چه موقع خاک گلدان را عوض کنیم؟

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

خاک به مرور زمان در اثر آبیاری، املاح و عناصر موجود در خود را از دست می‌دهد. و دیگر برای رشد و تغذیه گیاه مناسب نخواهد بود. در این مواقع می‌توان با تعویض خاک گلدان، عناصر و مواد مغذی را مجددا برای گیاه فراهم کرد.

جهت تعویض خاک گلدان در اکثر مواقع نیازی به تغییر گلدان و انتقال گیاه به گلدانی دیگر نیست. و می‌توان پس از تعویض خاک گلدان با خاک جدید و مناسب، دوباره گیاه را در همان گلدان قبلی کاشت و نگهداری کرد. تعویض خاک گلدان به شادابی گیاه، ماندگاری و رشد بهتر گیاه کمک شایانی خواهد کرد.

چه موقع خاک گلدان را عوض کنیم؟

هرگیاه با توجه به میزان رشد، اندازه گلدان و… نیاز به تعویض دارد، به همین دلیل این کار درستی نیست که یک روز از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید که خاک گلدان را تعویض کنید. نشانه‌ها و علائم بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد، خاک گلدان را کی عوض کنیم و بهترین زمان تعویض گلدان چه موقع است.

بیرون زدن ریشه از گلدان

علت بیرون زدن ریشه از گلدان رشد بیش از اندازه گیاه است؛ زیرا با رشد زیاد، ریشه گیاه از سوراخ های زهکشی خارج می‌شود و یا از بالای گلدان بیرون زدگی ریشه ها را کاملا می‌توانید تماشا کنید.

خارج شدن گیاه از گلدان

با رشد زیاد گیاه و عدم تعویض گلدان، ریشه ها به کف گلدان فشار می‌آورند و به ارامی گیاه به سمت بالا حرکت می‌کند. به همین دلیل با گذشت مدت زمانی ممکن است نیم بیشتری از گیاه از گلدان خارج شود.

سنگین شدن بیش از اندازه گلدان

خطر افتادن گلدان! اگر رشد گیاه زیاد باشد، قسمت بالایی گلدان بسیار سنگین تر از ریشه ها می‌شود، به همین دلیل ممکن است گلدان سقوط کند و به زمین بیفتد. اگر گلدان را بلند کنید متوجه این سنگینی خواهید شد.

به همین دلیل بهتر است، تعویض خاک گلدان و خود گلدان را در صورت بروز این اتفاق انجام دهید.

پژمرده شدن گیاه

اگر گیاه سالم و سرحال شما دیگر مثل گذشته شاد نیست و یا برگ های آن به شدت خشک می‌شود و دچار ریزش شده است، دلیل اصلی آن گلدان نامناسب است.

برای اینکه گیاه شما از این مشکل رنج نبرد؛ بهتر است گیاه را هرچند وقت یکبار از گلدان خارج کنید و گلدان و ریشه‌ها را به خوبی بررسی کنید تا اگر مشکلی وجود داشته به سرعت متوجه آن شوید.

کمبود مواد مغذی

اگر گلدان برای گیاه کوچک باشد، به خاک مواد مغذی لازم نمی‌رسد و این عامل باعث می‌شود که رشد گیاه متوقف شود و باید هرچه سریع تر برای تعویض گلدان اقدام کرد.

تفاوت اندازه میان گلدان و گیاه

هرزمان که متوجه شدید اندازه گیاه بزرگتر از گلدان شده و متوجه این سنگینی شدید وقت تعویض است.

رشد شاخ و برگی گیاه

اگر گیاه دیگر به صورت اصولی رشد نکرد و تنها به صورت شاخ و برگ شروع به رشد کردن و بزرگ شدن کرد به این معنی است که چیزی مانع رشد آن شده. به همین دلیل در این زمان وقت آن است که به گیاه عمر دوباره هدیه کنید و با تعویض گلدان اجازه دهید که گیاه نفس تازه بکشد.

تعویض بیش از یک سال

گیاهان با توجه به نوع رشد و سایز گلدانی که دارند، زمان تعویض گلدان آن ها متفاوت است. اما به صورت کلی بین ۱ الی ۲ سال باید گلدان گیاه تعویض شود.

اگر گیاه را بیشتر از این زمان نگه داشته اید و برای تعویض آن اقدام نکردید؛ بهتر است بدانید که زمان تعویض آن فرا رسیده.

بهترین زمان برای تعویض خاک گلدان

  • جهت تعویض خاک گلدان اکثر گیاهان آپارتمانی می‌توان نیمه دوم اسفند تا نیمه‌ی اول فروردین ماه اقدام کرد.
  • خاک گیاهان چند ساله و همیشه سبز را باید تقریبا هر دو سال یکبار تعویض کرد.
  • برای تعویض خاک گلدان گیاهان همیشه سبز، باید فصولی از سال را انتخاب کرد که رشد گیاه کند یا متوقف نشده باشد. و گیاه در خواب نباشد تا اگر در زمان تعویض خاک گلدان آسیبی به گیاه وارد شد گیاه بتواند آن آسیب را جبران کند.
  • همچنین بهترین زمان برای تعویض خاک گلدان گیاهان گلدار، مدتی قبل یا بعد از زمان گلدهی گیاه خواهد بود.

نکات مهم در خصوص تعویض گلدان و تعویض خاک گلدان

  • از تمیز بودن گلدان مطمئن شود، تا گیاه بیمار نشود.
  • تعویض گلدان در زمستان هم امکان پذیر است تنها کافی است شرایط گلخانه ای را برای گیاه محیا کنید.
  • زمان آبیاری بعد از تعویض گلدان را بسیاری از افراد ۲ روز پس از تعویض پیشنهاد می‌کنند؛ اما پس از تعویض نیز امکان پذیر است.
    تعویض گلدان سفالی، به این علت که سوراخ های بیشتری دارند نیاز به آب بیشتری هم دارند.
  • برای تعویض گلدان محیطی کم نور را انتخاب کنید.
  • تعویض گلدان در فصل پاییز توصیه نمی‌شود مگر در شرایط بحرانی و حیاتی.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt