کنترل و مدیریت احساسات

 در خودپروری, روانشناسی

راهکارهایی وجود دارد که شما می‌توانید انجام دهید و مهارت خودتنظیمی خویش را تقویت کنید.

چند تا از این راهکارها عبارت اند:

١. آگاهی خودت را در مورد احساسات و عواطف خویش و نحوه ی واکنش نشان دادن به آن‌ها بالا ببر.

۲. وقتی که در یک وضعیت دشوار گیر می‌کنی، سعی کن برای مدت کوتاهی از آن دور شوی، چند حرکت ورزشی انجام بدهی، آب بخوری، یا نفس عمیق بکشی.

٣. راجع به موقعیت‌ها و احساسات خود در مورد آن‌ها فکر کن. ببین چگونه می‌توانی آنچه را که در این موقعیت‌ها انجام می‌دادی یا روشی را که به آنها واکنش نشان می‌دادی تغییر
دهی.

۴. اندیشه های جدید کشت بده. وقتی می‌بینی عواطف و واکنش‌هایی که انجام می‌داده‌ای مفید واقع نمی‌شوند، به جای آن‌ها احساسات و عکس العمل‌های جدیدی که مثبت تر هستند انجام بده.

احساسات و عواطف سرایت می‌کنند.

عواطف و خلق و خوی شما بر توانایی مدیریت‌تان بر خویشتن تأثیر می‌گذارند. یعنی هیجانات و خلق و خوی شما بر نحوه ی احساستان در مورد خود تأثیر می‌گذارد و همچنین بر سایر افراد اثر می‌گذارد.

تا به حال به تأثیری که افراد شاد بر شما می‌گذارند توجه کرده اید؟ همچنین به تأثیری که افراد غمگین و افسرده بر شما می‌گذارند؟

اگر خوب توجه کرده باشید می‌بینید خلق و خوی افراد انگار واگیردار است و به دیگران سرایت می کند.

نکته ی مهمی که همیشه باید توجه داشته باشید این است که همه‌ی آدم‌ها هر از چند گاهی عواطف منفی را تجربه می‌کنند. مدیریت کردن و کنترل عواطف به معنای سرپوش گذاشتن بر احساسات منفی و جلوی بروز آنها را گرفتن نیست؛ بلکه بدین معناست که اولاً باید عواطف خود را مورد شناسایی قرار دهیم و بفهمیم در هر لحظه چه احساسی را داریم تجربه می‌کنیم، ثانیاً بتوانیم بهترین واکنش را در رابطه با هر موقعیت انتخاب کنیم.

به خودتان فرصت بدهید و در مورد احساسات و عواطف خود بیندیشید و بعد یک واکنش و پاسخ مناسب برای آن‌ها انتخاب کنید. از انجام دادن واکنش بر اساس امیال انی خودداری
ورزید.

ارتباط گیری غیر کلامی خود را کنترل و تنظیم کنید.

یکی از جنبه‌های مهم خودتنظیمی این است که روش‌هایی را شناسایی کنیم که به کمک آنها بتوانیم احساسات و عواطف خود را به گونه‌ای غیر کلامی به دیگران منتقل نماییم. ارتباط غیر کلامی همچنین «زبان بدن» نامیده می‌شود. همه‌ی افراد، بخش اعظم احساسات و عواطف خود را به گونه‌ای غیر کلامی به دیگران نشان می‌دهند، تا از طریق کلامی و به کمک کلمات.

این را امتحان کن

از یک دوست صمیمیت بخواه تا موضوع جالبی را که برایش رخ داده برایت تعریف کند. بعد در حالی که او برایت تعریف می‌کند، نشان بده که حوصله‌ات سر رفته و کسل شده‌ای (به این طرف و آن طرف نگاه کن، به دور دست‌ها خیره شو، پیش خودت چیزی زمزمه کن و غیره). سپس در مورد این تجربه ی خود با دیگران وارد بحث شوید و حس و حالتان را برای همدیگر تعریف کنید.

ارتباط غیر کلامی، احساسات و نگرش ما را به گونه ای مؤثر و بهتر از کلمات به دیگران انتقال می‌دهد، ولی گاهی اوقات می‌تواند گیج کننده باشد.

کتاب: تقویت هشیاری عاطفی در بزرگسالان
گردآوری و ترجمه: حمیدرضا بلوچ

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt