اسپاتی فیلوم؛ گیاه همیشه گل‌دار

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

اسپاتی فیلوم با نام رایج و برازنده ” peace lily” ، گیاهی چند ساله از خانواده شیپوریان است و بومی جنگلهای مرکزی و جنوب آمریکا هستند و در آمریکا خارج از منزل رشد میکند و در بقیه مکان ها گیاه آپارتمانی محسوب میشوند.

اسپاتی از جمله گیاهان تصفیه کننده‌ هواست که گلهای سفید آن نماد پاکی و معصومیت است و می‌تواند یک هدیه عالی برای عزیزانتان باشد. زادگاه اسپاتی مناطق گرمسیری است و در لیست گیاهان آپارتمانی همیشه گلدار قرار می‌گیرد. این گل زیبا از انواع گل‌های آپارتمانی سایه دوست است که تنها نیازی که دارد، رطوبت بالاست.

شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم:

آبیاری:

آبیاری اسپاتی فیلوم بسیار ساده است و در واقع خودش زمان دقیق آبیاری را به شما می‌گوید ! اما چگونه !؟

برگ های این گیاه به محض احساس تشنگی به سمت پایین خم می‌شوند و با این کار نشان می‌دهند که زمان آبیاریست. بعد از آبیاری برگ ها دوباره سرحال شده و به حالت طبیعی خود برمی‌گردند. دقت داشته باشید که علاوه بر حالت برگ‌ها، باید اجازه دهید رویه‌ی خاک خشک شده باشد و سپس آبیاری را انجام دهید. در آب دادن زیاده روی نکنید چرا که باعث بی حال و سیاه شدن برگ ها خواهد شد.

نور:

گل اسپاتی فیلوم سفید نور کم را میتواند تحمل کند و خود را با آن وفق دهد اما بدون وجود نور پنجره و یا لامپ، با مشکل کمبود گلدهی و یا عدم وجود گل مواجه خواهد شد.

این گیاهان می‌توانند هر کمبودی را تحمل کنند به جز نور مستقیم که برایشان غیرقابل تحمل است و گلدهی بیشتر آنها به نور غیرمستقیمی که به آنها میتابد بستگی دارد.

خاک:

خاک اسپاتی فیلم باید زه‌کشی مناسب داشته باشد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای نگهداری از این گیاه، آن را در ترکیب پیت‌ماس، خاک برگ و پرلیت بکارید. عدم وجود مواد مغذی در خاک می‌تواند یکی از دلایل پژمرده شدن برگ‌های این گیاه باشد. اگر دیدید گل درحال پژمرده شدن است، کمی گود به آن بدهید تا گیاه جانی دوباره بگیرد.

دما:

از آنجا که زادگاه اسپاتی مناطق گرمسیری است، به هوای سرد حساس است و بهتر است در دمای کمتر از ۱۳ درجه قرار نگیرد. در مورد هوای خیلی گرم نیز به همین صورت است و گیاه حتما باید غبار پاشی شود تا خنک شود. در غیر اینصورت برگها و گل دچار سوختگی خواهند شد.

کوددهی:

اسپاتی فیلوم نیاز به کود دهی زیادی ندارد؛ بنابراین فقط گاهی اوقات به گیاه کود دهید. برای تقویت رشد در بهار و تابستان، هر ۶ هفته یا بیشتر با یک کود متعادل، گیاه را کود دهی کنید.

تعویض گلدان

اسپاتی فیلوم در گلدان هایی که دقیق اندازه آنهاست و تا حدودی تنگ تر است گلدهی بهتری دارد و زمانی گلدان را تعویض کنید که گیاه را به اندازه کافی آبیاری کرده اید و جای آن بسیار کوچک شده است.

هنگام تعویض گلدان حتما ریشه های سیاه شده و خراب شده را جدا کنید و بعد از تعویض گلدان حتما به آبیاری آن توجه کنید.

آفات و بیماری گل اسپاتی فیلوم

حشرات معمولا سراغ گیاهان زینتی نمی‌روند و اگر از آن‌ها به خوبی مراقبت کرده باشید، گلتان از این آفت‌ها در امان خواهد ماند. شایع‌ترین آفت‌هایی که سراغ این گیاه می‌آیند، شته و شپشک آردی هستند که برای از بین بردن آن‌ها می‌توانید کارهایی ساده انجام دهید. اگر کم آبیاری کنید، ممکن است عنکبوت‌ها هم سراغ گل بیایند.

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از نفوذ آفت‌ها، تمیز کردن برگ‌هاست. البته اگر آفت‌ها با این روش از بین نرفتند، می‌توانید از اسپری یا صابون‌های حشره‌کش استفاده کنید. البته هنگام استفاده از این صابون‌ها باید این نکته را مدنظر داشته باشید که ابتدا میزان کمی از آن را مصرف کنید. اگر آفات از بین نرفتند، می‌توانید صابون را بیشتر روی برگ‌ها بمالید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt