E است و همچنین مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، منیزیوم، پتاسیم و فسفر در این گیاه وجود دارد. هر چه برگ‌های کاهو تیره‌تر باشد، میزان مواد مغذی در آن بیشتر است. سالاد کاهو گزینه مناسبی است که می‌توانید در کنار غذا سرو کنید.

کرفس

کَرفس و ساقه کرفس حاوی مواد مغذی گوناگونی مثل ویتامین‌های A، C، آهن، سدیم، کلسیم و گروه ویتامین‌های B است. کرفس را می‌توانید به‌صورت خام در سالاد و اسموتی و از کرفس پخته در انواع خورشت استفاده کنید. آب کرفس برای کاهش وزن موثر است؛ اما نباید به‌مقدار زیاد از آن میل کنید که دچار افت فشار شوید.

هویج

هویج منبعی سرشار از ویتامین A است. برای تقویت بینایی توصیه می‌شود که روزانه یک عدد هویج میل کنید. هویج را می‌توانید خام مصرف کنید و اگر دچار معده درد می‌شوید، آن را پخته میل کنید. یک پیمانه هویج تقریبا ۰۵ کالری دارد. از طرفی مصرف هویج احتمال ابتلا به سرطان ریه و پروستات را کاهش می‌دهد.

جعفری

مصرف جعفری برای افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند، توصیه می‌شود. زیرا میزان اسیداوریک را در خون کاهش می‌دهد و به‌دلیل داشتن آهن، کلسیم و ویتامین C برای درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

عوارض مصرف سبزیجات چیست؟

مهم‌ترین عارضه جانبی مصرف سبزیجات برای اغلب افراد مشکلات گوارشی مثل نفخ معده، معده درد و اسهال است. توصیه می‌شود که این افراد سبزیجات را خام مصرف نکنند و به‌صورت بخارپز میل کنند.

روزانه چه مقدار سبزیجات باید در وعده‌های غذایی خود مصرف کنیم؟

بهتر است که در کنار پروتئین، کربوهیدرات و چربی که در مواد غذایی وجود دارد، ۲۰۰ گرم از سبزیجات هم مصرف کنید تا نیاز بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی تامین شود.

 

 


اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

وی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt