دریاچه لزور؛ گنج پنهان تهران

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

دریاچه لزور یکی از منحصر بفردترین مناطق اطراف تهران می‌باشد. به دلیل شباهت طبیعت زیبا و بکر اطراف آن به طبیعت استان چهارمحال بختیاری بسیار معروف است و به عنوان گنج پنهان تهران شناخته می‌شود.

این دریاچه مثلثی شکل که در روستای لزور و مرز مازندران و تهران واقع شده است، مقصد سفرهای یک روزه و چند روزه بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی به شمار می‌رود.

اگر قصد سفر به دریاچه لزور و تماشای زیبایی‌های اطراف آن را دارید تا انتهای این مطلب با ماه خاتون همراه باشید.

دریاچه لزور کجاست؟

دَریاچه لزور (دریاچه سیاه رود) در استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان قزقانچای و روستای لزور قرار دارد. دریاچه لزور فیروزکوه در حد فاصل ۱۷۰ کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. سد لزور همچنین در فاصله‌ ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه و دامنه‌ جنوبی رشته کوه البرز مرکزی قرار گرفته است. دریاچه سیاه رود در واقع آبگیر نامتقارنی با طول حدود ۳۰۰ متر و عرض تقریبا ۲۰۰ متر است. این دریاچه دیدنی و خوش‌منظره حدود ۱۵ متر نیز عمق دارد. این دریاچه را می‌توان از جاهای دیدنی اطراف جاده فیروزکوه محسوب کرد.

چرا لزور؟

روستای لزور از آنجا که در مرز استان تهران و مازندران قرار گرفته؛ اسمش به‌زبان مازندرانی است. شاید برایتان عجیب باشد؛ اما لزور در زبان مازندرانی به‌معنای انسانی با شکل‌و‌شمایل درشت و قوی است که زیاد غذا می‌خورد.

چه زمانی به دریاچه لزور سفر کنیم؟

بهترین زمان برای سفر به دریاچه لزور در فصل تابستان است. هوای منطقه در فصل بهار اگرچه مطبوع است، اما همچنان خنکای زمستان را دارد و شب‌های آن زمستانی و سرد هستند. اما در تابستان می‌توانید از هوای بسیار دلپذیر و خنک منطقه نهایت لذت را ببرید. با این حال، فراموش نکنید حتی در تابستان هم توصیه می‌شود لباس گرم به اندازه کافی همراه داشته باشید. بسیاری از مسافرانی که به منطقه سفر کرده‌اند خیلی زود با وزش اولین نسیم‌های شبانگاهی غافلگیر شده‌اند.

اگر سرمای هوا چندان برای شما آزاردهنده نیست، پاییز دریاچه سیاه رود نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. به خصوص اگر از علاقه‌مندان به عکاسی باشید می‌توانید مناظر دلفریب زیادی برای عکس گرفتن پیدا کنید. حتی اگر زمستان هم به سد لزور سفر کنید، باز هم از سفرتان لذت کافی می‌‌برید؛ هر چند راه‌بندان و بارش سنگین برف ممکن است سفر شما را دشوار کند.

اقامت در اطراف دریاچه لزور

اگر قصد اقامت دراین منطقه را دارید، می‌توانید خانه‌های روستایی لزور و یا کلبه‌های بالاتر از دریاچه را اجاره نمایید. همچنین برپایی کمپ و چادر زدن در اطراف دریاچه نیز می‌تواند تجربه خاص و به یاد ماندنی محسوب شود.

برای کمپ زدن در اطراف دریاچه نیاز به تجهیزات لازم مانند لباس مناسب، چادر و کیسه خواب گرم دارید، زیرا شب‌ها هوا خنک می‌شود. برای علاقه‌مندان به آسمان شب، این منطقه به دلیل نداشتن آلودگی نوری محلی مناسب و جذاب به شمار می‌رود. می‌توان با اقامت شبانه در طبیعت اطراف دریاچه، لذت تماشای ستارگان و کهکشان راه شیری را تجربه نمود.

اگر تصمیم گرفته‌اید بازدید از این دریاچه را در برنامه‌تان قرار دهید، بد نیست با فعالیت‌هایی که در دریاچه لزور می‌توان انجام داد هم آشنا شوید:

دوچرخه‌سواری

این خبر خیلی خوبی برای آن‌هایی است که به دوچرخه‌سواری خصوصا دوچرخه‌سواری کوهستان علاقه دارند. اطراف دریاچه لزور یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید برای این ورزش مهیج انتخاب کنید. در کنار ورزش و دوچرخه‌سواری از تماشای منظره‌های بی‌نظیر اطراف که فقط به دریاچه لزور محدود نمی‌شود لذت ببرید.

کوهنوردی

قله‌های اطراف دریاچه و مسیرهای پیاده‌روی اینجا بهترین انتخاب برای کوهنوردان هست. روستای لزور مبدا صعود به قله‌های میشینه مرگ و بوم است. قله میشینه مرگ بلندترین قله البرز شرقی است که ۴۰۳۰ متر ارتفاع دارد و در شمال روستای لزور قرار گرفته است.

کمپینگ و ماهیگیری

خوشبختانه محیط سرسبز و چمنزارهای اطراف دریاچه برای کمپینگ و برپا کردن چادر خیلی مناسب هستند. می‌توانید سفر به روستا و دریاچه لزور را بدون هیچ مشکلی تا چند روز ادامه دهید.

دریاچه لزور ماهی دارد پس برای تفریح و اینکه سفرتان حوصله سر بر نباشد می‌توانید کمی هم ماهیگیری کنید؛ البته به شرطی که نسل ماهی‌های دریاچه را منقرض نکنید!

قایق سواری و شنا

آب دریاچه خیلی خنک است و برای شنا در روزهای گرم تابستان بهترین گزینه خواهد بود. اگر به شنا علاقه دارید توصیه می‌کنیم در همان گوشه‌های دریاچه شنا کنید و به مرکز آن نروید؛ چراکه عمق دریاچه لزور در بخش مرکزی خیلی بیشتر از اطراف آن است.

و اگر قایق بادی به همراه داشته باشید می‌توانید راهی یک ماجراجویی در دل یک دریاچه نقلی آن‌ هم در ارتفاع ۴۰۰۰ متری از سطح دریا شوید!

خوب است بدانید:

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های روستای لزور، هوای تمیز و سالم آن است که باعث شده تبدیل به بهشت دوست‌داران طبیعت و گردشگران شود. هوای پاک لزور به خصوص برای تهرانی‌ها که از وضعیت آشفته هوای پایتخت فراری هستند، فرصت مناسبی برای استشمام هوای تازه و سالم و بدون هرگونه آلودگی را فراهم می‌کند.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahlhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt