تاول های پوستی

 در پوست و زیبایی, سلامتی

تاول پوستی برآمدگی کوچک و پر از مایعی است که معمولا پس از آسیب دیدن پوست، در لایه های فوقانی آن پدیدار می شود. تاول ها با این که می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند اما در دست ها و پا ها رواج بیشتری دارند. تجمع مایع در زیر پوست آسیب دیده، سبب پیشگیری از آسیب بیشتر و سرعت بخشیدن به التیام بافت زیرین آن می شود. اغلب تاول ها با مایعی شفاف (سرم)، خون یا در صورت التهاب و عفونت، با چرک پر شده اند.

تاول‌ها در اندازه‌های مختلف هستند که اندازه کوچک آن را وزیکول و بزرگتر آن را بولا می‌نامند. عوامل مختلفی در ایجاد این بثورات بر روی پوست دخیل هستند که می‌تواند شکل درمانی متفاوتی داشته باشند.

عوامل بروز تاول ها

تاول ها اغلب در اثر آسیب پوستی ناشی از اصطکاک یا حرارت به وجود می آیند:

اصطکاک:

وقتی که قسمتی از پوست، در برخورد با چیزی مورد مالش قرار گیرد و مدام این مالش تکرار شود، مثل پوشیدن کفش تنگ و برخورد پوست با کفش در هنگام پیاده روی یا ورزش طولانی که باعث تکرار مالش با پوست می‌شود و در نتیجه تاول پا ایجاد می‌شود. این اصطکاک فقط شامل پوست پا نمی‌شود
طناب زدن و سایر فعالیت هایی که پوست را با سایش مکرر روبرو می سازند جزء دلایل اصلی بروز تاول های پوستی بشمار می روند.

دمای زیاد:

محیط گرم و مرطوب داخل کفش ها می تواند بروز تاول را راحت تر کرده و در موارد جدی تر می تواند به ایجاد زخم و عفونت نیز منجر شود.

بیماری ها:

تعدادی از بیماری ها می توانند سبب بروز تاول شوند. رایج ترین موارد از میان آن ها نمونه های زیر هستند:

آبله مرغان: یک بیماری در کودکان است که سبب بروز نقاط قرمز و خارش دار می شود.

تبخال: زخم های کوچکی هستند که بر روی لب ها یا اطراف دهان در اثر ابتلا به ویروس ایجاد می شوند.

زرد زخم: یک عفونت پوستی باکتریایی و واگیر دار است.

پومفیلوکس: نوعی اگزما است.

بیماری دهان: یک عفونت ویروسی است که معمولا کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار می دهد.

راه های بهبود تاول پوستی:

– تاول را دستکاری نکنید. جدا از ترکاندن تاول‌های پوستی خودداری کنید، اما اگر اندازه تاول زیاد بزرگ بود یا موجب بروز درد و ناراحتی می‌شود، می‌توانید تحت نظر پزشک آن را تخلیه کنید. پزشک این کار را با کشیدن مایع درون تاول به‌وسیله یک سرنگ استریل انجام می‌دهد.

– اگر چیزی پوست روی تاول را پاره کرد، پوست را بر روی آن برگردانید تا از زخم آن محافظت کند. سپس کمی پماد ضدعفونی کننده بر روی آن بمالید و آن را با پارچه (تمیز)، نه با مواد نایلونی یا پلاستیکی، باندپیچی کنید. وسایل مخصوص باندپیچی تاول‌ها را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.

– محل تاول را خشک و تمیز نگه دارید.

– هرگز روی تاول را نپوشانید، مگر در صورتی که در معرض سایش با چیزی مثل کفش باشد. در این صورت می‌توانید با بانداژ شل روی آن را ببندید که البته باید بانداژ را مرتبا تعویض کنید.

به پزشک مراجعه کنید اگر:

– تاول پر از چرک زرد یا سبز است.
– منطقه قرمز، ملتهب و یا با تماس متوجه می‌شویم که داغ است.
– درد به جای بهتر شدن بدتر می‌شود.
– تاول‌هایتان در مکان‌های غیرمعمول مانند دهان و چشم قرار دارد.
– تاول‌هایتان مدام عود می‌کنند.
– علائم یک واکنش آلرژیک را در خودتان مشاهده می‌کنید.

 

اکثر تاوَل ها نیاز به هیچ درمانی ندارند و بدون درمان، از بین می روند. اگر علت تاوَل کاملا مشخص باشد، ممکن است بتوانید آن را با پوشاندن باند و محافظت از آن درمان کنید. در نهایت مایعات به داخل بافت نفوذ می کنند و تاول از بین می رود.

نکته:

نباید تاوَل را پاره کنید، مگر اینکه خیلی دردناک باشد، زیرا پوست موجود در مایع شما را از عفونت محافظت می کند. تاوَل های ناشی از اصطکاک، مواد حساسیت زا و سوختگی، واکنش های موقتی به محرک ها هستند.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt