گل پامچال

 در چیدمان, سبک چیدمان, گل و گیاه

گل پامچال یکی از زیباترین و متنوع ترین گلهای فصلی زمستانه است. و معمولا در ایران در اوایل بهار و شب عید وارد بازار می‌شود. انواع گل پامچال از لحاظ شکل ظاهری، طرح گلبرگها و رنگ کاملا متفاوتند. به طوری که برای هر سلیقه ای یک گل پامچال وجود دارد.

این گل زیبا گیاهی چند ساله است .اما در ایران آن را طوری پرورش می‌دهند که عید نوروز به گل بنشیند .و نوع گلدانی آن در صورت نگهداری اشتباه، ممکن است بعد از پژمرده شدن گلها از بین برود.

گلپامچال بومی مناطق سرد و مرطوب اروپای مرکزی و آسیا است . و به همین دلیل به سرما مقاوم بوده و در اواسط اسفند به گل می‌نشیند. این گل زیبا به طور وحشی در کنار صخره ها، مرداب ها و نواحی کوهستانی تا مناطق جنگلی و صخره ای رشد می‌کند.  و به همین دلیل نسبت به شرایط محیطی سازگار است.

جالب است بدانید ریشه، برگها و گلبرگهای گل پامچال، خاصیت دارویی دارند . و در طب پزشکی به عنوان ماده اولیه بعضی از داروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دم کرده گل پامچال برای درمان بیماری های آسم، تنگی نفس و بیماری های مربوط به معده، کبد و روده استفاده می‌شود.

آبیاری:

این گل علاقه بسیار بسیار زیادی به آب دارد پس هر چقدر دوست دارید به آن آب بدهید. روزانه یک لیوان کامل آب را حتما به گلتان بدهید تا هیچ زمان خشکی خاک را احساس نکند. خشکی خاک و بی آبی مساوی است با مرگ گل پامچال. آب پاشی و غبار پاشی را هم فراموش نکنید.

گیاه را به طور مداوم غبار پاشی کنید. هر چقدر رطوبت نسبی بیشتری به گیاه شما برسد رشد گیاه و همینطور ماندگاری گیاه بیشتر و بیشتر خواهد شد.

خاک:

بهترین خاک برای نگهداری گل پامچال خاک سبک با قدرت جذب رطوبت بالا و همینطور زهکش مناسب است. این خاک مخلوطی از خاک برگ، کوکوپیت و پرلیت و خاک تورب یا همان پیت ماس است. محیط خاک هر چقدر اسیدی تر باشد رشد گیاه پامچال هم بیشتر میشود.

نور:

بهترین نور برای گل پامچال نور غیر مستقیم فیلتر شده است. منظورم همان نور پشت پنجره یا درب ورودی حیاط منازل است. نور شدید پنجره جنوبی یا آفتاب به برگهای گل بشدت آسیب می رساند و گیاه را میسوزاند. پس اصلا گیاه را در آفتاب نگذارید. هرچقدر هوای اطراف و محیط قرار گیری گیاه خنک تر باشد و از وسایل گرمایشی منزلتان دورتر باشد رشد بهتری خواهد داشت . و همینطور ماندگاری گلها بالاتر خواهد رفت.

تکثیر:

با توجه به زیبایی گل پامچال ممکن است علاقه به تکثیر این گیاه داشته باشید. پامچال را به دو روش میتوانید تکثیر کنید. اولین روش کاشت بذر است، شما میتوانید بذر پامچال را در اوایل فصل پاییز درعمق ۱۵ سانتی متری خاک و در جعبه های مخصوص کشت بذر گلخانه ها بکارید.  و تحت شرایط گلخانه ای از آن مراقبت کنید . و در اوایل فصل بهار بوته های به وجود آمده را به گلدان های مجزا انتقال بدهید . و در فضای باز و خارج از گلخانه از آن مراقبت کنید.

روش دوم تکثیر از طریق بوته این گیاه است. شما میتوانید بوته گیاه را بعد از یک آب دهی مفصل از گلدانش بیرون بیاورید و ریشه ها را از هم جدا کنید. و در گلدان های مجزا بکارید. دلیل آبدهی به گیاه قبل از تکثیر این است که ریشه ها رطوبت داشته باشند. و به راحتی از هم باز شوند و آسیبی به ریشه گیاه وارد نشود.

 

گردآوری:مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt