محله قدیمی بستکیه

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

تاریخچه محله بستکیه

در گذشته‌های دور، امارات متحده عربی بیشتر از آن‌که به خاطر نفت و گردشگری شناخته شود، به دلیل تجارت مروارید شناخته می‌شد. این منطقه به عنوان یک توقفگاه در مسیرهای تجاری خارجی، از جمله مسیرهای ایران به رم، جاده ابریشم به چین، مسیرهای آفریقا به پرتغال و مسیر تجارت ادویه از هند به بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما دبی کم کم از منطقه‌ای به نام نهر یا خور دبی، که امروز به آن شهر قدیمی دبی می‌گویند رشد کرد و تنها در چند دهه به آنچه امروز است تبدیل شد.

محله بستکیه یا محله فهیدی در اواخر قرن نوزدهم توسط بازرگانان ثروتمند پارچه و مروارید شهر بستک ایران ساخته شد. روستای البستکیه، که ساخت آن به دهه ۱۸۹۰ باز می‌گردد، در ابتدا از ۶۰ خانه تشکیل شده بود که توسط هزارتویی از خیابان‌های پر پیچ و خم از هم جدا شده بودند. در دهه ۱۹۸۰، شهرداری دبی تصمیم گرفت کل منطقه را تخریب کند تا راه را برای مناطق اداری جدید باز کند. بخشی از ساختمان‌ها ویران شد و قسمت باقی‌مانده به عنوان انبار و خانه کارمندان خارجی مورد استفاده قرار گرفت.

اما در میان این نیروهای خارجی یک معمار بریتانیایی به نام راینر اوتر بود که در آن سال‌ها مشغول انجام پروژه بازسازی خانه‌ای بود که در آن اقامت داشت. او کارزار بزرگی را برای نجات محله بستکیه از نابودی آغاز کرد. اوتر حتی نامه‌ای به شاهزاده چارلز نوشت که در آن سال سفری به دبی داشت و از او خواست که از این محله دیدن کند. شاهزاده چارلز پس از بازدید از محله بستکیه، آنقدر مجذوب این منطقه شده بود که به شهرداری دبی پیشنهاد داد این محله را تخریب نکند. در نتیجه تخریب منطقه ایرانی های دبی متوقف شد و در اوایل دهه ۲۰۰۰، محله ای که اکنون محله تاریخی الفهیدی نامیده می‌شود، با ساختمان‌های باستانی، کوچه‌ها، بازارها و خانه هایی با برج های بادگیر به حالت اولیه خود بازگردانده شد.

جاذبه های دیدنی منطقه بستکیه

درحال‌حاضر هنگام قدم زدن در کوچه‌های تنگ و پیچ در پیچ محله بستکیه می‌توانید ساختمان هایی به رنگ اُخرایی (رنگ زرد مایل به قهوه ای) را ببینید که از مرجان، گل، گچ و چوب نخل ساخته شده‌اند. وقتی به بالا نگاه کنید، متوجه بادگیرهایی می‌شوید که در پشت‌بام خانه‌ها قرار دارد. چیزی شبیه بادگیرهای یزد! این بادگیرها ابداع بازرگان های بستکی ایران است که به عنوان خنک‌کننده برای فرار از گرمای دبی در آن سال‌ها ساخته بودند. بیشتر درهای چوبی که در این منطقه با آن‌ها برخورد می‌کنید، به هتل‌ها، کافه‌ها و گالری‌ های منطقه بستکیه منتهی می‌شوند، اگر عاشق ماجراجویی‌های تاریخی هستید، نباید جاهای دیدنی بستکیه را از دست بدهید.

گالری XVA بستکیه

محله بستکیه دبی جایگاه فستیوال و جشن هنری است. XVA یکی از برجسته‌ترین گالری‌های خاورمیانه است. این گالری بیشتر از هرچیزی در نمایش آثار هنرمندان عرب تخصص دارد. علاوه بر نمایشگاه، ایکس وی ای یک هتل نیز هست. اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است در بازدید از منطقه بستکیه با نمایشگاه هنری SIKKA روبرو شوید. این نمایشگاه هنری مصادف با هفته هنر دبی است که هر ساله در ماه مارس برگزار می‌شود. در نمایشگاه سیکا دبی می‌توانید در کارگاه های هنری مختلف شرکت کنید و یا از نمایشگاه‌های هنری دیدن کنید. از سمتی در این بازه نمایش‌ها و جشنواره های زیادی توسط هنرمندان عرب اجرا می‌شود.

قلعه فهیدی دبی

قَلعه باستانی فهیدی صد سال پیش یکی از معدود ساختمان‌های دبی بود، اما امروز یکی از بهترین مکان‌ها برای کشف اطلاعات در مورد زندگی در دبی قبل از رونق نفت است. قلعه دبی در اواخر دهه ۱۷۰۰ ساخته شد. این قلعه در اصل با مرجان، صدف و آهک ساخته شده است. در طول قرن ها، قلعه فهیدی به عنوان یک مقر نظامی، با انبار مهمات، زندان و همچنین محلی برای سکونت حاکم دبی در این منطقه پابرجا بوده است. در سال ۱۹۷۱ این قلعه به موزه دبی تبدیل شد.

موزه قهوه بستکیه

موزه قهوه دبی به شما این امکان را می‌دهد تا در مورد فرآیند تهیه و برشته کردن قهوه اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این موزه تجهیزات مختلفی که در مراحل مختلف تهیه قهوه استفاده می‌شود به نمایش گذاشته شده است. علاوه براین در پایان بازدید از موزه شما می توانید یک فنجان قهوه سنتی عربی بنوشید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt