معرفی فیلم خورشید

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

خورشید فیلمی ایرانی در ژانر درام به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه کنندگی امیر بنان محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم به نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی است.

خورشید برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شده‌است.

داستان اثر:

«خورشید» داستان پسری ۱۲ ساله به نام «علی» (با بازی زیبای روح الله زمانی) را روایت می‌کند که بعد از فوت پدرش وظیفه امرار معاش خانواده بر عهده اوست. علی از طرف یک خلافکار به نام «هاشم» (با بازی علی نصیریان) به او مأموریت داده می‌شود تا گنج پیدا کند! گنجی که راهش زیرزمین مدرسه که منتهی به قبرستان است می‌گذرد. علی با ثبت نام در آن مدرسه شروع به حفاری برای یافتن گنج می‌کند، پس از تلاش و کوشش فراوان، به آن دست می‌یابد اما گنج نه طلا بود و نه عتیقه؛ علی چیزی جز مواد نیافته بود…

خوب است بدانید:

چند ماه پس از اولین نمایش جهانی در ایران، «خورشید» به‌عنوان یکی از ۱۸ فیلم بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد تا در کنار تازه‌ترین ساخته‌های سینماگرانی چون آندری کونچالوفسکی، جانفرانکو رزی، کورنل موندروتسو، میشل فرانکو و کیوشی کوروساوا رقابت کند.

فیلم اولین بار در سطح بین‌المللی، ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ (۶ سپتامبر ۲۰۲۰) در لیدو روی پرده رفت. مجیدی همراه تعدادی از بازیگران و عوامل «خورشید» شامل جواد عزتی، شمیلا شیرزاد، رامین کوشا و امیر بنان در مراسم فوتوکال و نشست مطبوعاتی فیلم شرکت کرد، هرچند با توجه به مثبت شدن تست کرونای روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان فیلم، او نتوانست همراه گروه عوامل و بازیگران در جشنواره ونیز حضور داشته باشد.

نمایش «خورشید» در جشنواره ونیز با استقبال منتقدان سینما و اهالی رسانه همراه بود و درنهایت داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست کیت بلانشت بازیگر استرالیایی، جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره را به روح‌الله زمانی اعطاء کردند. (جایزه شیر طلایی بهترین فیلم به «سرزمین آواره‌ها» به کارگردانی کلویی ژائو رسید که چند ماه بعد جایزه اسکار بهترین فیلم را هم برد.)

کمتر از دو ماه بعد و در آبان ۱۳۹۹، «خورشید» در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ایران نیز بسیار موفق ظاهر شد، و در بخش مسابقه سینمای ایران سه جایزه بهترین کارگردان، دستاورد فنی و هنری (کیوان مقدم) و جایزه زاون قوکاسیان را برد، و در بخش بین‌الملل نیز برنده سه جایزه بهترین فیلم، کارگردان و بازیگر (زمانی) شد.

تعدادی از بازیگران فیلم خورشید:

  • علی نصیریان
  • طناز طباطبایی
  • جواد عزتی
  • روح الله زمانی
  • ابوالفضل شیرزاد
  • شمیلا شیرزاد
  • یوسف صفری

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt