معرفی فیلم Mr. Nobody

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

آقای نوبادی (انگلیسی: Mr. Nobody) فیلمی در ژانر درام و علمی–تخیلی به نویسندگی و کارگردانی ژاکو وان دورمال و تهیه‌کنندگی فیلیپ گودو است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.

خلاصه داستان Mr. Nobody:

فیلم داستان زندگی مرد ۱۱۸ ساله‌ای به نام «نیمو نوبادی» را روایت می‌کند که آخرین انسان فانی روی کره زمین پس از رسیدن انسان به جاودانگی است. نیمو تقریباً تمام خاطرات گذشته خود را بیاد می‌آورد. او به سه معشوق زندگی خود، طلاق پدر و مادرش و تحمل سختی‌های پس از آن و انتخاب‌هایش در سه تقاطع بحرانی زندگی خود اشاره می‌کند: ۹ سالگی، ۱۵ سالگی و ۳۴ سالگی. مسیر زندگی او با هر کدام از انتخاب‌هایش تغییر می‌کند.

معرفی:

تا بحال به تاثیر انتخاب ها توی زندگیمون فکر کردید. اینکه با هر انتخابمون ما یه آدم جدید از خودمون می‌سازیم. مثلا به این فکر کنید که تصیم بگیرید بعد از گرفتن دیپلم به دانشگاه برید یا قیدشو بزنید و به کار و کاسبیتون برسید. ما با انتخاب هر کدوم از این مسیرا یه زندگی جداگانه رو تجربه خواهیم کرد.

یا یه مثال ملموس تر اینکه تصمیم بگیرید مهاجرت کنید یا نه. با انتخاب مهاجرت یا عدم مهاجرت شما زندگیتون رو به دو شاخه تبدیل می‌کنید که توی هر کدوم یک زندگی کاملا متفاوت با اون یکی خواهید داشت. اگه به تئوری های فیزیکی علاقه داشته باشید احتمالا با جهان های موازی آشنا باشید. به قول معروف احتمالا در یک جهان موازی الان شما با انتخاب یک تصمیم متفاوت تبدیل به یک میلیاردر یا یک آدم مشهور شده باشید. شاید با انتخاب دانشگاه تبدیل به یک دانشمند شده باشید و …

در این راستا سوالی که ممکنه برای خیلی از ما پیش بیاد اینه که اگه فلان انتخاب رو کرده بودم الان زندگیم چجوری می‌شد. «اگر به جای دانشگاه می‌رفتم کسب و کار خودمو راه می‌انداختم الان چه حال و روزی داشتم. اگر وقتی راهنمایی بودم توی تئاتر مدرسه می‌رفتم شاید الان یک بازیگر معروف بودم! اگه فلان کلاس ورزشی رو می‌رفتم شاید توش استعداد داشتم و الان تیم ملی بودم!» و خیلی سوالات دیگه که همشون بی جوابن…

فیلم اقای هیچکس در حقیقت در پی پاسخ به این سوال هستش که چی می‌شد اگر می‌تونستید بفهمید با هر انتخابتون به چه زندگی می‌رسیدید. پولدار می‌شدید؟ خوشبخت؟ یا حتی می‌مردید؟!

زمان بی مفهوم ترین چیز است.

وقتی گذشته امروزمان را ساخته و امروز آینده را میسازد و این درهم تنیدگی ماهیت واقعی زمان است. فیلم برداری فیلم فوق العاده است و در واقع این کارگردانی در کنارش همه چیز را جذاب تر کرده است.

مثلا در چندین سکانس دوربین آرام حرکت می کند اما تمامی اتفاقات روی دور تند و سریع اتفاق می‌افتد و این دقیقا همان مفهوم فیلم است که در قالب تکنیکی فیلم به نمایش گذاشته شده است.

این فیلم پر از صحنه های انتزاعی می‌باشد و مهم ترین نمونه اش را در صحنه ی کارواش می‌بینیم که کارگردان شات هایی را انتخاب کرده که فقط اجازه میدهد اب و کف براش تصویر سازی کنند. این شاید دقیقا جمله ی چند دقیقه ی قبل فیلم باشد که دیگر هیچ چیزو به شانس واگذار نمی کنم و ما را به این می‌رساند که زندگی مجموعه ای از شانس ها و انتخاب هایی است که ما هیچ نقشی درش نداریم.

در پایان فیلم اما، نویسنده ما را با چالش های بزرگی مواجه می کند، چالش هایی که اصل وجودی ما را زیر سوال می‌برد، زمانی که پیرمرد به خبرنگار جوانی که از او در حال مصاحبه گرفتن است می‌گوید ^تو وجود نداری، من هم همینطور^ یا از او می‌پرسد از کجا می دانی که تویی وجود دارد در واقع به طور مستقیم در حال به چالش کشیدن ذهن مخاطب می‌باشد. این که بیننده را با این سوال مواجه می کند که مطمئنی که واقعا وجود داری؟

جوایز فیلم Mr. Nobody:

فیلم آقای نوبادی نامزد ۷ جایزه مگریت شد که توانست ۶ تای آن را از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان از آن خود کند. آقای نوبادی از فیلم‌های برتر شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز بود که توانست جایزهٔ اوسلا طلایی و لانچیا را از آن خود کند. نظر منتقدان در بارهٔ فیلم مثبت بود.

بازیگران فیلم Mr. Nobody:

  • جرد لتو
  • سارا پلی
  • دیانه کروگر
  • ریس ایفانز
  • ناتاشا لیتل
  • توبی رگبو
  • جونو تیمپل
  • کلیر استون
  • توماس برن
  • ادری جاکومینی
  • دنیل میز

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt