علت خشکی پوست چیست؟ 

 در پوست و زیبایی, سلامتی

خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست یک مشکل پوستی رایج است و در تمام سنین رخ می‌دهد. این مشکل خیلی جدی نیست، اما گاهی درمان آن سخت است. خشکی پوست ممکن است به بیماری‌های دیگر پوستی یا بیماری‌هایی مانند دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید، سندرم شوگرن و سوء تغذیه مربوط باشد.

علت خشکی پوست چیست؟ 

  • استفاده از صابون‌های قوی
  • پوشیدن لباس‌‌های حساسیت‌زا
  • دوش گرفتن و حمام کردن طولانی و داغ
  • قرار گرفتن درمعرض هوای خیلی گرم یا سرد با رطوبت کم
  • استفاده از کرم مرطوب کننده در زمان اشتباه: زمان درست برای مرطوب کردن پوست دقیقا پس بعد از شستن آن است (وقتی هنوز کاملا خشک نشده). زمانی پوست‌تان بیشترین میزان رطوبت را دارد که خیس است و هنگامی که پوست‌تان آبرسانی شده است مرطوب کننده‌ها بهترین کارایی را دارند.
  • فصل زمستان: خشکی پوست در فصل زمستان شدیدتر است. در این فصل،دما و رطوبت هوا پایین است. همچنین، استفاده از دستگاه‌های گرمایشی هوا را خشک می‌کند و از میزان آب لایه‌ شاخی پوست را می‌کاهد. در طول تابستان نیز قرارگرفتن مداوم در مقابل دستگاه‌های خنک کننده ممکن است همین اثر را به دنبال داشته باشد.
  • داروها: برخی داروها نظیر داروهای مُدر یا رتینوئید‌ها پوست را به طور موقت خشک می‌کنند. در این موارد، معمولاً قطع دارو مشکل خشکی پوست را حل می‌کند. همچنین، در سنین سالخوردگی، در پی عواملی نظیر تغییرات متابولیک و مصرف کمتر مایعات، پوست خشک و نازک می‌شود و حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.
  • فرآیند پیری پوست: عوامل مرتبط با فرآیند پیری پوست نیز حرکت کراتینوسیت‌ها را از لایه‌ زیرین اپیدرم به لایه‌ی شاخی پوست کاهش می‌دهند، در نتیجه، فعالیت غدد چربی کمتر و پوست خشک می‌شود. افزون بر این، در دوران یائسگی یا کم کاری و پرکاری تیروئید تعادل هومورمون‌ها از بین می‌رود. این امر نیز ممکن است با خشکی شدید پوست همراه باشد.

بهترین ماسک صورت و بدن برای رفع خشکی پوست در خانه

انواع ماسک صورت و ماسک بدن بسیاری از مشکلات پوستی را بهبود می‌دهند. شما می‌توانید با تهیه ماسک خانگی خشکی پوست را کاهش دهید. برخی از ماسک‌های موثر عبارت‌اند از:

روغن زیتون: می‌توانید روغن را با مواد دیگر ترکیب کرده یا به‌تنهایی روی پوست صورت بمالید. پس از مالیدن روغن یک پارچه مرطوب روی پوست قرار دهید و پس از ۱۰ دقیقه روغن را پاک کنید.

ماسک بلغور جو دو سر: استفاده از بلغور جود دوسر قبل از حمام‌کردن می‌تواند به آبرسانی پوست کمک کند.

ماسک عسل: می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل، مقداری آب و دو قاشق غذاخوری جو را با هم ترکیب کرده و روی صورت قرار دهید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صورت را بشویید.

ترکیب خیار و آلوئه‌ورا: این ماسک علاوه بر خاصیت آبرسانی به شادابی و درخشندگی پوست کمک می‌کند.

ماسک تخم‌مرغ و عسل: خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و چین‌وچروک ناشی از خشکی را کاهش می‌دهد.

چه روغنی برای پوست خشک صورت مناسب است؟

برای خشکی پوست صورت، استفاده از روغن جوجوبا ، روغن گردو ، روغن بنفشه پایه بادام ، روغن آرگان ، روغن آووکادو و روغن آلوئه ورا به شما پیشنهاد می شود. اما به دلیل تنوع روغن های گیاهی و تفاوت شرایط بدنی هر شخص، باید پیش از استفاده از روغن های گیاهی، مشاوره شوید. درست است که نوع پوست ما، قابل تغییر نیست و ما نمی‌توانیم پوستمان را تغییر دهیم اما می‌توانیم با استفاده از روش‌های تایید شده، پوست خشک خود را، به پوستی مرطوب و شفاف، تبدیل کنیم.

بهترین مواد غذایی برای درمان خشکی پوست صورت کدامند؟

آب، آجیل‌ها، ماهی‌های چرب، آووکادو، میوه و سبزیجات، روغن زیتون و روغن نارگیل بهترین مواد غذایی برای رفع خشکی پوست هستند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt