پاچیرا؛ درخت پول

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاه پاچیرا یا درخت پول، به انگلیسی Pachira aquatic، گیاهی آپارتمانی و بسیار زیبا و جذاب محسوب می‌شود. این گیاه شرایط نگهداری آسان و طول عمری بالایی داشته و جلوه‌ای لاکچری ایجاد می‌کند.

بومیان آمریکای جنوبی این گیاه آپارتمانی را درخت خوش شانسی یا Good Luck Tree می‌شناسند و به عقیده آن‌ها در هر منطقه‌ای که این درخت وجود داشته باشد، خوش یمنی و نیک بختی در جریان خواهد بود.

پاچیرا گیاهی همیشه سبز بوده و شرایط نگهداری ساده‌ای دارد. در واقع اگر شما تبحر خاصی برای نگهداری گیاهان نداشته باشید هم می‌توانید به راحتی از درخت پول در منزل خود نگهداری کرده و فاکتورهای رسیدگی صحیح به این گیاه را رعایت کنید.

انواع پاچیرا:

انواع پاچیرا نیز با توجه به رنگ گل‌های این گیاه شناخته می‌شود، به طور مثال گل سفید و گل قرمز پاچیرا از مشهورترین انواع آن هستند.

ویژگی های اسرار آمیز پاچیرا:

یکی از ویژگی‌های قابل توجه و خواص پاچیرا، عملکرد عالی آن به مانند یک دستگاه تصفیه هوا است. گیاه ثروت پاچیرا می‌تواند مانند فیلترهای دستگاه تصفیه هوا عمل کرده و باعث رفع آلودگی‌های هوا در محیط شود. از این روی برای افرادی که مایل هستند بدون استفاده از دستگاه تصفیه هوا، در منزل خود هوایی پاک و پاکیزه را استشمام کنند، قرار دادن یک گلدان بزرگ پاچیرا می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

طرز نگهداری درست پاچیرا

پرورش و نگهداری پاچیرا به سادگی انجام شده و پیچیدگی خاصی ندارد. برای نگهداری از گل ثروت پاچیرا یا پول باید موارد مختلفی چون شرایط دمایی، آب و هوایی، نور، رطوبت، خاک و … را در نظر داشته باشید که در زیر نگاهی کوتاه به هر یک می‌اندازیم.

خاک مناسب:

برای مراقبت پاچیرا، خاک با زهکشی بالا و غنی شده مناسب است. ترکیب شن، ماسه، رس و پرلیت برای خاک گلدان پاچیرا کاملا عالی بوده و باعث می شود تا گیاه بهترین فرایند رشد خود را پشت سر بگذارد. توصیه می‌شود که به اندازه ۶۰ درصد خاک این گیاه را از خاک گلدان آماده استفاده کرده و ۴۰ درصد دیگر را پرلیت بریزید.

آبیاری مناسب:

درخت پاچیرا (پول) به آبیاری زیادی نیاز ندارد. در زمستان به دلیل سردی هوا پاچیرا به آبیاری زیاد نیاز ندارد و هفته ای یک بار آبیاری برای او کافی است. اما در تابستان به این گیاه دل انگیز ، هفته ای دو بار آب دهید.

هشدار: هنگام آبیاری درخت پاچیرا ، آب را روی ساقه نریزید ، چون باعث می شود که گیاه به بیماری های مختلف و پوسیدگی ساقه دچار شود.

رطوبت مناسب:

جزیره سازی محوطه گیاه، باعث می‌شود تا بهترین شرایط رشد را تجربه کند. این گیاه رطوبت دوست بوده و خود قادر نیست که رطوبت زیادی را نگه دارد. از این روی باید برای نگهداری پاچیرا در خانه  لازم است که حتما، به خوبی رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین سازید.

نور مناسب:

پاچیرا به نور زیادی نیاز دارد، اما خبر خوب این است که می‌توانید گیاه را در سایه روشن نیز قرار دهید و مشکلی برای فرایند رشد گیاه به وجود نمی‌آید. البته اگر چه پاچیرا با نور زیاد سازگاری دارد، اما با این همه آفتاب داغ ظهر تابستان برای شرایط رشد آن مناسب نیست.

کوددهی مناسب:

برای اینکه گیاه بتواند تمام عناصر ضروری خود را دریافت کند، از اردیبهشت تا شهریور تقریبا هر ۱۴ روز یکبار به آن کود بدهید. از کود مخصوص گیاهان سبز استفاده کنید. کود باید به اندازه نصف غلظت توصیه شده به گیاه داده شود.

به جز این کود، کودهای جامد مخصوص نیز تولید شده اند که می‌توانید آن ها را نیز در خاک قرار دهید. کوددهی بیش از حد به گیاه آسیب می‌رساند و یا با شدت دادن رشد، مانع از تشکیل شدن گیاهی استوار و قوی می‌شود.

آفات و بیماری‌ها:

از جمله رایج‌ترین مشکلات و بیماری‌های گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پوسیده شدن برگ‌های گیاه

در صورتی که آبیاری زیاد از حد انجام شود، رفته رفته ریشه و برگ‌های گیاه پوسیده خواهند شد. البته عدم زهکشی درست خاک گلدان نیز به چنین چیزی منجر می‌شود.

۲- زرد شدن برگ‌های گیاه

در صورتی که رطوبت گیاه به اندازه کافی تامین نشده باشد، مشکل زرد شدن برگ‌های گیاه ظهور پیدا می‌کند. همین طور کوددهی نادرست نیز به چنین مشکلی منجر خواهد شد.

٣- رنگ پریده شدن برگ‌های گیاه

نبود مواد مغذی لازم در خاک گیاه، باعث رنگ پریدگی یا ایجاد لکه‌های ریز روی برگ‌ها می‌شود. برای رفع این موضوع باید خیلی سریع مواد مغذی لازم را به خاک گیاه اضافه کنید.

خلاصه کلام…

گیاه پاچیرا یا درخت پول به عنوان یک گیاه آپارتمانی و همیشه سبز جایگاه خاصی داشته و حتی گیاه پاچیرا در فنگ شویی مورد کاربرد قرار دارد.

برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک گیاه آپارتمانی لوکس و ممتاز هستند، گل پاچیرا گزینه ای عالی محسوب می‌شود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآدری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt