میگو پلو بوشهری

 در آشپزی, خانه داری, غذا, غذای اصلی

میگو پلو از مشهورترین غذاهای استان‌های جنوبی کشور به شمار می‌آید که در هر شهری با دستور پختی متنوع درست می‌شود؛ البته شهرت و آوازه این غذا فقط محدود به شهرهای جنوب نیست و این غذا در بسیاری از شهرهای ایران، طرفدار دارد.

بهترین میگو پلو در جنوب کشور متعلق به استان بوشهر است و به همین علت، این غذا را با نام میگو پلو بوشهری می‌شناسند.

اصلیت این غذای تند به غذایی به نام «مجبوس» برمی‌گردد که در واقع، غذایی عربی است. میگو پلو، غذایی سرشار از پروتئین و امگا۳ است و به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.

برای تهیه میگو پلو می‌توان آن را مانند لوبیا پلو یا پلوهای قاطی درست کرد یا در سرو مجلسی آن، میگو و برنج را به‌صورت جداگانه آماده کرد و در ظرف سرو در کنار هم ریخت.

مواد لازم:

برنج ۴ پیمانه

سیر ۲ حبه

پیاز بزرگ ۱ عدد

میگو پاک شده ۵۰۰ گرم

نصف یک بسته تمر هندی

زعفران دم‌کرده به مقدار لازم

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

گرد لیمو، ادویه کاری و تخم گشنیز به مقدار لازم

زردچوبه، نمک، فلفل قرمز و پودر زنجبیل به مقدار لازم

۱۵۰ گرم سبزی (۱۰۰گرم گشنیز و ۵۰گرم شنبلیله) ساطوری خرد شده

طرز تهیه:

ابتدا دم و سر میگو ها را جدا کنید و سپس رگ پشت آن را خارج کنید. میگوها را بشویید و در آبکش بگذارید تا خشک شوند.

مقداری روغن در تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید سپس پیازهای خرد شده را در روغن بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا نرم و سبک شوند. سیرهای ریز خرد کرده را به پیازها بیفزایید و کمی آن‌ها را تفت دهید. زردچوبه، نمک و فلفل بزنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

سبزی خرد شده و میگوهای پاک شده را در تابه بریزید و خوب با بقیه مواد مخلوط کنید.

تمر هندى را با کمى آب خیس کرده و از صافى رد کنید.

سپس تمر هندی، رب گوجه فرنگی، پودر زنجبیل، تخم گشنیز، ادویه کاری، گرد لیمو و یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را به مخلوط میگوها اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم تفت بخورند. هفت تا هشت دقیقه برای تفت دادن میگوها و تغییر رنگ آن‌ها کافی است؛ زیرا پس از این مدت، میگوها سفت و لاستیکی می‌شوند.

برنج را از قبل با آب ولرم و کمی نمک خیس کنید. پس از گذشت چند ساعت، آب برنج را خالی کنید و آن را در یک قابلمه آب جوش بریزید. شعله زیر قابلمه برنج باید متوسط رو به بالا باشد. حدود هفت تا ۱۰ دقیقه برای پخت برنج کافی است. برنج را زمانی آبکش کنید که مغز آن نرم، اما اطراف آن کمی سفت باشد.

یک لایه برنج روی ته دیگ بریزید و روی آن را با یک لایه از مخلوط میگو پر کنید. این لایه‌ها را ادامه دهید تا مواد شما تمام شوند و آخرین لایه برنج باشد. با انتهای یک قاشق در روی برنج، چند سوراخ ایجاد کنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برنج به بخار بیفتد. پس از بخار کردن برنج، شعله گاز را کم کنید، دم‌کنی بگذارید و میگو پلو را برای ۴۵ دقیقه بپزید تا کاملا دم بکشد.

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt