نماتانتوس گلی از خانواده بنفشه آفریقایی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

نماتانتوس با نام علمی “Nematanthus gregarius” از خانواده گل‌های بنفشه آفریقایی است. جالب است بدانید که گل نماتانتوس دارای برگ‌های گوشتی است و به همین دلیل نیاز به آبیاری کمی دارد. نحوه رسیدگی و نگهداری به این گیاه در خانه‌های آپارتمانی بسیار راحت بوده و شاید یکی از دلایلی مهم در محبوبیت این گیاه در میان گل‌های آپارتمانی همین امر باشد.

این گل از زیباترین گیاهان ریز نقش و همیشه سبز است که در تمام طول سال به جز فصل پاییز به گل می‌نشیند و جالب ترین و ظریف ترین گل‌ها را تولید می‌کند. برگهای این گیاه کوچک و زیبا رنگ بندی منحصر به فردی دارند و با توجه به مقاومت بالا و نگهداری آسان برای هدیه نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با نماتانتوس و نحوه نگهداری از آن، در این مقاله همراه ما باشید.

نیازهای گل نماتانتوس

آبیاری:

چنین گل‌هایی که دارای برق و حالت چرمی بر روی برگ‌های خود دارند، در مقابل کم آبی مقاومت بوده و به میزان آبیاری کمی نیاز دارد و تنها دلیل آن وجود برگ‌های گوشتی است.

پس آبیاری این گیاه را زمانی انجام دهید که خاک آن کاملاً خشک باشد، آب را نیز به قدری به گیاه بدهید که از زهکش پایین گلدان خارج شود.

نور:

نماتانتوس به دلیل داشتن برگ های گوشتی و تیره رنگ به نور نسبتا زیادی نیاز دارد. بهتر است این گیاه را در کنار پنجره جنوبی قرار دهید تا نور مورد نیاز خود را دریافت کند.

دما:

نماتانتوس هوای خنک و سرمای کم را به آب و هوای گرم ترجیح می‌دهد. با توجه به این ویژگی می‌توان آن را در تراس یا راه پله نیز قرار داد. در روزهای بسیار سرد زمستان و یا تابستان حتما آن را به داخل خانه منتقل کنید تا از بین نرود.

خاک:

بهترین خاک برای این گیاه همان خاک کاکتوس می‌باشد، زیرا جذب بالایی از رطوبت نداشته و دارای زهکشی مناسبی نیز می‌باشد. از خاک بنفشه آفریقایی با درصد پرلیت درشت بیشتری نیز می‌توانید بهره بگیرید.

کوددهی:

نماتانتوس گیاهی گلدار است و برای تقویت به کود گلدهی و یا فسفر و پتاسیم نیاز دارد. برای گلدهی گیاه باید در تمام ماههای سال به جز دو ماه تیر و مرداد اقدام به کوددهی کنید تا گیاه نماتانتوس برای شکوفایی گل ها مشکلی نداشته باشد.

رطوبت:

نماتانتوس به رطوبت متوسطی نیاز دارد و می‌توانید با استفاده از جزیره یا غبار پاشی این رطوبت را فراهم کنید. برای داشتن یک گیاه بسیار شاداب و سرحال با برگهای درشت تر بهتر است که رطوبت زیادی به این گیاه بدهید.

تعویض گلدان:

نماتانتوس به تعویض گلدان سالیانه نیاز ندارد و تنها در صورت بیرون زدن ریشه ها هر ۲ الی ۳ سال یکبار گلدان را تعویض کنید. جایگزین کردن خاک سطحی گلدان با خاکی جدید و غنی نیز به رشد بهتر نماتانتوس کمک می‌کند.

آفات و آسیب ها

این گیاه مستعد ابتلا به خستر آردپوش (شپشک آرد آلود) ، شته و سپید مگس است. شما می توانید برای مقابله با شته ها رطوبت گیاه را افزایش دهید؛ اما باید مراقب باشید گیاه نماتانتوس شما به پوسیدگی ریشه ناشی از زیاده روی در آبیاری، دچار نشود. برای مقابله با این آفات همچنین می توانید از اسپری های مخصوص موجود در بازار مانند کونفیدور استفاده کنید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt