معرفی فیلم خط ویژه

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم خط ویژه فیلمی ایرانی است که توسط مصطفی کیایی در سال ۱۳۹۲ ساخته شده و در سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد.

به گزارش خوبو، خط ویژه یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۹۰ سینمای ایران است که مورد توجه تماشاگران و منتقدین قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره متوسط ۶.۴ شده است. ۱۳۰۰ نفر به این فیلم نمره داده‌اند.

خلاصه داستان فیلم:

خط ویژه داستانی را به تصویر می‌کشد که حول محور کاوه، نابغه علوم کامپیوتری، به همراه خواهر و شوهرخواهرش پیچیده می‌شود. این گروه تحت شرایط خاصی موفق به هک حساب بانکی یک رانت‌خوار به نام محتشم می‌شوند. اما این اقدام غیرقانونی باعث مشکلات عدیده‌ای برای آنها می‌شود. پول هنگفتی که به دست آمده، به وجود چالش‌ها و مواجهه با مسائلی ناخواسته و غیرمنتظره در زندگی این هفت جوان می‌انجامد.

درباره ی فیلم:

این فیلم با دراماتیک بودن داستان و مواجهه با مسائل اجتماعی و اخلاقی، توانسته استقبال مخاطبان را جلب کند و در جشنواره فجر نیز مورد توجه قرار گرفته و برخی از بازیگران آن جوایزی را از آن خود کنند. “خط ویژه” با مدت زمان ۹۸ دقیقه برای بزرگسالان قابل تماشاست و کیفیت بلوری BluRay نیز به مخاطبان ارائه می‌شود.

نقد فیلم:

از همان ابتدا داستان فیلم با ترانه‌ای از آوازه خوان سینا حجازی به خوبی شروع می‌شود. این ترانه که نام “خطِ قیاس” دارد، به زندگی بین دو طبقه اجتماعی اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه پولدارها با شیوه زندگی فرهنگی‌تر و بازی‌های گوناگون خود، زندگی می‌کنند در حالی که فقرا با مصیبت‌ها و مشکلات اقتصادی خود مواجه هستند. این ترانه از داشتن‌ها و نداشتن‌ها و تفاوت‌های اجتماعی حکایت می‌کند.

در طول فیلم، دوربین با حرکت طولانی و بدون کات، تصاویر و جزئیات مختلفی از خیابان‌ها و محیط‌های اجتماعی را به نمایش می‌گذارد. این حرکت دوربین همراه با ترانه‌های آوازه‌خوان، به تفصیل مسائل و اختلافات اجتماعی در فیلم اشاره می‌کند و مخاطب را در بین دو طبقه اجتماعی مختلف رها می‌کند.

افتخارات و جوایز فیلم خط ویژه:

فیلم خط ویژه در میان لیست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ ایران در سامانه منظوم مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون، رتبه ۷۲ را با امتیاز و رأی مردم کسب کرده است.

فیلم خط ویژه در ۱ جشنواره شرکت کرده است و توانسته در مجموع برای ۳ مورد نامزد کسب جایزه و برای ۱ بار برنده جایزه شود. در سی و دومین جشنواره فیلم فجر، میلاد کی‌مرام نامزد جایزه نقش دوم مرد، مصطفی کیایی نامزد جایزه بهترین فیلمنامه و نیما جعفری‌جوزانی نامزد جایزه بهترین تدوین برای فیلم خط ویژه شده‌اند. در هشتمین دورهٔ جشنوارهٔ منتقدان و نویسندگان سینمایی، مصطفی کیایی برنده جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم خط ویژه شده است.

تعدادی از بازیگران:

  • مصطفی زمانی
  • هانیه توسلی
  • هومن سیدی
  • میلاد کی‌مرام
  • محسن کیایی
  • پری‌ناز ایزدیار
  • میترا حجار
  • سام قریبیان

و در آخر

در مجموع خط ویژه را می توان اثری سرگرم کننده معرفی کرد که این روزها جای خالی اش به شدت در سینمای کشورمان حس می شود. خط ویژه این قدرت را دارد که مخاطب را با خود همراه کند و این اجازه را به وی ندهد که چند دقیقه ای درگیر تلفن همراه خودش باشد! این اتفاق که تماشاگر می تواند پس از مدت‌ها توجهش را معطوف یک فیلم کند یعنی یک موفقیت بزرگ برای مصطفی کیایی و تیم سازنده خط ویژه. فیلم از مشکلات ریز و درشتی هم رنج می‌برد که ضرباهنگ تند فیلم اجازه نداده تماشاگر به بسیاری از آنها فکر کند و این یعنی اینکه می توان خط ویژه را بدون دردسر و به راحتی تماشا کرد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt