کامکوات و خواص آن

 در تغذیه سالم, سلامتی

کامکوات، میوه جالب و خوش طعمی از خانواده مرکبات است که همه ما آن‌را دیده‌ایم و می‌شناسیم. میوه ای شبیه پرتقال دارای پوست نارنجی رنگ که درون آن مانند سایر مرکبات پره پره است، ولیکن اندازه و فرم آن مانند خرما کوچک و بیضوی و دارای هسته است.

درخت کامکوات دارای برگ‌های ریز و همیشه سبز است و بومی بخشی از کوه‌های جنوب شرق چین است و در حال حاضر به منظور بهره برداری از میوه‌ی لذیذ آن و همچنین به عنوان یک گیاه تزئینی در نقاط دیگر دنیا از جمله ایالات متحده کشت و پرورش داده می‌شود.

کامکوات و خواص آن برای سلامتی

کامکوات، مانند سایر مرکبات، سرشار از ویتامین C است. ویتامین C یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، سرماخوردگی و حتی پیری زودرس حفاظت می‌کنند. پوست کامکوات حاوی مقادیر زیادی فیتوکمیکال است که در پیشگیری از بروز سرطان بسیار موثرند، البته فیتوکمیکال‌ها در پوست سایر مرکبات نیز وجود دارند اما از آنجا که خوردن پوست کامکوات از سایر مرکبات راحت‌تر است، این میوه نسبت به سایر مرکبات از مزیت برخوردار است. علاوه بر ویتامین C، ویتامین‌هایB2، A (ریبوفلاوین) و همچنین منگنز نیز در کامکوات وجود دارند. ریبوفلاوین باعث سوختن چربی‌های بدن می‌شود.

  • بهبود زخم‌ها

ایجاد زخم در پوست به معنای پاره شدن بافت‌های پوستی به دلیل عوامل خارجی است. زخم اعم از بریدن، خراشیده شدن و سایر موارد مشابه است. کامکوات دارای خاصیتی است که می‌تواند روند بهبود زخم‌ها را تسریع بخشد. مهم‌ترین دلیل آن وجود ویتامین C در این میوه است.

ویتامین C در ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده و جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌های سالم تأثیر زیادی دارد. کامکوات در کل دارای آثار بلندمدت است. به دلیل وجود اسیدسیتریک در این میوه، مصرف آن می‌تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند. برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از این آثار کامکوات، بهتر است از آن هر روز استفاده شود.

  • ضد سرطان

کامکوات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری از جمله لوتئین، کاروتنوئید، زآگزانتین و تانین است. این آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد را داشته و از پیشرفت انواع تومور جلوگیری می‌کنند، البته بدن ما به طور طبیعی مکانیزم‌هایی برای دفاع از خود در مقابل عوامل سرطانی و بیماری‌ها دارد، اما مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها در افزایش مقاومت و قدرت بدن موثر است.

  • کاهش وزن

اگر شما به دنبال راهی متفاوت برای کاهش وزن هستید، باید حتماً در فکر گنجاندن میوه کامکوات در برنامه غذایی روزانه خود باشید. کامکوات میوه‌ای است که نه کلسترول دارد، نه چربی و نه سدیم. به همین دلیل خوردن این میوه برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند بسیار ایده‌آل است، البته فراموش نکنید که برای کاهش وزن، یک برنامه غذایی مناسب باید حتماً به همراه ورزش و فعالیت بدنی باشد.

  • حفظ سلامت سلول‌ها

این میوه حاوی انواع مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، فیبر و ویتامین‌های A، C و E است که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد بسیار موثرند. رادیکال‌های آزاد اولین عامل تخریب‌کننده سلول‌های بدن هستند. با توجه به همین نکته، مصرف روزانه کامکوات از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند و منجر به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده می‌شود.

  • کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه

اسیدسیتریک موجود در میوه کامکوات از ایجاد و رشد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. در تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته است، ثابت شد که مصرف شربت آب لیمو در کاهش اندازه سنگ کلیه موثر است. هرچند که خواص کامکوات با لیمو تفاوت‌هایی دارد، اما از لحاظ وجود اسیدسیتریک در آن‌ها، لیمو و کامکوات با یکدیگر شباهت زیادی دارند.

  • آکنه و جوش صورت

کامکوات به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی، به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

  • جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در کامکوات، به رفع چین و چروک، جوان سازی پوست صورت و درمان لکه های تیره پوست کمک می کنند.

  • تقویت موی سر

ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی موجود در کامکوات، نقش مهمی در تقویت و بهبود کیفیت موی سر دارند.

  • جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در کامکوات خطر نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد.

فیبر موجود در کامکوات از یبوست در زنان باردار پیشگیری می کند.

آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در کامکوات به تقویت سیستم ایمنی بدن جنین و زنان باردار کمک می کند.

  • لاغری و کاهش وزن

کامکوات یکی از میوه هایی است که کالری کم و مقادیر بالای فیبر دارد؛ فیبر موجود در کامکوات باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در میوه کامکوات باعث سم زدایی روده ها شده و چربی شکم را کاهش می دهد.

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt