لاله واژگون؛ گل افسانه ای ایران

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

لاله واژگون یکی از گیاهان زینتی و زیباست که منشا آن را ایران می دانند. این گل به گل افسانه ای ایران معروف است و از گیاهان نادر در دنیا محسوب می شود. خوشبختانه زیبایی های لاله واژگون را به فراوانی در ایران شاهد هستیم.

این گیاه با توجه به ظرافتی که در ظاهرش وجود دارد گلی بسیار مقاوم است، از این رو بسیاری از افراد که شیفته ظاهر این گل زیبا هستند دست به کاشت و تکثیر لاله واژگون می زنند که در ادامه با اصول مهم پرورش این گل زیبا آشنا خواهیم شد.

تاریخچه لاله‌های واژگون

خاستگاه اصلی این گیاه ایران بوده است به طوری که رد پای این گل زیبا در حکاکی‌ها نیز دیده می‌شد. نقش گل واژگون روی دیوارها و سرتون های دوره ساسانی و همچنین در طاق‌بستان در کنار نقشی از پادشاه ساسانی دیده می‌شود. در قرن شانزدهم میلادی توسط سیاحان اروپایی به اتریش برده شد و در باغ‌های ثروتمندان کاشته شد. کشت آن در قرن نوزدهم در هلند نیز رایج شد.

انواع لاله واژگون

تا به امروز در حدود ۱۴۰ گونه از لاله‌های واژگون شناسایی شده‌اند. کشور ترکیه با ۳۹ گونه و ایران با ۱۵ گونه، از مراکز اصلی رشد و تکثیر لاله‌های واژگون محسوب می‌شوند. ایران مرکز اصلی رشد ۲ گونه لاله واژگون خاص به نام‌های لاله واژگون سلطنتی و لاله واژگون ایرانی است.

لاله واژگون ایرانی

صفت خوب لاله واژگون ایرانی (F.persica) ساقه گل‌دار بلند آن است که در فصل بهار شکوفا می‌شود. پیاز آن از دو فلس بزرگ تشکیل شده و گل آذین آن تا ۳۰ گل سبز مایل به ارغوانی دارد. این گونه برای مکان‌های آفتابی مناسب است و بهتر رشد می‌کند.

لاله واژگون سلطنتی

یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین گونه‌های لاله واژِگون با نام علمی (Fritillaria imperialis) است که به معنای لاله واژگون سلطنتی است. این گل به لاله اشک مریم نیز شهرت دارد. دلیل این نام‌گذاری این است که در گذشته فقط گلخانه سلطنتی انگلستان حق پرورش این لاله‌ها را داشت.

لاله واژگون خالدار

گل‌های این نوع از لاله واژِگون (F.meleagris)، به صورت منفرد یا جفت هستند که در رنگ‌های سفید، بنفش خالدار، بنفش روشن و نارنجی خالدار یافت می‌شوند. عموماً ارتفاع آن‌ها به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد.

شرایط نگهداری لاله‌های واژگون

نور مناسب:

نیاز لاله واژِگون به نور باید به طور کامل برآورده شود، این گل در جاهایی که آفتاب کامل دارد بهترین رشد را دارد اما در سایه آفتاب نیز می‌تواند به خوبی رشد کند.

آبیاری مناسب: 

نیاز آبی لاله واژِگون چندان بالا نیست پس به هیچ عنوان نباید در آبیاری آن زیاده روی کنید چرا که با میزان آبیاری بسیار کم هم رشد بسیار خوبی را خواهد داشت.

خاک مناسب:

مطلوب بودن خاک برای کاشت، پرورش و تکثیر لاله واژِگون خاکی می باشد که دارای بافتی کاملا سبک با قابلیت زهکشی بسیار بالا، و سرشار از مواد عالی باشد، البته باید گفت که می توان از تمامی خاک های که برای گلکاری استفاده می کنند هم برای کاشت لاله واژِگون استفاده کنند. خاک باید۵.۵ درصد حاوی ازت و به میزان ۷.۸ درصد اسیدیته باشد.

دما مناسب:

مناسب ترین و بهترین دما برای نگهداری لاله واژِگون دمایی به اندازه ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد.

گلدهی مناسب:

اگر پیاز لاله وارونه در پاییز کاشته شود، در بهار شکوفا می‌شود و گل می‌دهد. معمولاً سال دومی که پیازها شروع به شکوفه دادن می‌کنند، گل‌های زیباتری خواهند داشت. به طور معمول دوره گلدهی لاله واژِگون ۳ هفته است.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt