گل زیبای حنا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل زیبای حنا به دلیل شکوفه‌های فراوان رنگی روشن و توانایی رشد در مناطق سایه‌دار محبوبیت زیادی دارد. اگرچه از نظر فنی گل حنا گیاهی چند ساله در مناطق گرمسیری است اما به صورت یکساله رشد کرده و در فصل شکوفه دادن یعنی بهار تا پاییز، باغ را پر از رنگ می‌کنند.

گل حنا در رنگ‌های متنوعی از جمله سفید، قرمز، صورتی، بنفش، مرجانی، بنفش و زرد (یک تازه وارد) موجود هستند.

شرایط نگهداری گل حنا

نور مناسب:

یکی از شرایط نگهداری گل حنا فراهم کردن نور برای گل دهی و رشد می‌باشد سعی کنید گیاه را در محلی پر نور و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، ولی در زمستان، نگهداری آن برای چند‌ ساعت در آفتاب برای ادامه گل‌ دهی مفید‌ خواهد‌ بود‌. اگر گیاه را در حیاط و باغچه می‌کارید سعی کنید محلی را انتخاب کنید که در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

خاک مناسب:

گل حنا خاک هایی اسیدی با زهکشی بالا را ترجیح می دهد. می توانید از ترکیب پیت ماس و پرلیت برای پرورش این گیاه استفاده کنید. اضافه کردن خاک برگ و شن شسته شده به این ترکیب، زهکشی و حاصلخیزی گیاه را افزایش می دهد.

ترکیب پیت ماس، خاک باغچه و ورمی کمپوست نیز بستری مناسب برای رشد گل حنا است. خاک مخصوص بنفشه آفریقایی نیز گزینه مناسبی برای نگهداری گل حنا می باشد.

آبیاری مناسب:

گل حنا تقریبا به آبیاری زیادی نیاز دارد. سوئدی‌ها به این گل زیبا لقب تشنه را دادند؛ به‌طوری‌که خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد، اما این موضوع را با خاک خیس و غرقاب اشتباه نگیرید، چراکه خاک بیش‌ازحد خیس یا خاک خشک می‌تواند این گیاه را آزار دهد. درنتیجه در طول نگهداری از گل حنا برای اینکه نیازهای آبی آن را به‌خوبی برطرف کنید، همیشه خاک آن را چک کرده و نگذارید رطوبت خاک آن از دست برود.

دمای مناسب:

این گیاه زیبا دمای ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتی گراد را برای رشد دوست دارد ولی سعی کنید که محلی گیاه را قرار دهید که بیشترین دمای ممکن را دریافت کنید چون باعث گلدهی دائم گیاه خواهد شد، البته این گیاه در دمای پایین را هم میتواند تحمل کنید ولی این دما نباید از ۱۲ درجه سانتی گراد کمتر باشد.

کوددهی:

گل حنا نیازی به کوددهی زیاد ندارد، اما اگر دوست دارید به آن کود بدهید باید درنظر داشته باشید که این گیاه در طول فصل رشد خود (بهار و تابستان) هر دو هفته یک بار می‌تواند کود محلول در آب دریافت کند. به‌این‌منظور یک کود استاندارد و متوازن انتخابی خوب است.

ضمن اینکه باید توجه داشته باشید کوددهی زیاد می‌تواند باعث تجمع نمک در خاک گیاه و نتیجه سوختن ریشه‌های گل حنا شود.

زمان تعویض گلدان:

اگر شما این گیاه زیبا را در گلدان نگهداری میکنید تا زمانی که گلدان پر از ریشه نشده باشد گیاه به گل نخواهد نشست پس در تعویض گلدان عجله نکنید و اجازه دهید که ریشه ها از زیر گلدانی خارج شوند و سپس اقدام به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر و نه بیشتر کنید. توجه داشته باید که حتما زمان تعویض گلدان زهکشی را بررسی کنید.

آفت ها و بیماری های گل حنا:

جدای از کپک پرزکی که گل حنا را از بین می‌برد، این گیاهان می‌توانند تحت تأثیر ویروس‌ها، سوختگی‌های قارچی و پوسیدگی قرار گیرند. این مشکلات در شرایط مرطوب یا جایی که گیاهان نزدیک به هم هستند، بیشتر است. گل حنا تحت تأثیر آفاتی مانند شته، شپشک آردآلود، تریپس، مگس سفید، راب، حلزون، و کنه عنکبوتی قرار می‌گیرند. گیاهانی که به شدت آسیب دیده‌اند را می‌توان حذف نمود و آلودگی‌های جزئی را با روغن‌های باغبانی یا آفت کش‌ها درمان کرد.

چرا گل حنای من گل نمی‌دهد؟

گل حنا یکی از پربارترین شکوفه‌ها در بین تمام گیاهان گلدار است. به طور کلی می‌توانید شکوفه‌های فراوان را از اواخر بهار تا زمانی که یخبندان از بین می‌رود، انتظار داشته باشید. اگر شکوفه‌های گل حنای شما کمتر از حالت معمول هستند، سعی کنید ساقه‌های گیاه را به عقب برگردانید که این کار معمولاً رشد جوانه‌های جدید را تحریک می‌کند. کاهش گلدهی همچنین می‌تواند نتیجه زمانی باشد که گیاهان آفتاب زیاد، آب کافی یا کود زیاد دریافت نمی‌کنند.

آیا گل حنا سمی است؟

گل حنا سمی نیست اما این گیاه طعم تلخی دارد و ممکن است باعث ناراحتی معده شود. این گیاه کمی سمی است یعنی در صورت مصرف کشنده نیست اما ممکن است کودک دچار استفراغ و اسهال شود. دست زدن به گل حنا مشکلی ندارد اما خوردن گیاه می‌تواند باعث ناراحتی‌های روده شود.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt