شرایط نگهداری و پرورش گل فوشیا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل فوشیا که گل آویز نیز نامیده می شود از جمله گل های محبوب و زیبای موجود در آپارتمان های ایرانی است.

گل‌های زيبای اين گياه به شكل آويز هستند و در مناطق معتدله در طی تابستان و پاييز و در مناطق گرمسيری تمامی مدت سال شكوفا می‌شوند. رنگ‌های گل متنوع است و به رنگ‌های سفيد، قرمز تيره، آبی، ارغوانی، نارنجی، سفيد مايل به زرد وجود دارند.

فوشیا را می‌توان مناسب برای گلداران مبتدی دانست؛ زیرا کاشتن آن آسان است و با مختصر مراقبت موفقیت در پرورش آن حتمی است.

شرایط نگهداری و پرورش گل فوشیا

نور مناسب:

گیاه فوشیا به نور زیاد و کافی نیاز دارد.‌ نور مستقيم آفتاب را هم دوست دارد اما به شرط آنكه هوا خنك باشد بنابراین پر نورترین پنجره خانه جای خوبی برای قراردادن آن است، اما تابش نور خورشید در وسط روز برایش خوب نیست و بهتر است هنگام ظهر پرده را بکشید تا او را از آفتاب مستقیم محافظت کنید. نور شديد آفتاب در ظهر تابستان موجب بالا رفتن دمای گياه بخصوص ريشه آن می ‌شود و بايد ريشه اين گياه را از اين دما محافظت نمود. نور كم محيط باعث دراز و باريك شدن ساقه‌ها و افزايش فاصله برگ‌ها بر روی ساقه ‌و ريزش برگ‌ها و گل‌های آن می ‌شود.

آبیاری مناسب:

فوشیا نیاز به آبیاری زیاد و مرتبی دارد، در فصل رشد گیاه یعنی فصول بهار و تابستان هفته ای دو بار آبیاری و در فصول پاییز و زمستان هفته ای یک بار آبیاری کافی است.

دقت کنید در فصل رشد، گل فوشیا نیاز به مقادیر کافی آب دارد و نباید اجازه دهید خاک آن خشک شود و همینطور نباید خاک گیاه در اثر آبیاری زیاد باتلاقی شود. پس از گل دهی گیاه آبیاری را کاهش داده و در بین هر دو آبیاری سعی کنید خاک گلدان خشک شود.

همواره زهکش را کنترل کرده و از باقی ماندن آب اضافی در گلدان جلوگیری کنید. شما همچنین می‌توانید مقداری محلول تقویتی به آب اضافه کرده و آن را به گیاهتان بدهید که در رشد او تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

خاک مناسب:

خاک گل فوشیا باید دارای زهکشی مناسبی باشد. بنابراین زمانی که قصد کاشتن و نگهداری این گیاه را در گلدان دارید از دو مسئله مطمئن شوید: سبکی مخلوط خاک مورداستفاده و مناسب بودن منافذ موجود در زیر گلدان. مخلوط مساوی از پیت موس، ورمی کولایت، خاک معمولی و مرغوب و شن محیط مناسبی را برای ریشه‌های این گیاه می‌سازد. به‌کارگیری ۱۰-۷ سانتیمتر پیت ماس و یا کمپوست بر روی سطح خاک (قبل از کاشت گیاه در گلدان) به زهکش محیط کاشت کمک می‌کند.

کوددهی مناسب:

در فصل رشد گیاه می‌توانید از کودهای مایع گیاهان زینتی یا کودهای پتاسیم بالا مانند NPK12-12-36 استفاده کنید. از نکات مهم در کوددهی گل فوشیا میزان مصرف و زمان مصرف کودهاست.

در اثر کوددهی با کودهای ازت بالا گیاه رشد طولی پیدا می‌کند و گلدهی کم‌تر می‌شود. همچنین قبل از کوددهی گیاه را آبیاری کنید و زمانیکه خاک گیاه خشک هست کوددهی انجام نشود.

در فصل استراحت گیاه کوددهی را با نصف غلظت انجام دهید و در زمستان کوددهی متوقف شود.

نکات خاص در نگهداری از گل فوشیا

✓ از آنجایی که گیاه فوشیا شکوفایی زیادی دارد، با ظاهر شدن شاخه و برگ های جدید و پر شدن گلدان، برای تقویت رشد شاخه و برگ های قدیمی را با یک قیچی تمیز و تیز جدا کنید.

✓ گیاهان فوشیا به ندرت دچار بیماری می شوند، با بررسی دقیق گیاه زینتی خود به صورت هفتگی، به خصوص در محل اتصال ساقه و برگ، علائم آسیب را بررسی کنید.

✓ بروز زخم های سفید پنبه ای در سطح زیرین برگ ها در اثر حمله ی شپشک های آرد آلود، رایج ترین آفت فوشیا می باشد که می توان با حشره کش این گل را سم پاشی نمود.

✓ گیاه فوشیا یک تغذیه کننده سنگین می باشد، به این معنی که بهترین عملکرد را در جایی که کود دریافت می کنند، دارند، از کودهای متعادل می توان هر دو هفته یک بار در طول دوره های رشد فعال استفاده کرد.

✓ کودهای آهسته رهش برای استفاده برای فوشیا در محیط بیرونی ایده آل هستند، در حالی که گیاهان گلدانی کود مایع گیاهان آپارتمانی را ترجیح می دهند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt