معرفی گل‌های زیبای سفره هفت سین

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

با خرید گل‌های بهاری، سالی خوشرنگ را آغاز کنید.

خریدن وسایل هفت سین در نزدیکی عید لذت بسیاری دارد اما گشتن در میان گل‌ها و خرید گل‌های بهاری برای داشتنی سفره ای زیبا و رنگارنگ حال و هوای دیگری دارد. باتوجه به خنک بودن هوا در روزهای آخر اسفند و فصل بهار، بهتر است گل‌هایی تهیه کنید که نیاز به نور و هوای خنکی داشته باشند.

این گل‌ها را می‌توانید در فضای باز نیز نگهداری کنید. با چند نمونه از بهترین گل‌ها و گیاهان برای خرید شب عید آشنا شوید:

گل سنبل

یکی از دوست‌داشتنی ترین بوهایی که در بهار می‌شنویم، بوی گل‌های سنبل است. سنبل در واقع از خانواده سوسن است و اگر از نزدیک نگاهی به هر کدام از گل‌های گیاه بیاندازید این شباهت را خواهید دید. سنبل گونه‌های مختلفی دارد که می‌توانید از بین آنها گونه سنبل مورد علاقه‌تان را انتخاب کرده و پرورش دهید.

سنبل‌تان را می‌توانید از مکانی با آفتاب مستقیم، تا مکانی با اندکی سایه بکارید. بعد از اینکه پیاز را کاشتید آن را به خوبی آبیاری کنید. اجازه دهید خاک در بین دو آبیاری به طور کامل خشک شود تا پیازهای گیاه پوسیده نشوند. این گیاه باید در زمستان در معرض هوای سرد قرار گیرد تا با رسیدن بهار گلدهی را شروع کند.

گل لاله

این گل زیبا هم مانند سنبل رسیدن بهار را خبر می‌دهد. جالب است بدانید گل لاله اولین بار در ترکیه مورد کشت و کار قرار گرفت. بعضی ریشه اسم انگلیسی لاله “Tulip ” را برگرفته از کلمه ترکی “tulbend”، که به معنای عمامه و دستار است، می‌دانند و معتقدند گل لاله به خاطر شباهتش این نام را گرفته است.

اگر لاله را در بیرون از خانه می‌کارید، آن را در جایی با آفتاب کامل قرار دهید. لاله‌ای که درون خانه نگهداری می‌کنید هم باید در کنار پنجره‌ای آفتابگیر باشد. اگر گیاه را در سایه زیاد نگهداری کنید، گل‌ها کوچک و ضعیف می‌مانند.

گل پامچال

این گل به سرما مقاوم بوده و در اواسط اسفند به گل می‌نشیند. این گل زیبا به طور وحشی در کنار صخره ها، مرداب ها و نواحی کوهستانی گرفته تا مناطق جنگلی و صخره ای رشد می‌کند و به همین دلیل نسبت به شرایط محیطی سازگار است.

ریشه، برگ‌ها و گلبرگ های گل پامچال، خاصیت دارویی دارند و در طب پزشکی به عنوان ماده اولیه بعضی از داروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دم کرده گل پامچال برای درمان بیماری های آسم، تنگی نفس و بیماری های مربوط به معده، کبد و روده استفاده می‌شود.

گل سیکلامن

سیکلامن گیاهی با برگ های کروی و قلبی شکل به رنگ سبز تیره و گل های رنگی و جذاب است که از اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می‌دهد و از معدود گیاهانی است که در زمستان هم گل دارد.

به دلیل همین گلدهی در زمستان، کمی قبل از شب عید وارد بازار می‌شود و گل‌های آن بسته به شرایط نگهداری تا اوایل تابستان باقی می‌مانند.

گل شب بو

شب بویی که در نزدیکی عید در بازارها یافت می‌شود از انواع شب بوی معمولی است و گل آن به صورت خوشه ای در انتهای ساقه رشد می‌کند. عطر خوش این گل ناشی از گلبرگ های زیبای آن است که به صورت تازه یا خشک شده استفاده می‌شوند. شب بو در انواع رنگها رشد می‌کند و یک گل عالی برای هدیه دادن در بهار و زمستان محسوب می‌شود.

گل سینره

یکی دیگر از گیاهانی که حتما بر سر سفره‌های نوروزی خواهیم دید سینره است. گیاه سینره گل‌هایی فراون به رنگ‌های سفید، بنفش، صورتی، قرمز، آبی و طیف‌هایی از این رنگ‌ها دارد. این گیاه در واقع گیاهی چند ساله است اما تنها در مناطقی که تابستان‌های خنک دارند.

برای آنکه گیاه‌تان بهترین عملکرد را داشته باشد آن را در جلوی یک پنجره شمالی بگذارید تا چند ساعتی در روز نور فیلتر شده دریافت کند. اگر سینره‌تان تشنه بماند، بدون رسیدگی سریع شما پژمره می‌شود و خواهد مرد.

سبزه نارنج

سبز کرده سبزه و یا سبزه انداختن یکی از زیباترین رسم هاییت که از دیرباز مادر بزرگ ها انجام می‌دادند و امروزه به دلیل مشغله های زیاد زندگی شهرنشینی ممکن است امکان رسیدگی به بذر ها وجود نداشته باشد. انواع حبوبات مانند عدس، گندم، ماش و … برای سبزه عید استفاده می‌شوند اما اگر دقت کنید همه اینها از مواد غذایی انسانها هستند و سبز کردن آنها کار چندان درستی نیست.

به همین دلیل امروزه سبزه هایی مانند هسته نارنج, هسته خرما و … رواج بیشتری دارد. ایران درخت نیز با استفاده از سبزه نارنج در پک عیدانه خود، با کمک شما خواهان برداشتن قدمی در راستای حفظ محیط است.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt