درختچه مورد

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

مورد درختچه ای زینتی از خانواده Myrtaceae همیشه سبز با گل های ریز سفید در بهار و تابستان و از جمله گیاهان نادری است. که به شکل گونه خاصی در مناطق محدودی در ایران و دنیا وجود دارد.


از مشخصات آن می توا ن به برگهای همیشه سبز،پایا،برگها متقابل،ساده، نوک تیز، بدون تار و دندانه، چرمی به رنگ سبز تیره، و بویی معطر دارد.برگها بدون دمبرگ و نیزه ای شکل هستند و ۳ تا ۵ سانتی متر طول دارند .

این گیاه دارای گلهای ستاره ای شکل است. که هر گل شامل ۵ گلبرگ و کاسبرگ و پرچم های متعدد است .گلها سفید رنگ هستند و همزمان هم نر هستند هم ماده ،گیاه خودبارور است و گرده افشانی توسط زنبورها صورت می گیرد.مورد میوه ای توت مانند دارد که حاوی دانه هایی می باشد ،رنگ توتها معمولا آبی متمایل به سیاه است ولی گاهی اوقات این توتها به رنگ زرد کهربایی نیز دیده میشوند.


میوه این گیاه خوردنی میباشد. و هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف میشود .میتوان میوه را خشک کرد وبه عنوان طعم دهنده در غذا استفاده کرد. گل این گیاه عطر و طعم شیرین دارد و در سالاد استفاده میشود. پوست ساقه بشكل قطعاتی از آن جدا می شود. و مانند سایر قسمتهای گیاه بوی معطر از آن استشمام می شود.

این گیاه نیاز به آفتاب کامل و خاک حاصلخیز با زهکشی خوب دارد.به سرما نیمه مقاوم و تا دمای ۵- درجه رو تحمل میکنه.در مناطق سردسیر باید آن را در ضلع جنوبی یا غربی دیوار کاشت.شرایط گرم و خشک را تحمل میکند.
این درختچه در جنگلها و زمین های بایری که در ان درختچه های کوچک روئیده اند و همچنین در بین درختان زیتون و دامنه های کم درخت کوهستانی می روید.


البته مورت پیوندی در طرح پرنده نیز علاقمندان زیادی دارد.مورت ( مورد) گیاهی است مقدس در آیین زرتشت در کتاب ‘بندهش’ در بخش آفرینش گیاهان این گیاه نماد اهورا مزدا است.این درختچه مقاومت بالایی به سرما دارد و در بهار به گل می‌نشیند.

خواص دارویی گیاه مورد:
برگ و ریشه ی پودر شده مورد تقویت کننده معده، مرهمی برای سوختگی و نیش حشرات است.

گردآوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    بسیار عالی بود

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt