معرفی فیلم رستگاری در شائوشنک

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

در زندگی انسان، ممکن است لحظاتی پر از سختی، اندوه و ناامیدی پیش بیاید ولی انسان در همین لحظات هم می‌تواند بهترین کار ممکن را انجام دهد و به انسانیت خودش وفادار بماند.

فیلم انگیزشی رستگاری در شائوشنک (The Shawshank Redemption) در نگاه اول سرشار از ناامیدی است ولی ناگهان بذر امید از دل تمام آن ناامیدی‌های دشوار و شکست‌ناپذیر جوانه می‌زند و همین جوانه، به قدری قدرتمند است که می‌تواند تعداد زیادی از انسان‌های غمزده را متحول کند.

وب‌سایت IMDb، یکی از مهم‌ترین منابعی است که فهرستی از ۲۵۰ فیلم برتر دنیا ارائه می‌دهد. از نظر این سایت، فیلم رستگاری در شائوشنک، بهترین فیلم جهان است. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد این فیلم کسب کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

خلاصه داستان:

داستان فیلم از سال ۱۹۴۷ آغاز می‌شود. اندی دوفرین بانکدار موفقی است که به جرم قتل همسرش و معشوقه وی، به اشتباه مجرم شناخته شده و به زندان شائوشنگ منتقل می‌شود. اندی کم‌کم می‌آموزد که چگونه در این زندان غم‌انگیز با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات، زندگی کند. او به مرور با بقیه زندانیان دوست می‌شود که یکی از آنها رد است. رد، طبق گفته خودش به دلیل ارتکاب قتل، محکوم به حبس ابد است. اما آیا اندی می‌تواند این حکم نامنصفانه را تاب بیاورد؟

درس‌های مهمی که از رستگاری در شائوشنک یاد می‌گیریم:

١. امید یکی از پایه‌ها و اساس‌های زندگی شما است.

یک جمله مهم هست که بسیاری از افراد با آن آشنا هستند و گابریل گارسیا مارکز آن را مطرح کرده است:

امید آخرین چیزی است که می‌میرد.

این جمله حقیقت محضی است که باید در تمام مراحل زندگی خود به کار ببندید. ممکن است در کسب و کار شما اتفاقات مختلفی بیفتد و همان اتفاق برای منحرف کردن مسیر رشد و پیشرفت شما کافی باشد. در صورتی که شخصی، امیدوار و صبور باشد می‌تواند شرایط مختلف را پشت سر بگذارد و در نهایت طعم موفقیت را بچشد.

٢. بعضی فکر می‌کنند موفقیت یک‌شبه به دست می‌آید.

شاید بسیاری از افراد تصور کنند که موفقیت یک‌شبه به دست می‌آید ولی اصلاً چنین چیزی جز در موارد استثنایی درست نیست. اگر می‌خواهید موفق شوید باید تمام تلاش خود را به کار ببندید و به هیچ عنوان کوتاه نیایید و امید خودتان را از دست ندهید. موفقیت هر چقدر هم که زمان ببرد و طول بکشد، باز هم ارزشش را دارد.

٣. نیروی اراده و شجاعت، زندگی شما را نجات می‌دهد.

یک زندانی را در ذهن خود تصور کنید که به حبس ابد محکوم شده است. دارایی این فرد چیست؟ آیا امیدی به آزادی دارد؟ آیا می‌تواند خودش را در خیابان‌ها تصور کند؟ اندی کسی بود که با اتهام قتل همسر و معشوقه خود به حبس ابد در زندان شاوشنک محکوم شد. این مسئله واقعاً سخت است ولی آیا او باید می‌نشست و دست روی دست می‌گذاشت؟

او نیروی اراده و شجاعت خود را به کار گرفت و کاری کرد که پیش از این هیچ کس انجام نداده بود. او با یک چکش و یک عکس روی دیوار پس از بیست سال نعمت آزادی را بازیافت و با شادی و دلخوشی به آن سوی دیوارهای زندان رسید. اگر نیروی اراده و شجاعت نبود، چه اتفاقی می‌افتاد؟ حفر دیوار آن هم به مدت ۲۰ سال کار آسانی نیست.

۴. برای رسیدن به پیروزی باید ریسک کنید.

اندی برای کندن دیوار آن هم به مدت بیست سال ریسک کرد. شاید به بن بست می‌رسید و حفره‌‎ای که در دیوار کنده بود او را به هدفش یعنی آزادی نمی‌رساند ولی باز هم نگرانی را کنار گذاشت و چنین کاری را انجام داد.

کسب و کار و موفقیت در آن نیز به همین شکل است. شما مسیری را آغاز می‌کنید و سختی‌های آن را به امید پیروزی به جان می‌خرید. ممکن است موفق شوید و ممکن است هم نتوانید پایان رویایی خود را بسازید. نباید ناامید شوید و شور و اشتیاق خودتان را از دست بدهید. باید ثابت قدم باشید و بتوانید سال‌های سال به تلاش و کوشش خود ادامه دهید تا به هدف خودتان برسید.

جوایز فیلم انگیزشی رستگاری در شائوشنک

این فیلم در مراسم جوایز اسکار سال ۱۹۹۵ نامزد دریافت هفت جایزه اسکار در زمینه‌های مختلف شد:

  • نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم
  • نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد
  • نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی
  • نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری
  • نامزد جایزه اسکار بهترین تدوین فیلم
  • نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم
  • نامزد جایزه اسکار بهترین صدابرداری

این فیلم بر اساس رمان کوتاهی از استیون کینگ با عنوان «ریتا هیورث و رستگاری در شائوشنک» ساخته شد. فرانک دارابونت، نویسنده وکارگردان این فیلم به خاطر نوشتن فیلمنامه، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

تعدادی از بازیگران فیلم:

تیم رابینز
مورگان فریمن
باب گانتون
ویلیام سدلر
کلنسی براون
گیل بیلاز
جیمز ویتمور

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt