اثرات مفید گل قند بر سلامتی

 در تغذیه سالم, سلامتی

گل قند یا گلقندی در واقع اسم زیبا و شیرین مربای گل رز یا مربائی است که از گل محمدی و عسل طبیعی تهیه می شود. این یک مربای طبیعی و خانگی است که از ترکیب شکر یا عسل طبیعی با گل رز یا گل محمدی تهیه می شود. این مربای جذاب و محبوب این روزها به دلیل داشتن خواص دارویی و درمانی بالا، جایگاه ویژه ای در سلامتی انسان دارد. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید و با فواید آن آشنا شوید.

زمانیکه از عسل طبیعی در تهیه گلقندی استفاده شود می توان از آن به عنوان یک “داروی معطر و شیرین“ یاد کرد. گل قند با حضورعسل طبیعی به عنوان یک منبع غنی مواد مغذی، از ویتامین ها و مواد معدنی تا آمینه اسید ها، به سلامتی بدن کمک می کند. علاوه بر خواص درمانی بی نظیر، گل قندی با داشتن عطر و طعم دلپذیر به تجربه ذائقه ای لذت بخش تبدیل می شود. این ویژگی باعث افزایش جذابیت این مربا به عنوان یک ماده طبیعی می شود که تازگی و اصالت طبیعی را به دنبال دارد.

در دنیای طب سنتی و فرهنگ های مختلف، گلقند با نام های مختلفی چون ” گل قندی “ و ” گل انگبین ” شناخته می شود و در کشورهایی نظیر ایران، هند، پاکستان و افغانستان مورد استفاده قرار می گیرد. خواص گل قندی و کاربرد های آن به گذشته ای دور باز می گردد، زیرا منابع تاریخی از مصرف آن به مدت حداقل ۳۰۰۰ سال پیش خبر می دهند.

مربای گل قندگل انگبین به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود:

گُل قند شکری و گل قند عسلی. گل انگبین شکری تنها از شکر تهیه می‌شود و در صورت نداشتن شکر، می‌توان از پودر قند نیز استفاده کرد.

از طرف دیگر، گل انگبین عسلی با استفاده از عسل طبیعی شیرین می‌شود و از مضرات شکر مستقیماً محافظت می‌کند. این نوع گل انگبین به دلیل حضور عسل در ترکیبات خود، خصوصیات درمانی بیشتری را ارائه می‌دهد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌شود. گل قند شکری، که از پودر قند یا شکر تهیه می‌شود، به دلیل پایین بودن هزینه شکر عموما مصرف بیشتری را دارد، اما گل انگبین عسلی به دلیل وجود عسل طبیعی در ترکیبات خود، به عنوان یک گزینه سالم‌تر و با خواص درمانی بیشتر مطرح می‌شود.

خواص گل قند برای سلامتی

همانطور که گفتیم خواص گل قند از دیرباز مورد توجه انسان بوده است و در فرهنگ‌های مختلف از آن به عنوان یک داروی کاربردی برای درمان برخی از مشکلات و بیماری ها استفاده می‌کرده‌اند. در زیر به برخی از فواید گل قند در طب سنتی ایران و هند اشاره خواهیم کرد.

غنی از مواد مغذی:

گلبرگ های گل محمدی ۸۰ تا ۹۰ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. از طرفی گلبرگ های گل سرخ منبع عالی از ویتامین C، ویتامین E است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین گل رز سرشار از کاروتن، کلسیم، منیزیم و مس است.

همچنین گلبرگ های گل محمدی سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید مانند فنول‌ها و فلاونوئید ها است که فواید سلامتی ویژه‌ای برای بدن ما دارد.

بهبود مشکلات گوارشی و معده:

متخصصان ایرانی در زمینه طب به این نتیجه رسیده اند که گل انگبین برای افرادی که دچار ابتلا به مشکلات معده و گوارشی هستند بسیار مفید است. این ترکیب دارویی با خشک کردن رطوبت های زائد بدن، موجب پیشگیری از بالا رفتن بخارات مضر در معده شده. همچنین مصرف آن برای رفع نفخ و تسهیل در هضم نیز توصیه می شود.

خواص مربای گل رزیک جوان کننده طبیعی:

یکی دیگر از فواید گل قند، نقش موثر آن بر روی پوست است. معجون گل قند سرشار از آنتی اکسیدان است و به سم زدایی از بدن کمک می‌کند. مصرف مربای گل محمدی به حفظ سلامت و درخشندگی پوست کمک می‌کند و باعث جوان شدن پوست می‌شود و از آن در برابر انواع آلودگی محافظت می‌کند. همچنین مصرف گلقند باعث بهبود جوش‌ها و آکنه‌های پوستی می‌شود.

بهبود مشکلات قاعدگی:

تحقیقات نشان می‌دهد که گل انگبین می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی خونریزی‌های شدید قاعدگی، ترشحات سفید رنگ و مشکلات دیگر مرتبط با دوره قاعدگی در زنان داشته باشد. این ترکیب به شل شدن ماهیچه‌های تناسلی در زنان کمک کرده و در کاهش دردهای قاعدگی مؤثر است. علاوه بر این مطالعات، اطلاعات به دست آمده از دانش فعلی نیز نشان می‌دهد که گل انگبین در علائم قاعدگی زنان بهبودی ایجاد می‌کند و از آن برای مدیریت دردهای مرتبط با این دوره استفاده می‌شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی:

گل انگبین، با بهره‌مندی از خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که در عسل و گل رز وجود دارد، ارتقاء یافته و فیتوکمیکال‌های موجود در گلبرگ‌های رز از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند کوئرستین و کامفرول بهره می‌برد. این ترکیبات قوی با توانایی در مقابله با رادیکال‌های آزاد، سلول‌های بدن را در برابر آسیب حفاظت می‌کنند. علاوه بر این، خواص ضدالتهابی گلبرگ‌های رز به کاهش التهاب‌های پوست و کمک به مقابله با روماتیسم مفصلی نیز معناپذیر است.

گل قند برای یبوست:

از مهم ترین خواص این معجون ک نباید از آن غافل شد گل قندی برای یبوست است. این ترکیب خوش عطر و طعم در درمان یبوست به ویژه یبوست در دوران بارداری بسیار مفید و کاربردی می باشد. متاسفانه در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و رژیم غذایی دستگاه گوارش ممکن است به خوبی عمل نکند و مادران باردار دچار یبوست شوند. این ترکیب به عنوان یک ترکیب طبیعی می تواند به نرم تر شدن مدفوع و دفع راحت تر آن کمک کند. بنابراین مادران باردار بدون هیچ نگرانی می توانند از خواص گل قند برای رهایی از یبوست دوران بارداری کمک بگیرند.

گل قندیطریقه مصرف گل قند:

  • از گل قند عسلی و شکری می‌توان به شیوه‌های مختلفی یا به صورت مستقیم و یا همراه با مواد دیگر استفاده کرد.
  • ترکیب گل قند و شیر گرم در انتهای شب و قبل از خواب برای درمان یبوست بسیار مناسب است.
  • برای مشکلات گوارشی می‌توان از شربت گل قند یعنی ترکیب گلقند با آب استفاده کرد.
  • همچنین از گل قند می‌توان در بسیاری از ترکیبات مثل انواع بستنی و دسر و … استفاده کرد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt