معرفی فیلم دیدنی ابلق

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار در سال ۱۳۹۹ساخته شد. نویسندگی فیلمنامه این اثر طبق روال کارهای آبیار با خود او بود و پریسا کرزیان نیز در نگارش آن همکاری کرد. این فیلم نخست در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و سپس در سال ۱۴۰۱ اکران سینمایی شد.

در طی سال‌های اخیر کارگردانان زن جسارت بیشتری برای ساخت فیلم‌هایی با موضوعات متفاوت و گاها جنجالی پیدا کرده‌اند. آنها اکثرا به سراغ موضوعاتی که پیش از این به دلایل نامعلومی ممنوعه و مسکوت بودند می‌روند تا به مخاطب نشان دهند که دنیا از زاویه دید زنانه می‌تواند چگونه باشد و برخی مسائل نیازمند آن هستند که در جامعه به صورت عیان عنوان شوند تا از تبعات منفی آنها جلوگیری شود.

معنی فیلم ابلق

خب اصلا ابلق یعنی چه و چرا فیلم با این عنوان شناخته می‌شود؟ ابلق در معنای لغوی همان ابلک پارسی یا پیسه معنی می‌شود. در معنای عام ابلق جانوری است که دو رنگ سیاه و سفید داشته باشد. در فیلم اما ابلق استعاره از آدم‌ها هستند. آدم‌هایی که در ابتدای فیلم با چهره‌ای خوب نشان داده می‌شوند و مردم نیز گمان می‌کنند خوب هستند تا اینکه ذات حقیقی آنان را می‌بینیم.

ابلق فروشی بیش از ۲۰ میلیارد تومان داشت و این نشانگر استقبال مخاطبان از این اثر است. فیلم دردی را توصیف می‌کند که شاید زنان زیادی در زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. مخاطبان اکثرا بازی آقای رادان، خانم شاکردوست و همچنین آقای شکیبا را تحسین کردند اما نسبت به پایان فیلم اعتراض داشتند.

داستان فیلم درباره چیست؟

«ابلق» توسط نرگس آبیار و پریسا کرزیان به نگارش درآمده و روایتگر داستان زنی جوان است که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند و ماجرایی برایش رقم می‌خورد. راحله همچون همسر و خانواده همسرش در محله زورآباد زندگی و کار می‌کند. شوهر خواهرشوهرش، جلال، که امین و معتمد محله است و محصولات خانگی اهالی را برایشان می‌فروشد و از اتفاق هم حساب و کتاب درستی دارد، به راحله علاقه‌مند شده است و به او نظر دارد. در نهایت موفق می‌شود به راحله نزدیک شود اما با خودزنی او، از محل می‌گریزد. حالا این راحله است که باید میان اعتراف به عمل جلال و سکوت خود برای حفظ زندگی و غم نان، یکی را انتخاب کند.

درباره فیلم

وجه مشترک و برجسته تمام آثار آبیار، نقش زن و نگاه ایدئولوژیک او به زنانگی است. «ابلق» درباره زنان و سکوت آن‌ها در جامعه است. سکوت در مقابل خشم، تبعیض، سختی کار، بی‌احترامی، خشونت و تعرض. داستان فیلم همچون بسیاری از فیلم‌های دهه اخیر سینمای ایران، حول محور خانواده‌ای فقیر از قشر پایین جامعه، این بار در محله‌ای به نام زورآباد می‌چرخد.

به نظر می‌رسد آبیار با تأثیر از جنبش «می تو» که ابتدا در خارج از کشور شکل گرفت و آرام آرام پایش به داخل ایران هم کشیده شد، نطفه اصلی «ابلق» را درباره زنی قربانی تعرض که آن را علنی می‌سازد شکل داده است. اما مشکل آنجا است که زن به سود مصلحت‌اندیشی، حرف خود را پس می‌گیرد و دوباره خود را قربانی می‌کند. همین امر باعث می‌شود که شخصیت زن (راحله) نه تنها منفعل و بی‌واکنش بلکه مریض، سهل‌انگار، بی‌اراده، اغواگر، خیانت‌کار، حسود و ضعیف قلمداد شود.

درباره بازیگران فیلم

الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، بهرام رادان، گلاره عباسی، گیتی معینی، شادی کرم رودی، امین میری، مهران احمدی، سیاوش حکمت شعار، علی نفیسی و الهه اذکاری بازیگران اصلی «ابلق» هستند.

شاید بهترین وجه کارگردانی آبیار در این فیلم را بتوان بازی درست گرفتن از بازیگران و هدایت استاندارد و بی‌نقص آنها دانست. «ابلق» یک الناز شاکردوست درخشان دارد که در ارائه تصویر زنی درمانده و وحشت‌زده فوق‌العاده است. شاکردوست با گذار از دوران ابتدایی بازیگری‌اش به چنان بلوغی در این عرصه رسیده است که همواره مخاطب را برای دیدن اثر بعدی‌اش روی پرده مشتاق و منتظر نگه می‌دارد.

هوتن شکیبا نیز برای رسیدن به نقش علی، تلاشی مضاعف داشته است. یک لات و کفترباز بی‌کله که کفترهایش تمام زندگی‌اش شده‌اند. تک‌زبانی حرف زدنش هم مزید بر علت شده است تا در ایفای نقشش و رسیدن به شخصیت مورد نظر کارگردان موفق‌تر عمل کند.

فهرست جوایز فیلم ابلق

در سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال ۱۳۹۹، فیلم ابلق نامزد دریافت ۹ سیمرغ بلورین برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (نرگس آبیار)، بهترین بازیگر نقش اصلی زن (الناز شاکردوست)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (گلاره عباسی و گیتی معینی)، بهترین جلوه‌های ویژه بصری (فرید ناظر فصیحی)، بهترین چهره‌پردازی (ایمان امیدواری)، بهترین صدابرداری (طاهر پیشوایی) و بهترین طراحی صحنه (محمدرضا شجاعی) شد و در پایان موفق به کسب چهار سیمرغ بلورین شد.

  • سیمرغ بهترین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (محمدحسین قاسمی)، دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹
  • سیمرغ بهترین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (گلاره عباسی)، دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹
  • سیمرغ بهترین بهترین چهره‌پردازی (ایمان امیدواری)، دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹
  • سیمرغ بهترین بهترین جلوه‌های ویژه بصری (فرید ناظر فصیحی)، دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt