هل ملکه ادویه جات

 در تغذیه سالم, سلامتی

هل یکی از محبوب ترین ادویه های جهان می باشد که به نام “ملکه ادویه جات” نیز شناخته شده است. دانه هل دارای عطر و طعم گرم و بسیار معطر است و طعم منحصر به فرد و شیرین به غذا و نوشیدنی ها می بخشد.

طعم هل تا حدی شیرین و به‌نوعی نمکین است. هم پوسته و هم دانه‌ی آن عطری تند و مخصوص به خود را دارد.

دانه های هل طعم گرم و بسیار خوشبویی دارند و همین امر باعث می شود استفاده از آن ها طعم مطبوع، منحصر به فرد و شیرینی را به مواد غذایی یا نوشیدنی ها ببخشد.

 

انواع هل

هل به صورت سبز و سیاه وجود دارد که هر کدام دارای خاصیت و کاربرد متفاوتی است از جمله:

هل سبز

این هل که در هند و مالزی نیز بسیار استفاده می‌شود شناخته‌شده‌ترین شکل هل است. از آن به عنوان طعم دهنده بین‌المللی غذا، صنایع لبنی و همچنین ترکیب با چای و قهوه استفاده می‌شود.

هل سیاه

هِل سیاه ارزش دارویی فراوانی نسبت به هِل سبز دارد و در غذاهایی که پایه هندی دارد استفاده می‌شود. از جمله مصارف بسیار مشهور هِل سیاه، استفاده از آن در غذای بریانی است.

فواید هِل برای بدن:

۱. هِل برای رفع بوی بد دهان

هِل یکی از درمان‌های خانگی موثر برای بهبود بوی بد دهان است. جویدن دانه‌های هِل می‌تواند هرگونه بوی بدی که از دهان بیرون می‌اید را نابود کند. حتی بعضی از آدامس‌ها از هِل برای بهبود بوی بد دهان استفاده می‌کنند.

۲. کاهش فشارخون

هِل می‌تواند به کاهش فشار خون در افراد که یک نکته کلیدی برای حفظ سلامت قلب و کلیه هاست کمک کند.

۳. خواص هل و درمان سرماخوردگی

اگر می‌خواهید طول درمان سرماخوردگی کاهش پیدا کند حتماً از دم‌نوش هل استفاده کنید. بر اساس مطالعات انجام شده روی خواص هِل، این ترکیب گیاهی دارای مقدار کافی ویتامین و همچنین انتی اکسیدان است.

۴. ضد افسردگی

هِل چنان كه ذكر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته كمك می كند، اضطراب و نگرانی را كاهش می دهد و در رفع افسردگی موثر است.

۵. تقویت کلیه ها

هِل همچنین كلیه ها را تقویت می كند و گفته می شود برای درمان شب ادراری كودكان مفید است.

نکته :

مزاج هِل، گرم و خشک است و درجه گرمی خیلی قوی ندارد؛ اما مصرف افراطی آن برای گرم ‌مزاجان ضرر دارد و می‌تواند در گرم‌ مزاجان موجب سردرد شود در حالی که روغن آن برای رفع برخی از سردردها مخصوصاً سردردهای ناشی از باد، سرما و سینوزیت مفید است.

 

گردآوری :صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt