قارچ گیاهان چگونه و از کجا ایجاد می‌شوند؟

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

قارچ ها چگونه و از کجا ایجاد می‌شوند؟

قارچ ها از طریق هاگ تولید مثل می‌کنند، هاگ ها ذرات بسیار سبک و میکروسکوپی هستند که توسط باد به جاهای مختلف منتقل می‌شوند.

مثلا ممکن است گیاه همسایه رو به روییتان که مبتلا به قارچ هست در اثر وزش باد هاگ هایی را در هوا منتشر کند که این ها با انتقال به روی گیاه شما آن را در صورت مستعد بودن آلوده می‌کنند. هاگ های قارچی از طریق بستر های زیر تولید مثل می‌کنند به این بستر ها منابع مستعد ایجاد آلودگی می گویند.

نشانه‌ها و علائم قارچ گیاهان آپارتمانی

بیماری قارچی گیاهان معمولا با نشانه‌های بارزی همراه است. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده این علائم به سرعت برای درمان گیاه، اقدام نمایید.

  • کپک‌ سفید
  • کپک پودری
  • زنگار یا چوب پنبه‌ای شدن ساقه و برگ
  • فرسایش پاجوش‌ها
  • لکه‌های قهوه‌ای روی برگ
  • لزج شدن و یا خشک شدن برگ‌ها
  • لکه‌های زرد برگ (کلروز)
  • سوختگی برگ
  • سیاه تاول

علت ایجاد قارچ‌ها در گیاهان

١. ایجاد قارچ از خاک آلوده

به منطور جلوگیری از ایجاد قارچ برای کاشت و تعویض گلدان از خاک استریل استفاده کنید. زادگاه و زیستگاه بسیاری از قارچ ها خاک های آلوده می‌باشد.

۲. ایجاد قارچ از زوائد گیاهی 

بقایا و زوائد گیاهی را از گیاه دور کنید، برگ های اضافی ریخته شده روی سطح خاک، رخ های پوسیده یا خشکیده شده و برگ های آسیب دیده که در معرض مرگ هستند را از گیاه جدا و دور کنید. این ها منبع خوبی برای ایجاد و رشد بسیاری از امراض از جمله قارچ ها هستند.

٣. علف های هرز و گیاهان زنده

برخی از قارچ ها اکثرا روی علف های هرز و گیاهان زنده بوجود می آیند لذا هرس و زدودن آنها بستر مناسب رویش قارچ را نابود می‌کند. از طرفی بسیاری از گیاهان به طور طبیعی بیشتر در معرض قارچی شدن هستند، نگهداری از این گیاهان شرایط دارد. مثلا آبیاری با قارچ کش، ضد عفونی کردن خاک با قارچ کش و …

۴. ایجاد قارچ به دلیل آبیاری با آب آلوده 

گاهی ایجاد قارچ ها به دلیل وجود این موجودات در آب است. آبیاری گیاهان سالم با آب آلوده به قارچ گیاه را مبتلا به امراض قارچی می‌کند.

۵. بذر ، پیاز ، ریزوم و قلمه های آلوده

اگر بذر، پیاز، ریزوم، قلمه و سایر اندام های تکثیری که به وسیله ی آنها مبادرت به تکثیر گیاه میکنید آلوده باشد ، گیاه جدید نیز بیمار خواهد بود. لذا قبل از تکثیر از سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt