معرفی سریال دیدنی خاتون

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

سریال خاتون را می‌توان یک درامِ تاریخی عاشقانه دانست که سعی می‌کند داستان خود را با اتکا به ماجرای تابستان ۱۳۲۰ تعریف کند. سریال پر ستاره‌ای با بازی بازیگرانی هم‌چون نگار جواهریان، اشکان خطیبی، شبنم مقدمی، مهران مدیری، بابک حمیدیان، پژمان بازغی و ستاره پسیانی.

خاتون برخلاف فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی دیگری که با ذکر عبارت «براساس واقعیت» در ترسیم موقعیت‌ها تسامح به خرج می‌دهند، در اکثر سکانس‌ها با وسواس و دقت نظر عمل می‌کند و سعی در ارائه تصویری دوباره آفریده شده از جانب خود دارد. با درنظرگرفتن آن چه گفته شد، فیلم‌نامه خاتون در تعیین این چارچوب موفق عمل کرده است.

یعنی با تماشای قسمت اول تکلیف مخاطب برای اینکه سریال را ادامه دهد یا نه کاملا معلوم است.

عوامل سریال عبارتند از:

  • کارگردان: تینا پاکروان
  • تهیه‌کننده: علی اسدزاده
  • نویسنده: تینا پاکروان

داستان سریال خاتون درباره چیست؟

داستان نخستین تجربه سریال‌سازی تینا پاکروان در شمال کشور و در اقلیم گیلان می‌گذرد. جایی در حوالی شهر رشت و در دهه ۱۳۲۰ شمسی یک خانواده ثروتمند زندگی خود را می‌گذرانند. شیرزاد ملک، پدر این خانواده است که سرهنگ ارتش لقب می‌گیرد.

همسر او یعنی خاتون بختیاری زنی روشنفکر و اهل مطالعه است که مادر فرزند خودش و همسرش هم لقب می‌گیرد. اما امیرعلی که فرزند شیرزاد و خاتون است، مادربزرگ عصبانی و خاصی دارد. فخرالنسا مادر شیرزاد ملک است که رفتارهای خاصی دارد و همواره به خاتون هم فشار می‌اورد.

زندگی خاتون سختی‌های بسیاری دارد اما با حمله روس‌ها به شمال ایران شرایط پیچیده‌تر هم می‌شود. ارتش شوروی در ابتدای جنگ جهانی دوم به ایران حمله کرد و شمال سرزمین ما را اشغال کرد. بنابراین همسر او که سرهنگ ارتش است با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود و او هم با دردسرهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

خاتون؛ زنی که تسلیم سرنوشت نمی‌شود. 

کاراکتر خاتون، زنی خودساخته، قوی و مصمم است که از اصول وآرمان‌هایش به راحتی کوتاه نمی‌آید. بارها در طول سریال خاتون دیدیم که او زیر بار حرف زور و غیرمنطقی نمی‌رود، تسلیم اوامر مادرشیرزاد که او را زنی بی‌زبان و مطیع می‌خواهد و خود شیرزاد که قصد کنترل او را دارد نمی‌شود. خاتون شجاعانه برای خواسته‌هایش می‌جنگد و تسلیم سرنوشتی که دیگران برایش رقم می‌زنند نمی‌شود.

دستاوردهای هنری سریال

خاتون در بخش‌های فنی نیز بسیار غنی است. پاکروان در ساخت سریالش از عوامل حرفه‌ای برای پشت دوربین بهره برده است. فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، گریم و موسیقی متن، از نکات مثبت و دستاوردهای هنری خاتون به شمار می‌رود. هومن بهمنش در خلق قاب‌های زیبا و منحصر به فرد، نورپردازی استادانه و حرکت‌های دوربین ملایم و حساب شده، بسیار دقیق و بی نظیر عمل کرده است به گونه‌ای که هر فریم از این سریال را به مثابه یک قاب نقاشی شده مجزا می‌توان در نظر گرفت.

کامیاب امین عشایری در مقام طراح صحنه و سارا سمیعی به عنوان طراح لباس نیز بسیار موفق عمل کرده‌اند. توجه به جزئیات و کهن الگوهای تاریخی در کنار حظ بصری، از جمله  دلایل موفقیت این دو است.

 


اگر به بخش سینما علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt