آبشار یخی خور

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

آبشار خور یکی از جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر کرج است که در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران است. این آبشار  در زمستان یخ زده و تبدیل به یکی از جاذبه‌های مورد توجه یخ نوردان می‌شود. در فصل زمستان در صورت بازدید از آبشار می‌توانید نظاره‌گر یخ‌نوردانی باشید که از بدنه یخی آن بالا می‌روند.

آبشار خور کجاست؟

دو کیلومتر بعد از روستای خور و هفده کیلومتر دورتر از جاده چالوس می‌توان آبشار ۶۰ متری خور را پیدا کرد که یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان البرز و اطراف کرج است. این آبشار دو طبقه از صخره‌های مرتفع کوه‌های البرز جاری می‌شود و مستقیم و عمود روی زمین می‌ریزد.
به خاطر ضربات مستقیم آب آبشار روی زمین‌های اطراف شکاف‌هایی ایجاد شده که صندلی‌هایی طبیعی‌اند برای نشستن و لذت‌ بردن از منظره و شنیدن صدای آب. گذراندن این لحظات آرام و دلنشین فرصت خوبی است تا برای هیجان تفریح‌های پیش‌رو آماده شوید.

فرود از آبشار خور:

هیجان‌انگیزترین و لذت‌بخش‌ترین بخش سفر به آبشار خور فرود آمدن با طناب از این آبشار و طی ‌کردن مسیری که قطرات آب برای رسیدن به زمین پشت سر می‌گذراند است. این تفریح علاوه بر هیجان خیلی زیاد حس تبدیل شدن به بخشی از طبیعت را هم در خود دارد؛ البته در انتهای مسیر سراپا خیس خواهید شد.
فرود از آبشار شاخه‌ای از ورزش دره‌نوردی به معنی پایین آمدن از صخره‌ها و آبشارها با طناب و تجهیزات حرفه‌ای است. فرود از هر آبشاری ممکن نیست و در جهان تعداد مشخصی آبشار وجود دارد که برای این تفریح و ورزش مناسب‌ و امن‌اند؛ یکی از بهترین این آبشارها آبشار خور است. پایین آمدن از صخره‌ها زیر آب آبشار هیجانی‌ است که در کم‌تر جایی می‌شود تجربه‌اش کرد.

صعود از آبشار خود:

در فصل زمستان و به خاطر سردی هوا در این منطقه کوهستانی آبشار خور یخ می‌زند و تبدیل می‌شود به محلی بی‌نظیر برای تجربه یک تفریح هیجان‌انگیز دیگر؛ یعنی آبشارنوردی. برای انجام این ورزش مفرح بعد از انجام تمرین‌های زیاد شما با تجهیزات حرفه‌ای فراوان از آبشار کاملا یخ‌زده بالا می‌روید.

پیست اسکی خور:

در اطراف این آبشار یک پیست اسکی مجهز به تله‌اسکی هم هست که امکانات زیادی دارد؛ از تفریحات تخصصی‌ مثل اسکی و اسنوموبیل گرفته تا تیوب‌سواری در بیرون محوطه پیست که البته از همه پرطرفدارتر است. در مسیر این پیست هم رستوران وجود دارد و هم کافی‌شاپ.

این پیست شامل دو مسير ۱۸۵۰ متری و ۳۵۰ متری می‌شود و روزانه ظرفیت میزبانی از ۱۳۰۰ اسکی‌باز را دارد. با وجود قرارگیری پیست‌های اسکی خور و دیزین در استان البرز، نظارت بر این دو پيست هم‌اکنون زير سرپرستی تربیت بدنی استان تهران انجام می‌شود.

زمان سفر به خور:

برای سفر به آبشار خور بهترین زمان وجود ندارد و بسته به سلیقه و نوع تفریح موردنظرتان می‌توانید هر وقت از سال که می‌خواهید به این آبشار بروید. آنهایی که هدفشان فرود از آبشار، آب‌بازی، پیک‌نیک، کوهنوردی و دیدن درخت‌های پرمیوه است می‌توانند تابستان‌ها از گرمای شهر به هوای خنک روستای خور پناه ببرند.
در زمستان که آبشار یخ می‌زند و همه‌جا پوشیده از برف می‌شود، روستای خور مناسب است برای کسانی که تفریح موردنظرشان آبشارنوردی، اسکی یا تیوب‌سواری است.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به آبشار خور:

در روستای خور شما قرار است هم پیاده‌روی کنید، هم کمی کوه‌نوردی، هم آب‌بازی. پس حتما به کفش مناسب، لباس گرم، حوله و لباس و کفش زاپاس نیاز دارید. اگر پیک‌نیک و غذا خوردن در طبیعت بخشی از برنامه سفر شما است، زیراندازی به همراه داشته‌ باشید که در مقابل رطوبت مقاوم باشد.
به دلیل قرار داشتن روستای خور در ارتفاعات و تابش مستقیم خورشید در این منطقه در هر کدام از فصل‌های سال که به خور سفر می‌کنید، حتما ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی به همراه داشته باشید؛ مخصوصا در زمستان که زمین پوشیده از برف مثل آینه اشعه خورشید را بازتاب می‌‌دهد.

نکته مهم: برای فرود از آبشار علاوه بر کفش، طناب و لباس ایمنی مخصوص، حتما باید با مربیان یا تیمی حرفه‌ای همراه شوید که اصول این ورزش را به شما آموزش بدهند. انجام بدون آموزش این فعالیت به خطرات جدی‌ منجر خواهد شد. آبشارنوردی هم مستلزم آموزش است و به تجهیزاتی مثل تبر و کفش مخصوص و یخ‌شکن نیاز دارد.

_________

گردآوری: مرسده رنجبر

اگر به بخش گردشگری علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

آبشار آنجل ونزوئلا

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt