جادوی سلامتی با میگو

 در تغذیه سالم, سلامتی

میگو از غذاهای دریایی بسیار پرخاصیت است، خواص و فواید مصرف آن نسبت به خواص ماهی بیشتر بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. میگو بسیار کم کالری بوده و غذایی مفید برای افراد چاق محسوب می‌شود.

پروتئین موجود در میگو ماده اصلی تشکیل دهنده آن بوده، همچنین اسیدهای امگا ۳ موجود در میگو که از نوع اسیدهای چرب غیر اشباع هستند، برای سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در درون بدن بسیار مفید هستند.

از مهم‌ترین خواص میگو تاثیر آن بر عملکرد مغز و افزایش قدرت یادگیری است. تحقیقات محققان نشان داده، عادت به مصرف هفتگی میگو و سایر غذاهای دریایی، از بروز آلزایمر و اختلال حواس در دوران سالمندی جلوگیری کند. در حقیقت اسیدهای چرب موجود در این ماده غذایی عامل موثری بر کاهش آسیب‌های التهابی مغز است.

چگونه میگو تازه را تشخیص دهیم؟

میگـو تازه باید بدنی سفت داشته باشد. پوست میگـو نباید باد کرده باشد. پوست میگو می‌بایست کاملاً یک دست و بدون هیچ لک و خالی باشد چرا که وجود این لک‌ها نشان از فساد گوشت میگـو.دارد.

پوست میگـو همچنین نباید تغییر رنگی به سمت زردی از خود نشان داده باشد چرا که این علامت نشانه‌ای از موجود مواد شیمیایی در پوست آن.است.

اگر میگو منجمد خریداری می‌کنید همیشه به نشان استاندارد روی آن دقت کنید. میگـو تازه بوی دریا می‌دهد. میگـو را بو کنید و مطمئن شوید که بویی به مانند نمک دریا از آن متصاعد می‌شود.

نگهداری میگو به چه صورت است؟

مهمترین نکته در مورد نگهداری میگو و دیگر مواد غذایی دریایی سرما است. لذا در هنگام انتقال و نگهداری میگو نکاتی که اشاره خواهد شد را رعایت کنید تا با فساد میگو مواجه نشوید.

۱. بعد از خرید میگـو سریعاً آن را به یخچال خانه برسانید.

۲. اگر قرار است میگو مدت زمان زیادی در داخل ماشین و دمای محیط باشد بهتر است که قالب یخ تهیه کنید و میگو را کنار آن قرار دهید.

۳. معمولاً دمای بیشتر یخچال‌های خانگی کمی بالاتر از دمای ایده‌ال برای نگهداری غذاهای دریایی است. یک راه آسان و مطمئن برای رسیدن به دمای مناسب، بسته‌بندی خوب و قرار دادن آن‌ها در یک ظرف حاوی یخ و گذاشتن آن در سردترین جای یخچال است.

در ضمن برای حفظ سرمای ظرف، روزانه ۱ تا ۲ بار یخ آن را عوض کنید. با این روش میگـو به مدت ۱ تا ۲ روز در یخچال قابل نگهداری است، اما در اولین فرصت باید مصرف شود.

خواص میگو:

از ریزش مو جلوگیری می کند

مواد معدنی موجود در میگو نیز می تواند به سلامت موهای ما کمک کند! کمبود روی ممکن است باعث ریزش مو شود. روی نقش کلیدی در حفظ و ایجاد سلول‌های جدید، از جمله سلول‌های مو و پوست دارد.

کمک به سلامت استخوان

هنگامی که صحبت از غذاهایی می شود که باعث افزایش قدرت استخوانی و بازسازی آن می شوند، خواص میگو اولین چیزی نیست که به ذهن می آید. مردم در ابتدا به غذاهای لبنی فکر می کنند اما این واقعا می تواند اشتباه باشد.

خواص میگو شامل تقریبا تمام مواد مغذی ضروری برای ساخت استخوان، از جمله کلسیم، منیزیم، روی، فسفر و ویتامین D می شود. این مواد مغذی مانع از دست رفتن استخوان و رشد بافت استخوانی جدید می شود.

بهبود عملکرد تیروئید

غده تیروئید نقش کلیدی در متابولیسم کل بدن را بازی می کند. هورمون تیروئید برای سنتز کافی نیاز به ید دارد، اما هنوز میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان از این ماده معدنی حیاتی به اندازه کافی مصرف نمی کنند. این ضعف در هورمون تیروئید باعث کاهش مصرف کالری می شود زیرا متابولیسم دچار اختلال می شود.

این یک سناریو برای افزایش وزن است، حتی اگر رژیم غذایی تان بسیار کالری دقیقی داشته باشد. میگو حاوی میزان زیادی ید است تا بتواند عملکرد تیروئید را بهینه سازی کند.

تنظیم کننده فشار خون

میگو از منابع اسیدهای چربی از خانواده امگا ۳ است که دریافت آن به کنترل فشارخون کمک می کند. البته توصیه می شود این ماده غذایی در هنگام تهیه با حداقل روغن و نمک طبخ شود، در این صورت به گزینه ای مناسب برای کاهش سطح فشارخون تبدیل خواهد شد زیرا سرخ کردن آن در روغن، کالری بیشتر به بدن می رساند و باعث افزایش وزن می شود که خود از عوامل بروز فشارخون است.

منبعی مناسب برای تغذیه

از طریق خوردن میگو می‌توانیم مقدار زیادی از منابع لازم برای بدنمان را تامین کنیم. آن‌ها حاوی ۷۵٪ ویتامین B12، ۵۰٪ فسفر و بیش از ۳۰٪ از کرولاین و ید هستند. میگو می تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند و همچنین دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که برای حمله به رادیکال‌های آزاد مفید هستند.

ضد کم خونی

کسانی که بنابر دلایلی از خوردن گوشت قرمز اجتناب می کنند بیش از سایرین در معرض ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن هستند. از آنجائی که خوردن ۱۰۰ گرم میگو، ۱۹ درصد از نیاز به آهن بدن را تأمین می کند، بهتر است میگو را در برنامه غذایی روزانه شان قرار دهند.

بررسی عوارض جانبی میگو

۱. میگو به دلیل اینکه دارای سطوح متفاوتی از جیوه است زیاده روی در مصرف آن منجر به مسمومیت جیوه می شود.

۲. میگو دارای مقادیر فراوانی پورین می باشد که سبب تشدید مشکل اوریک اسید و نارسایی کلیه می شود.

۳. مصرف میگو در برخی از افراد سبب بروز حساسیت هایی مانند: تهوع، استفراغ، خارش پوست، سردرد شدید و… می شود.

۴. زیاده روی در میگو باعث بالا رفتن سطح کلسترول می شود از این رو برای آن دسته از افرادی که از فشار خون بالا و بیماری های قلبی رنج می برند خطرناک است.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

کامکوات و خواص آن

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt