معرفی سریال تاریخی جیران

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

سریال جیران یکی از سریال‌های محبوب نمایش خانگی و جز پرطرفدارترین پروژه‌های تاریخی و عاشقانه ایران است که از سال ۱۴۰۰ تاکنون پخش می‌شود و علیرغم فراز و نشیب‌های بسیار به کار خود ادامه داده است. در این مقاله به معرفی سریال ایرانی جیران می‌پردازیم.

کارگردان و نویسنده سریال جیران حسن فتحی است. این موضوع می‌تواند یک برگ برنده برای این سریال باشد چرا که او کارنام بسیار درخشانی در زمینه ساخت سریال‌های عاشقانه و تاریخی دارد.

آنچه تا به امروز در سریال‌های حسن فتحی تماشا کرده‌ایم آثاری برجسته با خط داستانی جذاب، بازی خوب و باورپذیر بازیگران و موسیقی منحصربه‌فرد بوده که بارها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

در خلاصه داستان سریال جیران که قصه‌ای عاشقانه-تاریخی دارد، آمده است:

«زنهار که طراز و طریقت گمشده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهاالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…»

جیران واقعی کیست؟

ناصرالدین‌شاه قاجار، معروف به قبله عالم و صاحب‌قران یکی از شاهان ایران است که پس از پدرش محمد شاه به حکومت دست یافت. او در طول زندگی‌اش یکی از معروف‌ترین و اسرارآمیزترین حرمسراهای تاریخ را داشت بر اساس سخن عین‌الدوله، دارای ۱۱۲ زن عقدی و صیغه‌ای بوده است.

خدیجه خانم تجریشی یا جیران، ملقب به فروغ السلطنه، از همسران خاص ناصرالدین‌شاه بوده است. شاه پس از آنکه خدیجه خانم را به ازدواج خود درآورد، به دلیل چشمان بزرگش، او را «جیران» نامید. جیران واژه‌ای ترکی و به معنای غزال است. درباره نحوه آشنایی ناصرالدین‌شاه و جیران روایت‌های مختلفی وجود دارد. عباس امانت در کتاب «قبله عالم» نوشته است جیران ابتدا برای فراگرفتن رقص آواز به حرم شاه آورده شد و اولین‌بار ناصرالدین‌شاه او را در جمع ملازمان مهدعلیا دید و به او دل بست.

تعداد قسمت های سریال جیران و زمان پخش از فیلیمو

جمعه‌ها، به وقت جیران، از فیلیمو. اما بر اساس نظر ساترا، زمان پخش قسمت اول این سریال، یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ تعیین شد. بقیه قسمت‌های این سریال را می‌توانید جمعه‌ها حوالی ۸ صبح از فیلیمو تماشا کنید.

سریال جیران از ابتدا برای یک مجموعه ۵۰ قسمتی برنامه‌ریزی شد که به دلیل توقیف‌ها، فیلمبرداری ادامه‌دار پروژه و رعایت موارد فنی و داستانی، قسمت ۵۲ آخرین قسمت سریال جیران تعیین شد و در ۴ فروردین ۱۴۰۲ به پایان رسید.

بازیگران سریال جیران

سریال جیران با گروهی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون جلوی دوربین رفته است. از اصلی‌ترین بازیگران این سریال تاریخی عاشقانه می‌توان به حضور «بهرام رادان» «پریناز ایزدیار» «امیر جعفری» «مریلا زارعی» «رعنا آزادی‌ور» و «غزل شاکری» اشاره کرد.

 


اگر به بخش سینما علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt