شهر باستانی و اسرارآمیز ماچوپیچو

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

گردآوری:ندا حاج رسولی

شهر باستانی ماچوپیچو بر بلندای کوه های آند در کشور پرو واقع درآمریکای لاتین توسط اقوام « اینکا » بنا شده است.

شهر افسانه ای ماچوپیچو در سال ۱۴۸۰ میلادی درست زمانی که ، طبق مستندات تمامی شهرها در کنار رودخانه ها یا در دامنه کوه ها ساخته می شدند ،بر فراز کوه های آند ساخته شده و بیشتر از ۲۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته است.

در زمان ساخت ماچو پیچو توسط اینکاها ، پایتخت قوم اینکا شهر « Cuzco » بود. که ۸۰ کیلومتر دورتر از ماچوپیچو قرار داشت.

گفته می شود که این شهر برای محافظت و در امان بودن خاندان سلطنتی قوم اینکا بنا شده است.

نکته جالب در مورد شهر ماچوپیچو این است که این شهر بعد از نابودی امپراطوری اینکا ، در میان انبوه درختان ناپدید شد. و به دست فراموشی سپرده شد.

در اوایل قرن نوزدهم میلادی بعد از گذشت سالیان متمادی ، یک باستان شناس امریکایی به نام Hiram Bingham که مشغول تحقیق بر روی یک شهر تاریخی به نام ویکتوس بود. به طور اتفاقی این شهر مرموز و گمشده را پیدا نمود.

علیرغم کاوش ها و تحقیقات گسترده ی باستان شناسان ، شهر ماچو پیچو هنوز در اذهان دانشمندان و محققان مانند یک معمای حل نشده می باشد.


دانشمندان با بررسی های گسترده هنوز نمی دانند که چرا اقوام اینکا تصمیم گرفتند این شهر را در چنین ارتفاعی بسازند. در حالی که در زمان ساخت این شهر ،الگوی شهر سازی متداول، بسیار متفاوت بوده است.

نکته دومی که ماچو پیچو را اسرار آمیز جلوه می دهد ، معماری و مهندسی به کار رفته در ساخت این شهر عظیم می باشد.

در ماچو پیچو بیشتر از ۲۵۰ سازه ی مختلف و جدا از هم وجود دارد.که عظمت و پیچیدگی معماری این بناها با توجه به ابزار ساده و ابتدایی که در زمان ساخت آنها در اختیار اینکاها بوده است قابل توضیح نیست. باستان شناسان و محققان هنوز جوابی برای حل معمای، معماری شاهکار ماچو پیچو با ابزار و وسایل ابتدایی آن دوره نیافته اند.

دسترسی به ماچو پیچو توسط ۳۰۰۰ پله کان میسرمی باشد. که اینکاها از فضای اطراف و میان پله ها برای کاشت انواع سبزیجات استفاده می نمودند .

سیستم پیچیده و کاربردی آبیاری که اینکاها در این شهر جهت آبرسانی و سیراب کردن زمین های کشاورزی استفاده می نموده اند. ،همچنین کانالهای آب و فواره هایی که در بقایای ماچوپیچو یافت شده است. ،همگی بیانگر این است که اینکاها بسیار فراتر از زمان خود بوده اند. و دانشمندان هنوز پاسخی برای اینکه آنها این دانش را از کجا اموخته بودند ، نیافته اند.

ناحیه ای که ماچو پیچو در آن قرار دارد بسیار زلزله خیز است.اینکاها در ساخت بناها و ساختمان های این شهر راز آلود از نوعی سنگهای رقصان استفاده کرده اند که هنگام وقوع زلزله تکان می خورند. ،اما پس از پایان زلزله دوباره به جای خود باز می گردند. و این خاصیت سنگهای رقصان ، دلیلی بر مستحکم و پابرجا ماندن بنا هاست.

عجیب ترین و راز آلودترین نکته در مورد شهر باستانی ماچوپیچو این است که:

کاوشگران با استناد به مدارک دست یافته در کاوشهای فراوان به این نتیجه رسیدند. که اینکاها در ساخت ماچوپیچو از چرخ و ابزارالات آهنی یا حتی حیوانات باربر استفاده نکرده اند.

سوال اینجاست که این تخته سنگهای عظیم که در ساخت بناهای این شهر به کار رفته است. چگونه از مسافتهای دور به بالای کوه منتقل شده است؟

البته جواب این سوال تا کنون در پرده ای از ابهام باقی مانده است. به همین سبب برخی معتقدند که اینکاها برای ساخت این شهر اسرار امیز ممکن است از فرازمینی ها و دانش آنها استفاده کرده باشند.

در سال ۲۰۰۷ میلادی ، ۷ مورد از برترین جاذبه های گردشگری دنیا به عنوان عجایب هفتگانه جدید معرفی شدند. که یکی از این عجایب هفتگانه شهر ماچو پیچو می باشد.

 

گردآوری:ندا حاج رسولی

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt