اشتباهات رایج در ماه مبارک رمضان

 در تغذیه سالم, سلامتی

مهم است که در ماه رمضان غذای متعادل بخورید و روی غذاهایی که بدن بیش از حد به آن‌ها نیاز دارد تمرکز کنید.

اشتباهات رایج در وعده‌های غذایی سحر:

زیاده روی در مصرف ترشی

مصرف بیش از حد غذاهای حاوی سدیم یا نمک مانند ترشیجات و همچنین نوشیدن مواد محرک به مقدار زیاد مانند قهوه یا چای منجر به تکثر ادرار و از بین رفتن برخی نمک‌های معدنی از بدن و احساس تشنگی طی روز می‌شود.

خوردن غذاهای چرب و حاوی قند

برخلاف تصور رایج مبنی بر اینکه خوردن وعده‌های غذایی بسیار شیرین و شیرینی جات در وعده‌های غذایی سحر و قبل از آن احساس گرسنگی را از بین می‌برد، در واقع آن‌ها معده را سنگین می‌کنند، به خصوص اگر آن‌ها را قبل از خواب بخورید، باعث اختلال در هضم غذا و تشنگی می‌شوند.

در مقابل، سبزیجات و میوه‌ها بیشتر احساس سیری ایجاد می‌کنند؛ زیرا حاوی درصد بالایی از فیبر هستند که ترجیح داده می‌شود یکی از اجزای اصلی تغذیه در ماه رمضان باشد.

نوشیدن آب زیاد

بسیاری بر این باورند که نوشیدن مقادیر زیادی آب در دوره قبل از سحر ممکن است احساس تشنگی آن‌ها را در ماه رمضان کاهش دهد، اما توصیه می‌شود مقدار کافی آب بین افطار و وعده غذایی قبل از سحر تقسیم شود، یعنی حدود یک لیتر و نیم برای جلوگیری از خطر کم آبی بدن، مصرف شود.

نخوردن سحری

باید بدانید وعده افطار هرگز به تنهایی برای این که بدن بتواند تمامی مواد لازم را به دست آورد، کافی نیست. در واقع وعده سحری در دوران روزه داری بسیار مهم است و برای همین به روزه داران توصیه می‌شود از این که چه میزان وعده سحری حاوی عناصر ضروری برای بدن است، اطمینان حاصل کنند. بنابراین خوردن دو وعده غذایی در طول ماه رمضان (سحر و افطار) سبب می‌شود تا سیستم ایمنی بدن فعال‌تر شود و همین امر نیز روند گوارش را تقویت می‌کند.

اشتباهات رایج هنگام افطار:

افطار با غذاهای چرب

شروع افطار با غذاهای سرشار از چربی نیز از مهمترین اشتباهات رایجی است که باید از آن در ماه مبارک رمضان اجتناب کنید. سعی کنید از غذاهای سرخ شده و چرب دوری کنید. بهتر است افطارتان را با غذاهای دارای قند ساده که گوارش آن آسان است، آغاز کنید.

شاید بهترین چیزی که یک روزه دار می‌تواند روزه خود را با آن افطار کند، خرما باشد؛ چرا که خرما سرشار از قندهایی است که سریع جذب بدن می‌شوند و نیازی به فرآیندهای پیچیده در بدن ندارند. همین امر نیز سبب افزایش قند خون به شکلی متعادل و آسان می‌شود.

نوشیدن آب بلافاصله هنگام افطار

نوشیدن آب سرد بلافاصله به هنگام افطار سبب کاهش حرکت خون به سمت معده و روده می‌شود. همین امر سبب می‌شود بدن با مشکلات گوارشی مانند قولنج و یا بروز گرفتگی عضلات روبه‌رو شود؛ بنابراین کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند به هنگام افطار آب ولرم و یا شیر با خرما مصرف شود.

هر چند می‌توان بعد از افطار برای رفع تشنگی آب سرد نیز نوشید؛ اما به هنگام افطار انجام این کار خطری برای معده محسوب شده و به مشکل در گوارش غذا، چاقی و اسیدی شدن معده پس از افطار منجر می شود. از همین رو باید مراقب این عادت اشتباه در هنگام افطار باشید.

زیاده روی در خوردن غذا

بعد از یک روز گرسنگی شدید، بعضی از افراد مقدار زیادی غذا را به یکباره در وقت افطار می‌خورند، اما توصیه می‌شود وعده‌های غذایی کم در فواصل زمانی بخورید.

خوردن شیرینی فراوان هنگام افطار

شیرینی های سنتی و رایج ماه رمضان مانند زولبیا، بامیه، شله زرد و… پای ثابت سفره های افطار است. این شیرینی ها به سرعت قند خون را بالا می برند و گرچه به ظاهر قند خون تنظیم می شود اما در واقع خیلی زود انسولین ترشح می شود و پس از مدت کوتاهی قند خون افت می کند. بنابراین، بهترین انتخاب برای افطار خرما همراه با کمی آب یا شیر ولرم است تا علاوه بر تنظیم قند خون، معده نیز آماده دریافت خوراکی های مختلف باشد.

مصرف غذاهای ادویه دار و شور

غذا و خوراکی های ادویه دار و پرنمک معمولا اشتهابرانگیز هستند اما نه تنها برای ماه رمضان بلکه هیچ زمان انتخاب مناسبی نخواهند بود. مصرف چنین غذاهایی در وعده افطار سبب تحریک معده پس از چند ساعت گرسنگی شده و ولع نوشیدن آب را تشدید می کند. بنابراین، هنگام سحر نیز نباید چنین غذاهایی خورد زیرا باعث تشنگی و ایجاد بوی نامطبوع در دهان خواهند شد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt