سیزده بدر در گیلان کجا بریم؟

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

تعداد بی‌شماری اماکن گردشگری برای سیزده بدر در گیلان وجود دارند که در این مطلب با آن‌ها آشنا خواهید شد. از آنجایی که تعطیلات نوروز امسال با روزهای ماه رمضان همراه شده است، لازم است بدانید که طبق دستور صادرشده، همه مکان‌ها و پارک‌های سطح شهر تا ساعت ۱۷ تعطیل‌اند.

برای آشنایی با مکان‌های دنج، سرسبز، دوست‌داشتنی و وسیع طبیعت گیلان با ما همراه شوید تا به‌سراغ چند مکان دیدنی در سیزده بدر ۱۴۰۳ برویم:

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار، یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای سیزده بدر محسوب می‌شود؛ چونکه هم به شهر رشت نزدیک است و هم فضای سرسبز بی‌نظیری دارد. ساعت بازدید از این دریاچه در روزهای عادی از صبح تا ۸ شب است، اما با توجه به ماه رمضان احتمال دارد ساعت فعالیت آن تمدید شود. فاصله این مکان دیدنی تا مرکز شهر رشت با اتومبیل، در روزهای معمولی سال، ۱۶ دقیقه است، اما در روز سیزده بدر با ترافیک وحشتناکی همراه خواهد بود.

یکی از نکات مهمی که باید در مورد «روستای سقالکسار» بدانید، این است که دریاچه سقالکسار، فقط بخشی از این روستاست. اگر در سیزده بدر امسال به محدوده دریاچه سقالکسار رفتید و با ازدحام جمعیت روبه‌رو شدید، فضای روستایی آن را تجربه کنید. سد خاکی، جنگل، خانه‌های روستایی داخل سقالکسار و کافه‌ها و رستوران‌های متعدد از جمله خصوصیات روستای سقالکسار محسوب می‌شوند.

پارک ساحلی کیسم (آستانه)

اگر نگاهی به تصاویر پارک ساحلی کیسم بیندازید، متوجه می‌شوید که این مکان، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان برای روز سیزده بدر محسوب می‌شود. بنابراین، پارک ساحلی کیسم در سیزده بدر ۱۴۰۳ مملو از جمعیت خواهد بود. با این حال، فضای سبز بسیار گسترده، درختان سربه‌فلک‌کشیده متعدد، آب‌وهوای ساحلی و دسترسی به دریا از جمله خصوصیات منحصربه‌فرد آن محسوب می‌شوند.

رودخانه خروشان و زلال سفیدرود، دقیقاً در امتداد این مکان گردشگری گیلان عبور می‌کند و ساحل بکر این منطقه، مکان خوبی برای خاطره‌سازی و تفریح است. البته، عدم دسترسی به سرویس‌های بهداشتی، نبود روشنایی کافی در تاریکی هوا و ترافیک جاده‌ای، مهم‌ترین معایب این مکان گردشگری به‌شمار می‌روند. قبل از حرکت به‌سمت پارک ساحلی کیسم، همه این نکات را در نظر بگیرید تا سیزده بدر، روزی فراموش‌نشدنی در زندگی‌تان باشد.

آبشار لونک سیاهکل

آبشار لونک بهترین و جذاب‌ترین مکانی است که در سیزده بدر ۱۴۰۳ می‌توانید به آنجا بروید. البته، پیشنهاد ما این است که دست‌کم از یک روز قبل یعنی ۱۲ فروردین به‌سمت این مکان حرکت کنید و در بهترین مکان، کمپ بزنید. این جاذبه دیدنی و افسانه‌ای شرق گیلان، آبشاری سرزنده و جاری دارد که در قلب بوته‌های سرسبز و پرپشت، خودنمایی می‌کند.

آبشار لونک، چندان پرآب و مرتفع نیست و نباید انتظار آبشاری مثل نیاگارا را داشته باشید؛ اما نکته جذاب این مکان همین آبشار جمع‌وجوری است که در مراتع سرسبز و وسیع قرار گرفته است. به‌همین دلیل است که منطقه لونک را به‌عنوان بهترین مکان برای کمپ در روز سیزده بدر معرفی کرده‌ایم. فاصله سیاهکل تا مرکز شهر رشت، حدود ۴۴ کیلومتر است و آبشار لونک هم در فاصله ۲۵ کیلومتری سیاهکل قرار دارد.

قلعه رودخان

قلعه رودخان از آن مکان‌های بکر با جاذبه‌های مسحورکننده است که تاریخ و داستان‌هایی ناشناخته پشت خود دارد. این قلعه در قرن سیزدهم ساخته شده و توسط جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های پیچ‌درپیچ و آبشارهای خروشان احاطه شده است. پیشنهاد می‌کنم قبل از بازدید از این جاذبه‌ی دیدنی، حتما لباس و کفش راحت و مناسب همراه خود داشته باشید، همچنین خوراکی‌های شیرین و بطری آب؛ چراکه قرار است مسیر درازی را طی کنید!

برای رسیدن به این قلعه تاریخی، باید حدود ۹۰۰ پله را بپیمایید؛ اما این مسیر پر از شگفتی‌های طبیعت است که خستگی را از تن‌تان بیرون می‌کند.

قلعه رودخان جاذبه‌ای واقعا چشمگیر و منحصربه‌فرد است که نگاهی اجمالی به گذشته در اختیارتان قرار می‌دهد؛ همچنین با معماری خیره‌کننده، گذرگاه‌های مخفی و مناظر دیدنی‌اش، حتما تاثیری ماندگار بر روحتان خواهد گذاشت.

گیسوم

گیسوم جایی است که پس از گذر کردن از دل جنگل‌های بکر و دیدنی، به دریا می‌رسید؛ بنابراین می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از هر دو جاذبه لذت ببرید. هنگامی که با ماشین درحال حرکت به این منطقه هستید، از میان تونلی که از درختان به‌هم‌پیوسته تشکیل شده، عبور خواهید کرد. بعد از آن می‌توانید وارد جنگل‌های اطراف شوید، پیک‌نیک برپا کنید، با رعایت نکات زیست‌محیطی آتش روشن کنید، چای یا کباب آتشی درست کنید و در میان جنگل‌ها گشت بزنید. من همیشه هنگام سفر به این جاذبه، در جنگل‌ها قدم می‌زنم و از رودخانه‌ها و پوشش گیاهی جذاب آن لذت می‌برم.

پس از اینکه گشت‌وگذارم در جنگل تمام شد، فقط با چند قدم خودم را به دریا می‌رسانم. واقعا لذت عجیبی دارد که پس از جنگل‌نوردی، فقط با چند قدم به سواحل برسید و به صدای امواج دریا گوش بسپارید. می‌توانید از تفریحات و بازی‌های ساحلی این منطقه که شامل اسب‌سواری، قایق‌سواری و پاراسل هستند نیز لذت ببرید.

امام زاده ابراهیم

بقعه‌ی امام زاده ابراهیم در ییلاقی سرسبز در ارتفاعات قرارگرفته و همین باعث شده این منطقه علاوه‌بر یک جاذبه‌ی مذهبی، به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گیلان تبدیل شود. هوای این منطقه به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات سرد است، به‌همین دلیل بهترین زمان سفر به آن فصل تابستان است. یکی از مکان‌هایی که دوست دارم هفته‌ای یک بار در فصل تابستان از آن دیدن کنم همین منطقه است، چراکه مسیر رسیدن به آن چشم‌اندازهای سرسبز و مسحورکننده‌ای دارد که حال‌وهوایی بی‌نظیر برایم رقم می‌زند.

پیشنهاد می‌کنم اگر شما هم به گیلان سفر کردید، حتما از این جاذبه‌ی فوق‌العاده دیدن کنید. از آن بالا، تا چشم کار می‌کند همه چیز سبز است. کوه‌های جنگلی و مرتفع سرسبز، اطراف این منطقه را احاطه کرده‌اند و جلوی ساختمان‌های شهری را گرفته‌اند، به همین دلیل حس می‌کنید در بهشت قرار دارید.

روستای استخرگاه

استخرگاه، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری رودبار است که برای تفریحات سیزده بدر در گیلان معرفی می‌شود. برخلاف دریاچه ویستان، این مکان گردشگری در رودبار در قلب جاده‌های کوهستانی و شالیزارها قرار دارد. بنابراین، اگر به طبیعت رودبار علاقه دارید، اما دریاچه ویستان را نپسندیده‌اید، استخرگاه را در نظر داشته باشید. این روستای سرسبز و دیدنی، آب‌وهوای دلچسب کوهستان را برایتان به ارمغان می‌آورد و می‌توانید طعم گردش در کوهستان و نوشیدن چند جرعه آب از چشمه را تجربه کنید.

فاصله این روستای دیدنی تا شهر رشت (در روزهای عادی) با اتومبیل، حدود ۱.۵ ساعت است، اما مسیر آن در روزهای شلوغ سال مثل عید نوروز و سیزده بدر، با ترافیک مواجه می‌شود. با این حال، خانه‌های تاریخی ۱۰۰ ساله، فروشگاه‌ها و رستوران‌های متعدد، آبشار و خانه‌های قابل اقامت از جمله ویژگی‌های استخرگاه برای روز سیزده بدر به‌شمار می‌روند.

دریاچه ویستان

دریاچه ویستان و فضای جنگلی منتهی به آن، آ‌ن‌قدر بکر و جذاب‌اند که در نگاه اول خیال می‌کنید که در جنگل‌های تورنتو کانادا در حال قدم زدن هستید. فاصله این مکان دیدنی تا مرکز شهر رشت در روزهای عادی ۱۱۰ دقیقه، تا تهران ۴.۵ ساعت و تا رودبار حدود ۱.۵ ساعت است. البته، این فاصله زمانی در روز سیزده بدر، خیلی بیشتر طول خواهد کشید.

قایق‌سواری در دریاچه، کمپ زدن در محوطه سرسبز دریاچه ویستان، تفریح در جنگل‌های اطراف و کوه‌پیمایی از جمله ویژگی‌های این مکان گردشگری در گیلان محسوب می‌شوند. آب‌وهوا و ماهیت دریاچه ویستان، معتدل و همیشه سرسبز مانده و بهترین فضل برای بازدید از این دریاچه همین فصل بهار است. این منطقه در فصل بهار با هوای خنک و بهاری همراه است و باران‌های رگباری فروردین و اردیبهشت به زیبایی خیره‌کننده این دریاچه، جذابیت بیشتری هدیه می‌دهند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt