گیلان گردی، در تعطیلات عید

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

گیلان، استانی که تلفیق عجیبی از تاریخ و طبیعت و فرهنگ را در خود جای داده است. منطقه ای که همچون رنگین کمان، دیدنی های هفت رنگی را به نمایش می گذارد. دلت که بگیرد می توانی راهی جنگل هایش شوی و یا در ارتفاعاتش دست به آسمان برسانی. شاید هم هوس شنیدن موسیقی امواج دریا تو را به ساحل دریای خزر بکشاند.
اگر هوس قدم زدن در کوچه های روستا یا در قلب تاریخ را داری باز هم می توانی راهی گیلان شوی و از تکه تکه ی این سرزمین لذت ببری.

معرفی چند نمونه از جاهای گردشگری گیلان برای تعطیلات نوروز:

ماسال گیلان ، میراث بکر تالش:

ماسال شهر پر رمز و راز و دست نخورده‌ی گیلان است. این شهر میراثی از فرهنگ کهن تالش است و مردمانش همگی به زبان خوش آهنگ تالشی صحبت می‌کنند. چیزی که ماسال را به رویایی‌ترین نقطه از جاهای دیدنی گیلان بدل کرده است؛ آب وهوا و نقاط بکر آن است.

غارهای باستانی، چشم‌اندازهای وسیع و سرسبز، زیارتگاه‌های کوچک و صمیمی و در نهایت محل شهادت میرزا کوچک خان، دیدنی‌هایی است که مردم را به ماسال دعوت می‌کند.

روستای ماسوله ، روستای پلکانی:

روستای ماسوله را با معماری شگفت‌انگیزی که در دامنه‌ی کوه استوار است می‌شناسیم. خانه‌هایی که در شیب تند کوه‌ها در دوطبقه بنا شده‌اند و تمام مسیرهای ارتباطی‌شان از پله‌ها است، همان منظره‌ای است که ما را به سمت ماسوله می‌کشد.

ماسوله چهار محله به نام‌های «خانه بر» ، «مسجدبر»، «کِی‌سَر» و «اسد محله» دارد و در کنار بازار محلی چهار طبقه‌اش، نماینده‌ی کاملی از فرهنگ شمال ایران است. روستای ماسوله با طبیعت سرسبز، آبشارها و چشمه‌سارهای زلال در صدر فهرست جاهای دیدنی گیلان است.

ساحل چمخاله ، صدای برخورد موج و صخره:

ساحل‌ها یکی از اولین انتخاب‌های گردشگران برای سپری کردن تعطیلات هستند. ساحل چمخاله دومین قطب گردشگری در میان جاهای دیدنی گیلان است که امکانات رفاهی و محیط خانوادگی آن، مسافران را به‌سوی خود فرامی‌خواند.

چمخاله علاوه بر امکانات مناسب، مراکز خرید، مسیرهای آرام‌بخش پیاده‌روی و مناظر بکر ساحلی، تفریحات بسیاری دارد تا خاطره‌ی این ساحل را برای همیشه در ذهنتان ثبت کند. تفریحاتی مانند: جت اسکی، قایق سواری، شنا در حاشیه‌های امن خزر، اسب‌سواری، دوچرخه سواری و… همچنین زمین‌های بزرگ بازی کودکان، از لذت‌هایی هستند که می‌توانید در سفر به ساحل چمخاله تجربه کنید.

منطقه ییلاقی دشت النزه ، بوی چوب و باران:

این ییلاق همان تصویر خوش رنگ و جادویی سرزمین‌های شمالی است. منطقه ییلاقی دشت النزه پر از چشم‌اندازهای سبزی است که انبوه درختان آن‌را در آغوش گرفته‌اند و زیباترین تصویر از جاهای دیدنی گیلان را ساخته است.

ییلاق دشت النزه هنوز هم فرزندان خود را در خاکش نگه داشته و ساکنین آن از سالیان دور در این منطقه زندگی می‌کنند. شیوه‌ی بنای خانه‌ها بر همان سنت در و پنجره‌های چوبی باقی است. اگر مهمان یکی از این خانه‌ها باشید بوی خوش چوب نم خورده و مصالح طبیعی آرامش را وارد رگ‌هایتان می‌کند.

گردنه حیران ، همسایه‌ جنگل و مه:

گردنه حیران همانطور که از نامش مشخص است پر از شگفتی‌هایی طبیعی است که چشم هر ببینده‌ای را حیران زیبایی و شکوه طبیعت می‌کند. این جاده‌ پر طرفدار که جزو جاهای دیدنی گیلان است از یک سو رو  به کوه ‌های پوشیده از جنگل ‌های انبوه دارد و در سمت دیگر آن جنگل‌های آذربایجان پیدا است.

چهار فصل پر از زندگی

گردنه حیران را چه به وقت جوانه زدن طبیعت ببینید چه به وقت سفید پوش شدن زمین، زیبایی‌هایی جادویی خود را دارد. در این مسیر هزار رنگ غرق در مه شوید ، پارک ملی هیرکانی را از نظر بگذرانید و روستاهای پر جاذبه‌ی مسیر را فراموش نکنید.

روستای اولسبلنگاه ماسال ، سرزمین ابرها:

این روستا نام خود را از زبان تالشی گرفته و معنای جایگاه بلندی می‌دهد که بر روی آن درخت ممرز رشد می‌کند. روستای اولسبلنگاه ماسال منظره‌ای به شما می‌دهد که در میان جاهای دیدنی گیلان کم‌نظیر است. در اولسبلنگاه ابرها آنقدر به سطح زمین نزدیک می‌شوند که خیال و رویا ذهن‌تان را پر می‌کند. می‌توانید بهترین عکس‌ها را در همین منطقه بردارید.

روستای داماش، گوشه‌ خلوت گیلان:

روستای کوچک داماش، از آن دست جاهای دیدنی گیلان است که نباید از دست داد. گشت و گذار در این روستا، جربه‌ی لذت‌بخش آرامش است. طبیعت زیبا و آب‌وهوای خیال انگیز داماش، خستگی‌ها را از شما می‌گیرد و با روحیه‌ای سرشار از انرژی به خانه برمی‌گردید. در سفر به گیلان، بازدید از روستای داماش را از دست ندهید.

جاده اسالم به خلخال ، زیباترین جاده ایران:

شاید لقب زیباترین جاده ایران هم برایش کم باشد. جاده‌ای رویایی که گاه از فرط زیبایی احساس می‌کنید به سمت بهشت می‌روید. جاده‌ای پر پیچ و خم که از اسالم گیلان شروع می‌شود و شما را از دل کوه‌ها و جنگل‌های این استان به شهر خلخال در اردبیل می‌رساند. این جاده که به دلیل ارتفاع زیاد بسیاری از مواقع پوشیده از مه است، با باران‌های گاه و بیگاه و صدای رودخانه زیبایش تجربه‌ای متفاوت و رویایی برایتان خواهد بود.

جاده اسالم به خلخال ز میان جنگل‌های متراکم می‌گذرد، از کنار دشت‌های سرسبز عبور می‌کند و شما را به دیدن چهره دیگری از طبیعت می‌برد. می‌توانید در جای جای جاده پیک نیک کنید، در رستوران‌هایی این جاده که غذاهای خوشمزه‌ای با محصولات ارگانیک برایتان فراهم می‌کنند دلی از عذا در بیاورید و در روستاهای زیبا و بکر این منطقه شبی را بگذرانید.

دیلمان ، تجربه حضور در مناظری به زیبایی تابلوهای نقاشی:

یکی از زیباترین روستاهای گیلان روستای دیلمان است. از همان لحظه‌ای که قصد سفر به این روستای ییلاقی بسیار دیدنی را می‌کنید، طبیعت، مناظر باشکوهش را پیش چشمان شما نمایان می‌کند. برای رفتن به دیلمان باید از جاده فوق‌العاده لاهیجان سیاهکل عبور کنید که زیبایی منحصر به فردی دارد. هر جای جاده که خواستید می‌توانید بایستید و به تماشای مناظر بروید یا در جاده‌های فرعی بپیچید و به روستاها و مناطق گردشگری زیبای دیگر نیز سری بزنید. وقتی به دیلمان رسیدید، خودتان را در تابلوی بی‌نظیر خلقت کشف می‌کنید و دشت‌های سرسبز خیره‌کننده‌ای را می‌بینید که با خانه‌های چوبی و اسب‌های زیبا زینت شده است.آب و هوای خوش و مناظر زیبا را که کنار بگذاریم، منطقه دیلمان جاذبه‌های بسیار تاریخی و طبیعی دارد.

جنگل سیاهکل و آبشار لونک، یکی از سحرانگیزترین مناظر گیلان:

در جاده کوهستانی و جنگلی سیاهکل به دیلمان، هر کسی که کمی به طبیعت علاقه‌مند باشد دلش می‌خواهد جایی از ماشین پیاده شود و دل به جنگل‌های دیدنی سیاهکل بزند. اگر این قصد را دارید، در کیلومتر ۲۰ این جاده کنار بزنید. درست کنار جاده، آبشاری بلندبالا و زیبا را می‌بینید که در ترکیب با درختان بالابلند جنگلی و گیاهان کوچک و بزرگ اطراف، منظره‌ای بهشتی ساخته است. اینجا جان می‌دهد برای استراحت و لذت بردن از طبیعت. همه امکانات رفاهی مهیاست. سکوهایی که می‌توانید روی آن بنشینید، آبشار را تماشا کنید و پذیرایی شوید. محل‌هایی برای پیک نیک و کمپینگ. رستوران، غرفه عکاسی، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، باربیکیو، غرفه سوغاتی و حتی پله‌هایی سنگی که کارتان را برای بالا رفتن از کوه‌های جنگلی و دیدن جنگل‌های زیبا اطراف آسان می‌کند.

تالاب سوستانخانه نیلوفرهای آبی:

یک تالاب دیگر برای طبیعت‌گردان و آن‌هایی که عاشق مناظر فوق‌العاده‌اند، تالاب آب شیرین سوستان است. این تالاب در نزدیکی لاهیجان قرار دارد. تالابی شگقت‌انگیز که با نیزارهای دیدنی احاطه و با نیلوفرهای آبی به زیبایی تزئین شده است. گل‌های مردابی زیبا تالاب سوستان را به یکی از شگفت‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی گیلان تبدیل می‌کند. این تالاب با محیط باصفا و سرسبز و دسترسی آسان یکی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران است. به تالاب سوستان که می‌روید می‌توانید جانواران گوناگونی که در اطراف تالاب زندگی می‌کنند را نیز ببینید. پس اگر به لاهیجان می‌روید، دیدن این نعمت زیبای خدادادی را از دست ندهید.

اشکورات رودسر ، جای برای تلفیق همه لذت‌های سفر
یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی گیلان، اشکورات گیلان است که در امتداد رشته کوه‌های البرز و در جنوبی‌ترین نقطه این استان قرار دارد. اشکورات با آب و هوای خنک و دلنشین خود در فصل بهار و تابستان یکی از پرطرفدارترین مناطق استان برای گرشگری است. این منطقه با دریاچه‌ها و آبگیرهای طبیعی، چشمه‌های آب معدنی، کوه‌ها و قله‌های باشکوه و آثار تاریخی بسیار قطعا می‌تواند روزها گردشگران را راضی نگه دارد.

در اشکورات می‌توانید سرچشمه آسمانرود را ببینید، از کوه زیبا و پرشکوه عروس و داماد عکاسی کنید، در آستان امامزادگان این منطقه کمی درد دل کنید و از مناظر طبیعی فوق‌العاده آن لذت ببرد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt