کاشت سبزه نوروز با ماش

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

چیدن سفره هفت سین یکی از رسومات مهم برای ایرانیان است. اکثر مردم دوست دارند اجزا این سفره را با دستان خودشان حاضر کنند که یکی از مهم ترین اجزای سفره، سبزه است.

سبزه ماش برای سفره هفت سین یکی از انواع سبزه پرطرفدار است. دلیل آن‌هم علاوه بر زیبایی این حبوب، مدت زمان کوتاه برای آماده شدن سبزه ماش است. طرز تهیه سبزه ماش بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را در خانه تهیه کرد.

سبزه ماش را چه زمانی بکاریم؟

برای تهیه سبزه های مختلف باید به زمان کاشت آنها توجه نماییم.سبزه گندم و خاکشیر زودتر از سبزه ماش رشد می کنند اما سبزه عدس رشد کندتری نسبت به سبزه ماش دارد. اگر قصد تهیه سبزه ماش دارید، حدود ۱۲ روز قبل از عید اقدام به کاشت سبزه نمایید تا سبزه به موقع آماده شود. مناسب ترین زمان برای سبز کردن گیاه ماش روز ۱۸ اسفند خواهد بود.

مراحل کاشت سبزه ماش

مرحله اول: ماش‌‌ها را بخیسانید.

در اولین مرحله از طرز تهیه سَبزه ماش عید نوروز، ماش‌ها را بشویید. روی آن‌ها را به اندازه ۲ بند انگشت آب ولرم بریزید. ظرفی که ماش را در آن خیسانده‌اید به مدت ۱۲ ساعت تا حداکثر ۱۸ ساعت در دمای محیط قرار دهید.

مرحله دوم: ماش‌ها را بین دو لایه پارچه نخی بریزید.

آبی که ماش‌ها را در آن خیس کرده‌اید، یک یا دو بار عوض کنید. سپس آب ماش را دور بریزید. کف ظرفی را که برای سبز کردن ماش در نظر گرفته‌اید، یک پارچه سفید نخی تمیز بگذارید. ماش‌های آبکش شده را روی پارچه بریزید. بهتر است لایه ضخیمی از ماش بریزید تا سبزه‌تان توپر شود.

مرحله سوم: روی ماش‌ها را پارچه نمدار بیندازید.

در این مرحله از طرز تهیه سَبزه ماش، روی ماش‌‌ها را یک لایه دیگر پارچه نخی تمیز قرار دهید. پارچه را بشویید و خیس کنید. پارچه روی ماش‌ها باید به اندازه‌ای باشد که کاملا آن‌ها را بپوشاند. ظرف را در یک قسمت از خانه که نور خورشید به صورت غیرمستقیم می‌تابد، مثل پشت پنجره قرار دهید. هر روز روی پارچه را با اسپری آب بپاشید تا پارچه خشک نشود.

مرحله پنجم: سبزه ماش را به ظرف مناسب منتقل کنید.

وقتی جوانه‌های ماش‌ شروع به جوانه زدن کردند و ارتفاع جوانه‌ها به حدود ۱ سانتی‌متر رسید، پارچه روی آن‌ها را بردارید. سپس با اسپری آب را مستقیما روی جوانه‌های ماش بپاشید. اگر اسپری مخصوص در دسترس ندارید، مشت‌تان را پر از آب کنید و روی جوانه‌‌ها بپاشید. مراقب باشید که کف ظرف آب جمع نشود.

مرحله ششم: سبزه ماش‌ را تزیین کنید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه سَبزه ماش، وقتی ارتفاع جوانه‌ها به اندازه دلخواهتان رسیدند، دور سبزه‌‌ها را یک روبان پارچه‌ای با رنگ‌ دلخواه بکشید و گره بزنید. سبزه ماش را می‌توانید با گل‌های ریز یا وسایل تزیینی دلخواه بیارایید و در سفره هفت سین قرار دهید.

نکات لازم تهیه سبزه ماش

  • اگر از دستمال پارچه‌ای استفاده می‌کنید بهتر است دستمال نخی و کاملا نو (مصرف نشده) باشد ،در غیر این صورت میکروب ها سریع در ان رشد کرده و سبزه کپک خواهد زد.
  • بهتر است ظرف سبزه را پشت پنجره آشپزخانه نگه دارید تا کمی هم ازنور آفتاب استفاده کند.
  • سبزه گندم کاملا صاف است و می‌توان نوک سبزه را با قیچی مرتب کرد و در صورتی که بیش از حد بلند شوند، آن‌ها را کوتاه کرد اما در مورد سبزه عدس و سبزه ماش این طور نیست و در صورتی که نوک سبزه‌ها را کوتاه کنید یه ظرف پر از ساقه نازک خواهید داشت که زیبایی ندارد.
  • هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر می شود.
  • آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده می‌کنید باید آب ولرم باشد.
  • اگر در محیط گرم و خشک زندگی می‌کنید، تا مرحله‌ای که جوانه‌ها هنوز به یک سانت نرسیده‌اند از پارچه مرطوب استفاده کنید.
  • برای سبزه عید، ماش سیاه بهترین پیشنهاد است البته زمان سبز کردن آن کمی متفاوت است.

امیدواریم از این آموزش استفاده کرده و تا وقت باقی است، یک ظرف سبزه ماش برای عید نوروز تهیه کنید و از تماشای دسترنج خود لذت ببرید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt