کردیلین، گل خوش شانسی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

کردیلین با نام علمی Cordyline terminalis از خانواده Asparagaceae با برگ‌های خوشرنگ و زیبایی که دارد یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار می‌باشد.

این گیاه بومی جنوب شرقی آسیا، گینه نو و شمال شرقی استرالیا است.

نام‌های دیگر آن اژدهای آتشین و کوردلینا می‌باشد.

جالب است بدانید:

روستاییان مناطقی که این گیاه بومی آن‌جاست از برگه‌های کردیلین برای ساختن خانه و یا نگهداری مواد غذایی استفاده می‌کنند و معتقد هستند برگ‌های این گیاه خوش شانسی می‌آورد.

شرایط نگهداری گل کردیلین

آبیاری:

برای آبیاری اجازه دهید رویه خاک مابین دوبار آبیاری کاملا خشک شود. اما در فصل های گرم تر فواصل بین دو آبیاری را کمتر کنید و هر چه محیط گرم تر باشد مقدار آب بیشتری باید به گیاه بدهید.

این گیاه همچنین به کلر موجود در آب حساس است و باید قبل از آبیاری آب را به مدت ۲۴ ساعت در محل ثابتی نگه داری کنید تا کلر موجود در آب، سبب سوختن برگهای کردیلین نشود و گیاه سالم تر و سرحال تری داشته باشید.

رطوبت:

این گیاه رطوبت دوست است. در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی لازم است. هرگز در آفتاب غبارپاشی نکنید چون باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

بهتر است یک زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و تا نیمه دیواره آن در آن آب بریزید. گلدان گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید.

توجه داشته باشید که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد.

دما:

دمای ۲۱-۱۸ درجه سانتیگراد برای رشد این گیاه مناسب است.

اگر دما به زیر ۱۳ درجه سانتیگراد برسد ابتدا برگهای گیاه می‌پوسند و می‌ریزند و با سردتر شدن هوا در نهایت گیاه از بین خواهد رفت.

در دمای بالای ۲۴ درجه نیز نیاز به غبارپاشی بیشتر دارد.

خاک:

برای آن که بهترین شرایط رشد گیاه کردیلین را فراهم سازید، لازم است که خاک آن زهکشی مناسبی داشته باشد. بهترین ترکیبی که می‌توان برای خاک گلدان این گیاه فراهم کرد، مخلوط خاک برگ، کوکوپیت و خاک معمولی است.

البته شما می‌توانید از پیت ماس به جای آن استفاده کنید. به هر ترتیب در نظر داشته باشید که خاک تقریبا سبک بوده و قطعا زهکشی خوبی نیز برای آن انجام شود.

نور:

بهتر است نیم‌سایه برای گیاه ایجاد کنید، یادتان باشد نور مستقیم می‌تواند برگ‌ها را از بین ببرد بنابراین از تابش نور مستقیم جلوگیری کنید و تنها روشنایی به گیاه خود هدیه کنید.

البته برای آنکه رنگ گیاه شما از بین نرود و همیشه رنگ درخشان زیبایی را شاهد باشید بهتر است در هوای کاملاً معتدل ۲ ساعت نور مستقیم به گیاه برسانید.

کود دهی:

جهت رشد بهتر گیاه کردلین میتوانید از کود و تقویت کننده مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. بهتر است کوددهی در فصول رشد گیاه کردلین یعنی از اردیبهشت تا آبان و هر ۲ هفته یکبار صورت گیرد.

هرس:

چنانچه گیاه شما برگهای زیرین خود را از دست داده و ساقه لخت شده است، می‌توانید آن را هرس کنید. برای این کار گیاه را از بالای محلی که برگ ها ریخته اند، قطع کرده و برای جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به محل قطع شده محلول قارچ کش اسپری کنید، پس از چند هفته جوانه های جدید ظاهر شده و شروع به رشد می‌کنند.

تعویض گلدان:

هر چند وقت یکبار ریشه ‌های گیاه را بررسی کنید. اگر از سوراخ‌های زیر گلدان بیرون می‌آیند گلدان را تعویض و گلدان بزرگتری را استفاده کنید که معمولا هر دو سال یکبار نیاز به تعویض گلدان گیاه خواهد شد.

آفات و بیماری‌های کردیلین

  • اگر برگ‌های گیاه زرد شد، فعالیت کنه تارعنکبوتی را برای شما نشان می‌دهد.
  •  به این گیاه شپشک آرد آلود نیز حمله خواهد کرد و می‌توان اثرات آن را در زیر برگ‌ها مشاهده کرد.
  •  یکی از آفات دیگری که ممکن است کوردیلین را تهدید کند تریپس است، رگه‌های خاکستری-نقره ای که بر روی قسمت‌هایی از گیاه مشاهده می‌شود در اثر فعالیت این آفت بر روی گیاه است.
  •  در صورت مشاهده لکه‌های آبدار بر روی برگ‌ها و پوسیدگی ساقه یقین حاصل کنید که آفت بلایت به جان گیاهتان افتاده است، برای جلوگیری از این مشکل بهتر است به عدم خیس شدن برگسار در طی آبیاری و زهکش مناسب بستر کاشت دقت کافی داشته باشید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt