تنگه بوچیر، بهشتی در دل کویر

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

تنگه بوچیر هرمزگان از آن جاهایی است که با دیدنش هیجان زده می‌شوید و آدرنالین خونتان بالا می‌رود. مکانی شگفت‌انگیز و افسانه‌ای که سفر به آن از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای عمرتان خواهد بود و لذت دره نوردی در این تنگه را هیچ‌وقت فراموش نخواهید کرد.

این تنگه رویایی در جنوب ایران قرار دارد و از جاهای دیدنی استان هرمزگان است. پس اگر به‌دنبال گردشی هیجان‌انگیز هستید و البته اهل ورزش، در سفر به استان جزایر ایران و دره گردی در تنگه بوچیر همراه ماه خاتون باشید.

راه های دسترسی به تنگه بوچیر

برای رفتن به تنگه شما باید خود را به شهرستان پارسیان برسانید. برای این کار می توانید به بندرعباس رفته و سپس مسیر خود را به سمت پارسیان ادامه دهید.

بعد از رسیدن به پارسیان، تابلوهایی که در مسیر قرار دارند را در پیش بگیرید و به روستای بوچیر بروید. سپس از این روستا شما باید یک مسیر ۵ کیلومتری را طی کنید تا بتوانید ورودی تنگه را مشاهده کنید.

خصوصیات تنگه بوچیر

شاید برایتان تعجب آور باشد که در دل زمینی که هوایش بسیار گرم و طاقت فرساست، محلی وجود دارد که باعث می شود از شدت سرما به خود بلرزید. این منطقه عجیب و باورنکردنی، تنگه بوچیر است.

بوچیر عمقی در حدود ۵۰ متر دارد و همین عمق زیاد باعث شده که هوای جاری در تنگه بسیار خنک باشد. اگر در فصل تابستان به دیدن این تنگه رفته اید، حتما این بازدید می تواند برای شما بسیار دلچسب و گوارا باشد و کار به جایی برسد که دوست نداشته باشید از این تنگه دل بکنید.

از دیگر ویژگی های این تنگه، صاف و هموار نبودن آن است. به دلیل وجود صخره ها، شما مجبور هستید از آن ها بالا و پایین بروید و این تنوع می تواند برای شما بسیار شیرین و هیجان انگیز باشد.

دمای هوا در تنگه گاهی ممکن است به زیر صفر هم برسد. پس سعی کنید حتما لباس گرم با خود به همراه بردارید تا هیجان دیدن این تنگه با سرمای هوا فروکش نکند.

جاهای دیدنی تنگه بوچیر

آبشار و چشمه بوچیر: 

در دره چله بوچیر چشمه‌ای وجود دارد که منبع اصلی آب جاری تنگه است و در انتهای غار یا شکاف قرار دارد و به چشمه بوچیر معروف است. آب این چشمه خنک است و عمق آن به ۳۵ متر می‌رسد. همچین آبشار بوچیر نیز یکی دیگر از زیبایی‌ها و دیدنی‌های این تنگه است که در میانه دره جای دارد و حدود ۱۵ متر ارتفاع آن است. قندیل‌ها، آب چکان‌ها و اشکال عجیب و غریب دیواره‌ها و صخره‌ها دیگر جلوه‌های زیبای این مکان است که بسیار چشم‌نوازی می‌کنند.

روستای بوچیر: 

روستای بوچیر نیز یکی از جاهای دیدنی نزدیک به تنگه چله بوچیر است. این روستای تاریخی روزگاری زرتشتی‌نشین و مقر فرمانروایی بنی حماد که از ساکنان نجد بودند و به این منطقه مهاجرت کردند، بوده است که از این زمان ارگی در ۶۰۰ متری جنوب روستا باقی مانده است.

محیط زیست در تنگه بوچیر

در این تنگه جانوران و گیاهان مختلف در حال زندگی هستند. از جمله جانوران می توان به نوعی ماهی به نام گاررا روفا یا دکتر ماهی اشاره کرد که به آن ماهی ذره خوار هم می گویند.

این ماهی در آب های گرم زندگی می کند و می تواند به عنوان یکی از روش های کاهش علائم برای کسانی که به بیماری پسوریازیس که یک بیماری خود ایمنی است، استفاده شود.

بهترین زمان برای سفر به تنگه بوچیر

تنگه در یک منطقه با آب و هوای گرم و خشک واقع است، اما به دلیل خصوصیاتی که دارد هوای داخل تنگه بسیار خنک است و می بایست به هنگام انتخاب یک زمان برای رفتن به این منطقه، این نکته را مد نظر داشته باشید.

بهترین زمانی که می توان برای سفر به این منطقه توصیه کرد، فصل تابستان است. زیرا همان طوری که گفتیم داخل تنگه بوچیر ممکن است با هوای زیر صفر درجه مواجه شوید. پس بهتر است فصلی را برای بازدید از این تنگه انتخاب کنید که هوای بیرون گرم بوده و هوای تنگه هم خیلی سرد و خنک نباشد.

چه تجهیزاتی برای سفر لازم است؟

برای پیمایش تنگه بوچیر به وسایلی نظیر طناب، کفش مناسب، لباس ضدآب، جلیقه نجات و کلاه ایمنی نیاز دارید.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt