گل گلوکسینیا از گیاهان مدرن آپارتمانی

 در -

اسم علمی این گیاه Gloxinia speciosa، از خانواده Gesneriaceae میباشد. این جنس دارای ۲۰ گونه مختلف ازگیاهان علفی با ریشه های غده ای است. گونه مورد نظر كه بیشتر به عنوان گیاه گل در آپارتمانی استفاده می شود، بومی برزیل است و ارتفاع آن به ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر و گسترش آن به ۳۰ سانتیمتر می رسد.

گل گلوکسینیا یکی از گیاهان مدرن آپارتمانی است که با تنوع رنگی فراوانش هر بیننده ای را مجذوب خود خواهد کرد. اگر علاقمند هستید تا با نحوه نگهداری و پرورش این گل زیبا آشنا شوید با این مطلب از ماه خاتون همراه ما باشید.

راهنمای مناسب برای نگهداری از گلوکسینیا

نور مناسب:

گلوکسینیا به نور متوسط و روشنایی کامل نیاز دارد و در فصل تابستان از نور کامل آفتاب دور نگه داشته شود. بذور سبز شده گیاه سایه پسند بوده و طرفدار نور مستقیم آفتاب نیستند. می توانید از نور مصنوعی بهره بگیرید به این نحو که پس از غروب به مدت ۴الی ۵ ساعت گلدان ها را تحت نور مصنوعی (لامپ صد واتی التهابی یا لامپ فلورسنت سفید و خنک) قرار دهید. حداکثر نور مورد نیاز ۲۵۰۰ شمع می باشد. در محیطی که از لحاظ نور، دما و رطوبت کنترل شده باشد پرورش گلوکسینیا آسان تر خواهد بود.

آبیاری مناسب:

گلوکسینیا نیاز آبی بالایی دارد. برای آبیاری آن بهتر است از آب بدون املاح استفاده نمایید. خاک باید دایما مرطوب باشد اما آبیاری بیش از حد و غرقابی شدن موجب پوسیدگی ریشه می شود. خاک حتما دارای زهکشی مناسبی باشد. خشکی بیش از حد خاک موجب جوانه زنی زود رس گیاه می شود.

تماس آب با برگ ها و خیس شدن آنها آسیبی به برگ ها نمی رساند اما در صورتی که دمای آب کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد باشد موجب ایجاد حلقه های سفید رنگ مایل به زرد روی برگها می شود. جهت رفع این مشکل از آب بیشتر از ۱۰ درجه استفاده نمایید.

خاک مناسب:

مناسب ترین خاک برای رشد این گیاه مخلوطی از دو قسمت خاک معمولی، یک قسمت ماسه و یک قسمت پیت نرم و یک قسمت کود دامی پوسیده می باشد. این گیاه در خاک های اسیدی به بهترین شکل ممکن رشد می کند. خاک مورد نیاز برای گیاه گلوکسینیا باید دارای زهکشی مناسب باشد. ظرفیت نگهداری آب بالا موجب به وجود آمدن گیاهانی با گل های بزرگ می شود.

دمای مناسب:

این گیاه در دمای بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتیگراد در ایده آل ترین حالت خود قرار می گیرد و همچنین باید رطوبت کافی به آن برسد. در فصل زمستان نیز باید مراقبت خود را افزایش دهید تا در معرض سرمای بالا و خشکی قرار نگیرد و این گیاهان باید در دمای ۲۱ درجه باشند تا بتوانند در اواخر زمستان و اوایل بهار شروع به جوانه زدن کنند.

کود دهی مناسب:

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. می‌توانید از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند هم استفاده کنید. کود دهی را در دوره استراحت گیاه قطع کنید.

تعویض گلدان:

وقتی صحبت به تعویض گلدان گلوکسینیا می‌رسد، هرگز نباید این کار را در طول فصل رشد گیاه انجام داد. تعویض گلدان این گیاه باید تنها در اواخر زمستان صورت گیرد، یعنی زمانی که فصل رشد قبلی کاملا تمام شده و برگ‌ها مرده اند. برای تعویض گلدان گلوکسینیا، گیاه را در گلدانی یک سایز بزرگ تر و حاوی خاکی اندکی اسیدی بکارید و بعد آبیاری را از سر بگیرید. بعد از مدتی برگ‌های جدید از ساقه‌های زیرزمینی جوانه می‌زنند و گیاه دوباره گل می‌دهد. گل دهی گاوکسینیا ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیافتاد.

آفات و مشکلات گل گلوکسینیا:

چرا ساقه های گلم پوسیده شده اند؟

گل گلوکسینیا دارای یک بیماری بسیار مهم است که آن بیماری کنه می باشد. که باعث به وجود آمدن بیماری های پوسیدگی ساقه می باشد.

چرا برگ های گیاه خم شده اند؟

اگر برگ های گیاه خم شد ، علت آن گذاشتن گیاه در دمای بالای کمتر ۱۶ درجه سانتی‌گراد می باشد دقت کنید به گلتان آب سرد ندهید یا نباشید.

مهم‌ترین آفات گلوکسینیا چیست؟

از آفات مهم گلوکسینیا، مگس سفید گلخانه، کنه‌ها و تریپس‌ها می‌باشند. تخم گذاری مگس سفید گلخانه در گلوکسینیا بر خلاف دیگر گیاهان، بر سطح بالای برگ می‌باشد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt