اعتماد به نفس زندگیت را معنادار می‌کند.

 در خودپروری, روانشناسی

اعتماد به نفس:

حتماً گاهی اوقات به این فکر افتاده ای که چرا مثل دیگران اعتماد به نفس لازم را نداری و از این بابت از دست خودت عصبانی هستی؟ به اطرافت نگاه می کنی و افرادی را میبینی که به پای تو نمی رسند، ولی به خاطر اعتماد به نفس بالایشان همیشه برگ برنده را در دست دارند آن وقت آه میکشی و آرزو میکنی که ای کاش تو هم مثل آنان اعتماد به نفس داشتی.

بسیار خوب، غصه نخور. با به کار بردن تکنیک‌های این بخش، آن چنان اعتماد به نفس تو هم تقویت می‌شود که خودت هم مات و مبهوت می‌شوی.

خودت خوب میدانی که اعتماد به نفس در تمام جنبه های زندگی نقشی اساسی دارد. به هر حال تو هم مثل افراد بسیاری در تلاش و تقلا هستی تا این اعتماد به نفس گم شده ات را پیدا کنی.

اعتماد به نفس ارتباطی مستقیم با موفقیت دارد. زمانی که اعتماد به نفس نداری و با برداشتن هر گامی احساس بی لیاقتی و شک و تردید می‌کنی و عبارت «معذرت می‌خواهم» را ورد زبانت می‌کنی، از دیگران توقع نداشته باش که کاری مهم و اساسی را به تو محول کند.

آن‌ها از سپردن کارهای مهم به افرادی مثل تو ترس و واهمه دارند. البته حق هم دارند. لحظه ای پیش خود فکر کن؛ وقتی که در انجام هر کاری به شک و تردید بیفتی و احساس کنی که از عهده ی آن به بهترین وجه برنخواهی آمد و مدام در ترس و وحشت باشی که اگر پروژه یا وظیفه سپرده شده به تو رضایت بخش نباشد، چه خواهد شد؟!

البته تو هم دلت نمی خواهد چنین فردی در کنارت باشد. ترجیح می‌دهی طرف تو کسی باشد که به وضوح حرف خود را بزند، سؤالات را با اطمینان و قاطعیت جواب دهد و اگر چیزی را نمی‌داند این دست آن دست نکند و به راحتی به ندانم کاری‌های خود اعتراف کند.

حواست باشد وقتی اعتماد به نفس خود را تقویت کنی، به دیگران هم انگیزه می دهی و به این طریق است که درهای موفقیت یکی پس از دیگری به روی تو باز می‌شود.

۱. کمی فکر کنی که هدف تو در زندگی چیست و می‌خواهی به کجا بروی؟

در این صورت ذهنیت مثبت خود را براساس آن تنظیم کن. باید به خودت قول بدهی که گام اول را قاطعانه برداری و علی رغم سختی ها در مسیر
باقی بمانی.

در مورد موفقیت‌های سابق زندگیت فکر کن و مواردی را که در آن‌ها موفق شدی به خاطر بیاور. حس و حال موفقیت و شادی آن زمان را در
ذهنت مجسم کن تا موجب رضایت خاطرت شود.

٢. به نقاط قوت و توانایی‌هایت توجه کن.

در موفقیت‌های قبلی خود توانایی ها و مهارت‌هایت را رو کردی. در این صورت همین حالا هم می توانی روی آنها حساب باز کنی. حواست باشد که با تجسم نقاط قوت خود، شادی را کاملاً در وجودت احساس کنی.

٣. در مورد چیزی که برایت مهم است و اینکه در زندگی می خواهی به کجا برسی، فکر کن.

عامل عمده این بخش، تعیین هدف و تلاش برای رسیدن به آن است. تعیین هدف باید طوری باشد که نقاط قوت تو را تقویت کند و از نقاط ضعف تو بکاهد تا از این طریق بتوانی فرصت‌ها را به دست بیاوری و موانع سر راهت را هم کنترل کنی.

نکته مهم این است که در رویارویی با هر ناملایماتی نباید به گفت و گوی ذهنی منفی مشغول شوی و فکر کنی که باید هر کاری را تمام و کمال انجام دهی.

البته خیلی خوب است که تصویر ذهنی تو مثبت گرا باشد، ولی طوری نباشد که اگر در نیمه راه به مانعی برخوردی خود را ببازی و در جا بزنی. باید یاد بگیری که از عهده هر شکستی برآیی، چون باید آن را به عنوان تجربه و درس عبرت تلقی کنی.

به هر حال باید خود را برای سیر و سفری مخاطره آمیز آماده کنی.

تعیین هدف، مهارتی بسیار مهم است که باعث تقویت اعتماد به نفس می شود و همن اعتماد به نفس است که تو را به سر منزل مقصود می رساند.

باید به خودت قول بدهی که برای موفقیت و رسیدن به اهدافت نهایت سعی و تلاش را بکنی. اگر در این مرحله دچار شک و تردید شدی همه موارد شک و تردید را یادداشت کن و سعی کن که با آن‌ها در کمال آرامش و متانت مبارزه کنی.

وقتی به توانایی و مهارت‌های واقعی خودت پی ببری و آگاهی‌های لازم را هم کسب کنی، ریسک‌های تو هم معنادار می‌شود و با قاطعیت بیشتری به سوی اهدافت گام برمی‌داری. در این صورت اعتماد به نفس تو تقویت می‌شود و می‌توانی برای خودت، دیگران و جامعه فردی مفید و لایق باشی.

_______

منبع:کتاب خوشبختی ات باش.

نویسنده: نفیسه معتکف
________

اگر به بخش روانشناسی علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

با افراد سمی چگونه برخورد کنیم؟!

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt