سیکلامِن

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

سیکلامن یک گیاه ارزشمند ایرانی است که فارسی گل نگونسار و انگلیسی cyclamen نامیده میشود.

برگ های گیاه قلبی شکل بوده و به رنگ سبز تیره دیده میشود، در برخی از برگ ها نیز لکه های نقره ای زیبایی وجود دارد که باعث جذابیت هرچه بیشتر گل میشود.

خاک :
بهترین ترکیب خاک برای این گیاه، پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت است. خاک این گیاه باید سبک باشد، زهکشی خوبی داشته باشد و آب اضافی را از خود عبور دهد.

آبیاری:
این گیاه به رطوبت علاقه مند است، پس سعی کنید که خاکش زیادی خشک نشود. از آبیاری زیاد هم خودداری کنید چون باعث پوسیدگی ریشه میشود. بهتر است از آب جوشیده ی سرد شده استفاده کنید.

نور:
در تابستان بهترین کار این است که سیکلامن را در یک نقطه خنک و سایه دار با گردش هوای خوب نگه دارید. همچنین میتوانید آن را در یک نقطه سایه دار در بیرون از خانه نگه دارید.

دما:
دمایی بین ۵۰ درجه فارنهایت بهترین است، رطوبت بالا مخصوصا در زمستان بسیار مهم است.

تکثیر:
میتوانید این گیاه را از طریق بذر تکثیر کنید، بذرهای سیکلامن را آواخر تابستان بکارید تا سال بعد آواخر پاییز به گلدهی برسد. این گیاه زمان زیادی می برد تا به گلدهی برسد، پس باید صبور باشید.

کود:

 به طور کلی سیکلامن به دما و کوددهی بسیار حساس است و دماهای بالا و کوددهی زیاد باعث ایجاد گیاه با برگ های کلمی شکل و عدم گلدهی می شود. با ین وجود سیکلامن نیز همانند سایر گیاهان، در مراحل مختلف رشد رویشی نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارد. در مراحل اولیه رشد تا ۸ برگی شدن کود نیتروژن بالاو در زمان گلدهی کود پتاس بالامفید است.

 

مشکلات و بیماری های سیکلامن

پیچیدگی برگها : یکی از علت های عمده این مشکل وجود کنه در گیاه هست سعی کنید گیاه را با استفاده از سم های حشره کش سمپاشی کنید.

ریزش برگها : کم آبی و خشک بودن دمای محیط از اصلی ترین علت ریزش برگهای سیکلامن هست، شرایط را بررسی کنید.

لکه های زیر برگ : تریپس یکی عامل این مشکل می باشد.

 

گرد آوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt