معرفی فیلم دیدنی اوپنهایمر

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

کریستوفر نولان (Christopher Nolan) کارگردان مشهور و محبوب آمریکایی-انگلیسی است که فیلم‌های او تاکنون بیش از ۵ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروش داشته و از ۳۶ نامزدی اسکار، ۱۱ جایزه را از آن خود کرده‌اند. آخرین فیلم نولان فیلم Tenet بود که در سال ۲۰۲۰ اکران شد. او چندی پیش با خبر ساخت فیلمی درباره پدر بمب اتم بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

فیلم Oppenheimer جدیدترین پروژه نولان است که در این مقاله به موضوع فیلم اوپنهایمر از نولان می‌پردازیم.

چگونگی ساخت فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان

در سپتامبر ۲۰۲۱، شهریور ۱۴۰۰، اعلام شد که نولان قصد دارد فیلمی درباره پدر بمب اتم ، جی رابرت اوپنهایمر (J. Robert Oppenheimer)، بسازد. نولان علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم اوپنهایمر را نیز بر عهده دارد. او پس از سال‌ها با کمپانی برادران وارنر خداحافظی کرده و این فیلم را با مشارکت کمپانی Universal Pictures خواهد ساخت. همین اتفاق نیز باعث شد که کمپانی برادران وارنر فیلم باربی (Barbie) که هم موضوع و هم بازیگرانی جذاب دارد را همزمان با اوپنهایمر منتشر کند و کلمه باربنهایمر (Barbenheimer) در فضای مجازی ترند شود.

تاریخ انتشار فیلم

حتما سوال شما این است که فیلم اوپنهایمر کی میاد؟ پس شما را منتظر نمی‌گذاریم و جوابتان را می‌دهیم. این اثر ژانری حماسی، بیوگرافی، مهیج، تاریخی و درام دارد. تاریخ اکران اوپنهایمر به شمسی ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ برابر با ۳۰ تیر ۱۴۰۲ است. لازم به ذکر است که بگوییم مدت زمان فیلم جدید نولان بمب اتم ۱۸۰ دقیقه یعنی ۳ ساعت است.

داستان فیلم اوپنهایمر

خب ابتدا بهتر است به سراغ خلاصه فیلم سینمایی اوپنهایمر برویم. این اثر در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. زمانی که یکی از مقامات آمریکا به نام لسلی گرووز از دانشمندی به نام رابرت اوپنهایمر می‌خواهد تا بر روی پروژه عظیم و مخفی‌ای در منتهتن کار کند‌. اوپنهایمر و تیمش نیز سال‌ها بر سر این پروژه پرخطر کار می‌کنند. اما آیا چیزی که قرار است ساخته شود، به نفع بشر خواهد بود؟

فیلم جدید کریستوفر نولان با اقتباس از کتاب پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر ساخته می‌شود. کای برد (Kai Bird) و مارتین جی شروین(Martin J. Sherwin) نویسندگان این کتاب هستند. نگارش این کتاب ۲۵ سال به طول انجامید و درنهایت در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. آنها برای نگارش این کتاب با صدها نفر مصاحبه کرده و بیش از ۲۶۰۰۰ مدرک گردآوری کردند. این کتاب از روی زندگی اوپنهایمر سازنده بمب اتم ساخته و برنده جوایزی چون جایزه پولیتزر، جایزه داف کوپر، جایزه بهترین کتاب سال شیکاگو و جایزه بهترین کتاب مجله دیسکاوری شده است.

حواشی فیلم اوپنهایمر

یکی از شگفت‌انگیزترین اتفاقات رقم خورده در این فیلم که باعث تعجب افراد زیادی شده، استفاده‌نکردن از تکنولوژی CGI برای خلق صحنه اولین انفجار هسته‌ای است. تا به حال صحنه‌های زیادی را در فیلم‌های نولان دیده‌ایم که به طور واقعی اتفاق افتاده‌اند به‌عنوان مثال می‌توان به صحنه برخورد هواپیما به ساختمان در فیلم انگاشته، کشتی‌های جنگی در دانکرک و راه‌پله چرخان برای خلق صحنه بدون جاذبه زمین در تلقین اشاره کرد.

کریستفر نولان در این فیلم برای ضبط صحنه اصلی فیلمش انفجاری واقعی در نیومکزیکو انجام داده که با این کار شگفتی اکثر افراد را برانگیخته است و قدمی فراتر از پیش را گذاشته است.

بازیگران فیلم اوپنهایمر

کیلین مورفی (اوپنهایمر)، جاش هارتنت (ارنست لارنس)، فلورنس پیو (جین تاتلوک) رابرت داونی جونیور (لوئیس اشتراوس)، امیلی بلانت (کیتی اوپنهایمر)، مت دیمون (لزلی گراوس، اولیویا تربلی (لیلی هورنیگ)، جک کوئید و گری اولدمن بازیگران اصلی فیلم اوپنهایمر هستند که با کریستوفر نولان همکاری کرده‌اند.

و در آخر

نکته‌ی جالبی که در این فیلم مشهود است، توانمندی نولان در ترکیب ژانرها و ایجاد یک داستان چند وجهی است. در “اوپنهایمر” نولان با استفاده از فرمت فیلم‌سازی خود به داستان واقعی جولیوس و اتل اوپنهایمر می‌پردازد، دو هسته‌شناسی که در پروژه مانهتن و توسعه بمب اتمی آمریکا نقش داشتند.

سبک فیلم‌سازی نولان، همانطور که در فیلم‌های قبلی او نیز دیده شده، بسیار سینماتیک و در عین حال فلسفی است. او نه تنها به جزئیات تاریخی پرداخته، بلکه به نحوه‌ی تأثیر این واقعیت‌ها بر روان و زندگی شخصیت‌های داستان نیز زوم می‌کند.

با توجه به کیفیت بازیگری، سناریو و فیلم‌برداری، انتظار می‌رود “اوپنهایمر” به یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های سال تبدیل شود. در نهایت، این فیلم نه تنها برای طرفداران نولان بلکه برای هر کسی که به دنبال یک تجربه‌ی سینمایی عمیق و فکری است، پیشنهاد می‌شود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt