نکاتی در مورد تعویض گلدان بنفشه آفریقایی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاهان بنفشه آفریقایی گیاهانی با عمر طولانی هستند که می‌توانند کلکسیون گیاهان آپارتمانی شما را تا ۵۰ سال زیبا نگهدارند. تعویض گلدان بنفشه آفریقایی خاک آنها را تازه می‌کند و باعث تشویق گیاه شما به گلدهی می‌شود. به علاوه، این فرصتی است برای آزمایش گلدان‌های جدید و حذف برگ‌های مرده به طوری که گیاهان شما به بهترین شکل خود دیده شوند.

علائمی که نشان می‌دهد بنفشه‌های آفریقایی شما نیاز به تعویض گلدان دارند عبارتند از: توقف رشد، کاهش گلدهی، ریشه‌های چسبیده به گلدان و افتادگی برگ‌ها. نکات ضروری زیر برای تعویض گلدان بنفشه آفریقایی به شما کمک می‌کند تا این کار را با موفقیت انجام دهید تا بتوانید سال‌های بیشتری از داشتن این گیاه خوشرنگ و زیبا لذت ببرید.

چند نکته برای تعویض گلدان بنفشه آفریقایی

بدانید چه زمانی باید گلدان را تعویض کنید. 

گلدان بَنفشه آفریقایی را می‌توان در هر زمانی از سال تعویض کرد، اگرچه بهتر است به طور کلی از تعویض گلدان گیاهان در زمان گلدهی خودداری شود. بیشتر علاقه مندان به بنفشه آفریقایی، تعویض گلدان را هر شش ماه یکبار توصیه می‌کنند. این امر به ویژه در صورتی مفید است که گیاهی دارای “گردن” یا ساقه‌های بلند ناخوشایند باشد که می‌توان آنها را هنگام تعویض گلدان اصلاح کرد. اگر گیاهان در گلدانی خیلی بزرگ رشد می‌کنند، ممکن است نیاز به تعویض گلدان داشته باشند. گلدان‌های بزرگ بیشتر مستعد آبیاری بیش از حد هستند که منجر به پوسیدگی ریشه می شود.

برگ های آسیب‌دیده و گل‌های قدیمی را بردارید. 

تعویض گلدان زمان مناسبی برای تمیز کردن گیاه بنفشه آفریقایی و جمع کردن گل‌های مرده است. از  قیچی تمیز برای بریدن ساقه‌ها و برگ‌های مرده، آسیب دیده یا شکسته و شکوفه‌های قدیمی  استفاده کنید. این کار به گیاه شما کمک می‌کند انرژی را خود حفظ کند. حتی با نگهداری دقیق، ساقه یا برگ ممکن است در طول فرآیند گلدان مجدد بشکند. اگر این اتفاق افتاد، آن ساقه‌ها و برگ‌های شکسته را بیرون نیندازید. بنفشه آفریقایی را می‌توان به راحتی در خاک و آب با استفاده از قلمه‌های سالم ساقه و برگ تکثیر کرد.

مخلوط گلدانی با کیفیت را انتخاب کنید. 

وقتی بالاخره زمان نگهداری گل بنفشه آفریقایی فرا رسید، از مخلوط گلدان تازه‌ای استفاده کنید که زهکشی خوبی دارد. بسیاری از فروشگاه‌ها مخلوط‌های مخصوص گلدان را می‌فروشند که مخصوص بنفشه آفریقایی است، اما می‌توانید مخلوط گلدانی را با نارگیل (یا پیت ماس)، ورمیکولیت و پرلیت نیز درست کنید. چون این گیاهان ریشه‌های کوچک و ظریفی دارند، داشتن مخلوط گلدانی شل و با زهکشی خوب برای سلامت بنفشه آفریقایی ضروری است.

اندازه گلدان مناسب را انتخاب کنید. 

هنگام تعویض گلدان بَنفشه آفریقایی، از گلدان قدیمی خود استفاده کنید یا یک ظرف رشد جدید انتخاب کنید. با این حال، اگر بنفشه آفریقایی شما به ظرفی با اندازه متفاوت نیاز دارد، آن را در ظرفی کوچکتر (یا بزرگتر) از گلدان اصلی گیاه قرار دهید. گیاهان با گردن دراز معمولا در گلدان اصلی خود قرار می‌گیرند، اما ممکن است لازم باشد تعدادی از ریشه‌های پایینی آنها را ببرید تا در پایین گلدان بنشینند و برگ‌های آنها درست بالای خط خاک باشد.

سوراخ‌های زهکشی را اضافه کنید. 

صرف نظر از اینکه بنفشه آفریقایی را در گلدان می‌کارید یا در گلدان های خودآبیاری، مطمئن شوید که گلدان گیاه دارای سوراخ‌های زهکشی زیادی باشد. هدف این است که از تجمع آب در خاک جلوگیری شود و در صورت تجمع املاح و مواد معدنی، شستشوی مخلوط گلدان آسان‌تر شود. افزودن سنگ و سایر اقلام به کف گلدان گیاهان باعث بهبود زهکشی نمی‌شود، اما می‌توانید سوراخ‌های زهکشی را (در صورت نیاز) با مته برقی و مته سنگ تراشی اضافه کنید.

ملایم باشید. 

درآوردن بَنفشه آفریقایی از گلدان اصلی‌شان می‌تواند مشکل باشد، اما اگر می‌خواهید از شکستن ساقه‌ها و برگ‌ها جلوگیری کنید، باید با احتیاط این کار را انجام دهید. سعی کنید گلدان را روی دست خود برگردانید و بنفشه آفریقایی را به آرامی تکان دهید. اگر گیاه در گلدان گیر کرده است، خاک را با کمی آب مرطوب کنید یا به آرامی یک مداد را در سوراخ زهکشی گلدان فرو کنید و ریشه گیاه را رها کنید.

گیاه خود را آبیاری کنید. 

پس از اینکه بنفشه آفریقایی خود را در یک مخلوط گلدانی غنی و با زهکشی خوب قرار دادید، گیاه را عمیق آبیاری کنید تا به ته نشین شدن آن کمک کند. شما نیازی به کوددهی بنفشه آفریقایی حداقل تا شش هفته پس از تعویض گلدان ندارید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt