غار نمکدان جاذبه ای طبیعی در قشم

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

هرمزگان یکی از استان های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته.است. جاذبه های دیدنی بسیاری در این استان وجود دارد که با یکبار سفر نمی توانید از تمام آنها بازدید به عمل بیاورید.

یکی از این جاذبه ها که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره کنیم، غار نمکدان است که در استان هرمزگان واقع شده.است. نمک هایی که از این غار استخراج می شود یکی از بهترین نوع های نمک است و برای مصارف پزشکی بسیار به کار می رود.

موقعیت جغرافیایی غار نمکدان

غار نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در هرمزگان است که مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در خود جای داده.است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد. این گنبد نمکی در فاصله ی ۹۰ کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه جنوب غربی جزیره کوه گنبدی که به شکل ۲۳۷ متر از سطح دریا فاصله دارد نیز واقع.است.

غار نمکی هرمزگان در فاصله ۲ کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود قرار گرفته است، اگر اهل پیاده روی و گردش در طبیعت هستید پیشنهاد می کنیم که پای پیاده این مسیر را طی.کنید. داخل این غار به ویژه در اعماق آن، نور کافی وجود ندارد و برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود.آورده.اند.

غار نمکی قشم چگونه کشف شد؟

بر اساس اطلاعات زمین شناسی که درباره جزیره قشم در دسترس کارشناسان قرار داشت، یک تیم تحقیقاتی از جمهوری چک به همراه زمین‌شناسان دانشگاه شیراز برای کشف غار نمکی قشم عازم جزیره شدند. محققان چک توانستند غار نمکی را ابتدا با مشاهده گنبدهای آن کشف کنند سپس تا جایی که ممکن بود به بررسی داخلی غار پرداختند.

به دلیل مساحت زیاد غار و قدمت آن، غار نمکی قشم به عنوان یکی از میراث مهم طبیعی مورد حمایت یونسکو قرار گرفته.است. لازم به ذکر است که این غار در سال ۱۹۹۸ میلادی کشف گردید.

جالب است بدانید :

  • غار نمکدان قشم از طولانی‌ترین غار نمکدان دنیاست.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که تنفس در داخل این غار باعث بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی‌های تنفسی می‌شود از این رو می‌تواند جاذبه خوبی برای گردشگران سلامت به شمار آید.

غار نمکی چگونه به درمان بیماران تنفسی کمک می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد بیشتر غارهای نمکی در دنیا دست‌ساز بوده و جنبه درمانی.دارند. در دنیای امروز که انسان‌ها در معرض آلودگی‌های هوا، استرس، دخانیات و سایر عوامل مخرب تأثیرگذار بر بیماری‌های تنفسی هستند، غارهای نمکی قوت بیشتری گرفته‌اند و اتاق‌های نمک، روش نوینی برای درمان این بیماری‌هاست.

بلور نمک به دلیل مزاج گرم و خشک به‌خوبی بخارات آلوده هوا را به خود جذب می‌کند؛ همچنین راه رفتن بر روی سنگ نمک روشن باعث تعرق کف پا و بهبود درد مفاصل.می‌شود.

وجود دریاچه نمک در غار:

در فاصله حدودا ۱۶۰ متری از دهانه غار نمکدان، یک دریاچه ی نمک به عمق ۱ متر قرار دارد. عامل ایجاد کننده ی این دریاچه ی یک متری، یک چشمه ی دائمی زیر زمینی است که با خروج خود از لایه های زیرین زمین، عناصر و سنگهای سر راه خود را در خود حل کرده و به صورت یک چشمه دائمی از زمین می جوشد و این دریاچه نمکین زیبا را بوجود می آورد.

رنگ کف این دریاچه، بدلیل غلظت نمک موجود در آن، به رنگ سفید است. منظره این حوضچه آب نمک، از شدت سفیدی، از دور، همچون برف زمستانی، دیدنی است.

این چشمه، در تمام طول سال جاری است و می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها، از جمله: بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی ‌های تنفسی، مفید باشد.

جالب است بدانید که نمک های کوه نمکدان از بهترین نوع نمک سر سفره، شناخته شده است و در ترکیب آن، عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد که به همین دلیل می‌تواند به عنوان نمک طبی، به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه‌ای، به صورت کپسول مصرف شود.

پیمایش غار نمکدان چندان آسان نیست.

این دشواری به سبب نمک‌های فراوان درون غار است و رسوب‌هایی که به لباس غارنوردان می‌چسبد و رفتن را بسیار دشوار می‌سازد. همین دشواری بود که ۳ تَن از زمین‌شناسان چک را که برای نقشه‌برداری تا ژرفای غار پیش رفته بودند ناگزیر کرد که لباس‌های خود را بیرون بیاورند تا از چنگ رسوبات نمکی آسوده.شوند.

آن‌ها می‌دانستند که اگر رسوبات نمک بر روی لباس‌ها خشک شود چنان سنگین خواهند شد که راه رفتن را غیرممکن خواهد ساخت. از این‌رو برهنه شدند تا بتوانند کار پژوهشی خود را ادامه بدهند. به همین دلیل است که این غار در میان دانشمندان جهان به نام «غار سه مرد برهنه» شناخته می شود.

نکاتی که قبل از رفتن به این غار باید بدانید.

  • بهتر است روز را برای دیدن این غار انتخاب کنید که به دردسر نیفتید.
  • بازدید از این غار نمکی کاملا رایگان است.
  • غار تاریک است و بدون چراغ قوه به دل غار نروید.
  • بهتر است یک دست لباس اضافه همراه داشته باشید که اگر لباستان خیس یا گل آلود شد خیالتان راحت باشد.
  • اگر می خواهید با خیال راحت و سر فرصت از تمام این غار دیدن کنید، آب و خوراکی کافی همراه داشته باشید چرا که در آن اطراف مغازه ای وجود ندارد.
  • بهتر است یک بومی را بعنوان راهنما با خود ببرید.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

غار چال نخجیر

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt