شهر زیرزمینی نوش آباد

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

شهر زیر زمینی نوش ‌آباد به شهر اویی یا اوئی هم معروف است. تا همین چند سال پیش کسی از وجود چنین جایی خبر نداشت. اما تازگی‌ها گردشگران زیادی برای دیدن آن به حوالی کاشان سفر می‌کنند.

اگر کنجکاو شده‌اید بدانید شهر زیرزمینی نوش‌ آباد کجاست، باید بگوییم که فاصله چندانی با کاشان ندارد. اگر مسافر کاشان باشیم، حیف است به نوش ‌آباد سر نزنیم. نوش ‌آباد یکی از شهرستان‌های آران و بیدگل به‌ حساب می‌آید.

تا سال ۱۳۸۵ کسی از وجود چنین شهری در زیر زمین خبر نداشت. فردی که می‌خواست در خانه‌اش چاه بکند، متوجه وجود شهر زیرزمینی شد. از آن موقع بود که نام شهر اویی سر زبان افتاد.

 

جذابیت شهر زیرزمینی نوش ‌آباد در چیست؟

زندگی شهرنشینی کاری کرده با دیدن هیچ آسمان‌خراش و بنای جالبی، تعجب نکنیم. انواع تجهیزات و ماشین‌آلات در کنار مصالح ساختمانی متنوع، ساخت سازه‌های مختلف را آسان کرده است.

اما در دوره ساسانیان خبری از این تجهیزات نبود. این شهر دست‌کند است. با دستان انسان کنده شده و ذره‌ذره شکل گرفته است. گذشته از دست‌کندبودن آن، معماری و کاربرد حیرت‌انگیزی دارد.

این شهر سه طبقه است. در هر طبقه تعداد زیادی دالان و اتاق می‌بینیم. این سه طبقه با کانال به هم وصل شده‌ است. کانال چیزی شبیه چاه است و در دارد.

این شهر در دوره ساسانی کاربرد دفاعی و نظامی داشته است. محلی برای پنهان‌شدن و فرار از دشمن بوده است. زمانی که به نوش آباد می‌آییم و در دالان‌ها قدم می‌زنیم، مردمی را تصور می‌کنیم که در زیر زمین پنهان می‌شدند.

اینجا به شهر اویی معروف شده است. اویی یا اوئی در زبان محلی یعنی آهای. نظریه‌ای هست که می‌گوید مردم در این دالان‌ها همدیگر را گم می‌کردند. برای پیداکردن همدیگر، از کلمه‌ «اویی» استفاده می‌کردند. اکنون هم به همین نام معروف است. بعضی دیگر می‌گویند همان زمانی که شهر را می‌ساختند، به این اسم معروف شده است.

معماری شهر زیرزمینی اویی چگونه است؟

خوب است دید کلی از این شهر داشته باشیم. شهر زیرزمینی نوش آباد حدود چهار کیلومتر است. اگرچه ما فقط ۴۰۰مترش را می‌توانیم ببینیم. بررسی فضاهای بیشتر به زمان و امکانات نیاز دارد. عمق طبقه‌های شهر حدود چهار تا ۱۶ متر است.

در دوره ساسانی این شهر از جاهای دیدنی کاشان را زیر زمین با دست کندند. هدف آن‌ها برپایی پناهگاهی برای مردم بود. در زمان جنگ و حمله دشمن، همه می‌توانستند در این شهر پنهان شوند.

در طبقه‌ اول دالان‌های زیادی می‌بینیم. خیلی راحت می‌شد در این دالان‌ها پنهان شد و فرار کرد. گاهی ارتقاع دالان‌ها خیلی کوتاه می‌شود. در طبقه‌های دوم و سوم امکان زندگی‌کردن فراهم بوده است. به‌نظر می‌رسد مواد خوراکی را در همین طبقه‌ها پنهان می‌‌کردند.

 

______

جاهای دیدنی یزد

maahkhatoon97

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt